Stelling: meubelmaken kun je leren via internet

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Stelling van de week: meubelmaken kun je leren van het internet (websites, fora, diverse digitale boeken, Youtube en ander filmmateriaal etc).

Eens of oneens?

Groet,
Wouter
:cool:
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ben ik mee eens. Alles wat ik nu doe is autodidact. Het leerproces zal een stuk langzamer zijn dat wel!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat denk ik niet. Zeker, ik heb geweldig veel aan bijvoorbeeld dit forum. En van internet is gewedig veel informatie te halen. Google maakt zoeken relatief gemakkelijk. Alles is toegankelijk geworden. Maar voor mij geldt dat daarnaast een praktische cursus olv een kundige kritische leraar echt nodig is. (En natuurlijk zelf aan de slag gaan).



mvg
klaas0639
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ja, maar er is weinig koren in het kaf. Gewoon een meubel bekijken is meestal meer to the point dan het gros van de youtubes, blogs en aanverwante, al zijn die allemaal best leuk.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Als wij met meerdere mensen het zelfde bouwen kunnen wij van elkaar leren meerdere oplosingen voor het zelfde probleem .
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, maar er is weinig koren in het kaf. Gewoon een meubel bekijken is meestal meer to the point dan het gros van de youtubes, blogs en aanverwante, al zijn die allemaal best leuk.

Ja daar breng je een interessant punt op. Zelf heb ik een poosje geleden nav een "ervaring" besloten vaker naar kunsttentoonstellingen e.d. te gaan waar meubels worden getoond. Inspireerd me
 

WR1944

Oud hout
Ik denk niet dat het leren van meubels maken of houtbewerken in het algemeen met een dergelijke stelling kan veralgemeniseren. Is dit nog steeds Nederlands?
Ieder persoon heeft een bepaalde manier om nieuwe dingen aan te leren. Ook heeft niet iedereen dezelfde ijklat om een bepaalde kwaliteit aan af te meten. En niet iedereen heeft de zelfde hoeveelheid ervaring en levensloop.
Per persoon zal je een aangepaste wijze moeten vinden om iets nieuws te leren. Door mijn 35 jaar in de metaal weet ik wat nauwkeurigheid is en tot hoever je kan en moet gaan om een bepaald eindresultaat te komen. Hout is anders dan metaal dus je benadering zal ook anders moeten zijn. Ook het vertaalproces om van een idee tot een kant en klaar product te komen werkt voor iedereen anders. De één ziet een voorbeeld (live of een foto) en kan met een hoofdmaten en een schetsje aan de slag. Een ander heeft een gedetailleerde tekening nodig. Daarnaast hebben ook het niveau van handvaardigheid. Tot hoever wil je gaan om tot een bepaald niveau te komen. Ook het arsenaal aan gereedschap en machinerie bepaald de werkmethode maar ook het resultaat dat men weet te bereiken met die gereedschappen. De één weet door z'n ervaring maar ook het optimaliseren van een stuk gereedschap meer te bereiken dan een ander met een zelfde gereedschap.
Kortom, de stelling kan voor somige mensen werken maar zeker niet voor iedereen. Daarvoor zijn wij als mensen te verschillend van persoon en ervaring.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik verbeeld me dat je "100 jaar" geleden al het verschil - in kwalitatieve zin - kon merken tussen jonge mensen die waren gevormd op een reguliere dagopleiding en mensen die door zelfstudie zich hadden gevormd. Oeps... is dit een gevaarlijke wending? Niet mijn bedoeling hoor.
Wat WR1944 schrijft is allemaal waar, maar .... er moeten op het pad van vorming "leermeesters" om je heen zijn die je o.a. op je blinde vlekken, tekortkomingen, sterke punten wijzen. Die je coachen enz enz. Als je dat niet ziet is dat een blinde vlek (grapje hoor; we zitten in de kantine he).

met vr. groet
klaas
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als aanvulling dien ik wel te vermelden dat je aan het begin van elk nieuw traject goed gebruik kan maken van leermeesters. In het vuur van m'n verhaaltje sloeg ik een belangrijke stap over, de basis. Als je uit het ei komt is je ervaring precies nul. Van daar uit dien je je ervaring op te bouwen en met een goede leermeester kan je grote stappen vooruit zetten. Als je eenmaal een goede basis hebt kan je van daar uit verder bouwen. Maar ook dat is per persoon anders. Dat kon ik tijdens m'n technische opleiding goed merken. Ondanks dat men al aardig was voorgesorteerd kon je toch de alfa's en de beta's duidelijk onderscheiden. ;-)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Aan Engelstalige kant hebben ze een aantal (betalende) online cursussen.
Marc Spagnuolo
Renaissance Woodworker
Rob Cosman
Chuck Bender
Charles Neil
Chris Hall
Paul Sellers
....
Er is variatie, al krijg ik de indruk dat in Amerika de mensen meer gelijkgestemd zijn, wat een andere dynamiek geeft.
Enfin als Rendew blijft doorzetten dan hebben we hier ook een online cursus.
 

A.N

Actieve deelnemer
Ik verbeeld me dat je "100 jaar" geleden al het verschil - in kwalitatieve zin - kon merken tussen jonge mensen die waren gevormd op een reguliere dagopleiding en mensen die door zelfstudie zich hadden gevormd.

Vroeger moest je wel een diploma hebben wilde je bijvoorbeeld meubelmaker als zelfstandig beroep uitoefenen
Zelfstudie kon wel maar je moest dan tenminste nog een ondernemersdiploma hebben om je te kunnen inschrijven bij de KvK.

Overigens ken ik voldoende mensen die zonder diploma uitstekende vakmannen/vrouwen zijn geworden en zich bijna alles geheel autodidact hebben aangeleerd, een vakdiploma in deze branche zegt mij na de ervaringen die ik de laatste jaren heb opgedaan met o.a het SH&M persoonlijk niets meer.

De stelling dat je meubelmaken kunt leren via internet is volgens mij wel grotendeels juist, een groot gedeelte van de materie kun je via internet tot je nemen.
In principe zou elk aspect van het meubelmaken via o.a Youtube filmpjes duidelijk gemaakt kunnen worden, het zou echter geen kwaad kunnen als je vervolgens een paar dagen meeloopt in een praktijkomgeving.
Praktijkervaring is toch vaak de beste leermeester.
 

WR1944

Oud hout
Als ik eerlijk moet zijn is dit forum eigenlijk één grote online-cursus, alleen zit er een beetje weinig structuur in. ;-)
Ik heb een hoop opgestoken door de onderwerpen die toevallig voorbij kwamen of door gerichte vragen te stellen. Je handen sturen bij het hanteren van gereedschappen zal je toch zelf moeten doen. Maar tips van de doorgewinterde oude rotten kunnen die handvaardigheid verbeteren. Zo is mijn zaag- en schaaftechniek aanzienlijk verbeterd door het forum maar ook door bijdragen van andere fora. Een schaaf moet heen en weer bewogen worden maar je moet de juiste slag aanleren. Dat doet een ieder op de voor hem/haar beste manier. Door die soms nauwelijks te onderscheiden kleine verschillen uit te proberen kom je tot een voor jezelf goede methode. En dat ga je voor jezelf perfectioneren.
Bij het zagen heb ik trouwens wat grappigs ontdekt. Ik had altijd moeite om op het oog recht en haaks te zagen. Ik moest altijd een lijntje trekken om er langs af te zagen, ook bij kleine latjes. Nu ben ik bijziende, -7 tot -8, en m'n bril heeft daardoor enige vertekening. Om details goed te kunnen zien zet ik vaak m'n bril af en kijk dan op een afstand van zo'n 10 tot 20 cm. Dat deed ik ook een keer bij het zagen en toen ging het recht en haaks zagen ineens een stuk beter.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Sommige dingen leer je jezelf verkeerd aan. Het resultaat kan nog steeds goed zijn, maar misschien werk je wel onveilig, inefficient, oid. Dus het is wel degelijk handig om uitleg te krijgen van iemand ter plekke.

Ik merk het bij mezelf. De meeste houtbewerkingsmachines heb ik vroeger op school uitgelegd gekregen. Maar alle andere zaken (bouwen) voor m'n huis merk ik regelmatig dat ik het me toch niet handig of verkeerd heb aangeleerd. Ik haal m'n kennis uit boeken, internet en vaklieden.
Hoevaak zie je wel niet een youtube filmpje van iemand die gevaarlijk bezig is?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Stelling van de week: meubelmaken kun je leren van het internet (websites, fora, diverse digitale boeken, Youtube en ander filmmateriaal etc).

Eens of oneens?

Groet,
Wouter
:cool:

Heb het zelf geleerd op school en leermeesters, maar denk er om er zijn goede en ook slechte youtube vidz.
Soms lijkt het wel of iedereen met een filmcamera ineens meester in het houtbewerken of gereedschappen is... sommige kletsen en fantaseren er lustig op los.
Sommigen van hun zijn zelf ook nog maar ene paar jaar bezig met houtbewerken.
Ik zie het soms als: een klein kind wat op school wat heeft geleerd en dan zijn vader gaat uitleggen hoe iets werkt. :p, maar tegenwoordig is pa dan youtube.
Een goed verhaal vertellen terwijl ze amper een zaag of schaaf kunnen vasthouden. of in de ene video een uitleg geven wat tegenstellig is met de volgende een paar jaar later.
En dan vervolgens de oudere foute video gauw even weghalen.
Soms lijkt het wel of ze erg media geil zijn of zichzelf heel belangrijk vinden, zo zie ik ze staan tenminste.

Maar er zitten ook zeer goede tussen, met een meer open blik op houtbewerken en gereedschappen.

voorbeeld,
Jaren geleden kwamen de video's over het absoluut vlak maken van een schaaf, met de handgreep, knop, kikker verwijderd.
Er zijn mensen die daar commentaar op gaven, en zie daar twee jaar later het zelfde persoon die ineens uitlegd dat het heel noodzakelijk is dat je de schaaf vlakt zoals je schaaft, in elkaar dus, met de beitel omhoog.

Of mensen die zagen staan te slijpen waarvan de onervarenheid er afspat. Terwijl ze met alle overtuiging uitleggen hoe iets moet, op vaak een heel omslachtig manier.
Een zaag kun je bv prima scherpen en slijpen in een bankschroef met een bekbeschermer, en hem een of twee keer verplaatst.
De extra richt hulpmiddelen voor de te vijlen hoek ben je helemaal niet nodig, je kunt het beter direkt zonder die hulpmiddelen leren.
Een zaag slijpen is net zo eenvoudig als een beitel slijpen.

Soms lijkt het wel of het handmatig houtbewerken of slijpen elke maand opnieuw wordt uitgevonden.

Wees selectief en richt je niet teveel op een persoon.
Houtbewerken en ook bv slijpen kan op allerlei verschillende manieren, het kan het zelfde eind resultaat geven, maar soms in een andere manier sneller.

Maar er steken soms ook weer ideen de kop op die bv 60 of 100 jaar geleden ook al betwist werden.
Zoals het in een 8 afwetten of zelf wiegend als Elvis met je heupen, of het rechte streken of draaingen van circels of een combinatie daar van.

Je kunt denk ik veel opsteken online, maar soms een paar dagen bij een aantal verschillende meubelmakers mee lopen of kijken is denk ik nog steeds goede manier.

Zelf tijdens de opleiding en werk ook wel veel verschil gezien en gehoord met streek gebonden dingen zoals ze dat bv net op over de Duitse grens doen of in Groningen Of Drenthe, bij de een was het goed bij de ander fout :p
Op school was dat al net zo.
Uiteindelijk vind je de manier die het best bij jou past.
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Aan Engelstalige kant hebben ze een aantal (betalende) online cursussen.
Chuck Bender

Heb twee betaalde shows van hem bekeken. Moet zeggen dat ik 15 dollar best veel geld vind voor een aflevering en sommige projecten bestaan uit meerdere afleveringen. Zijn eerste twee afleveringen zijn gratis en die waren heel erg gericht op beginners, echt de basics.

Dus ik denk, ik schaf de eerste videos aan waarin hij een bouwsel maakt. Ondanks dat hij alles goed uitlegt, ben ik als beginner toch een beetje teleurgesteld. Hij gebruikt veel stationair gereedschap dat ik niet in mijn bezit heb en wat ik de komende 30 jaar ook niet in mijn huis ga kwijtkunnen.

Heb ook nog een aflevering over handschaven bekeken. Duidelijke info, prima video.

Conclusie: goede instructie, maar als beginner moet je zelf creatief met je middelen (gereedschap) omgaan om de projecten mee te kunnen bouwen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.