Welke frees is het meest geschikt

scharnier

Nieuw lid
2 aug 2013
4
0
hallo,

ik ben een complete beginneling dus ... spaar me aub :D

Ik heb een mal gemaakt uit een dunne plaat hout (6mm dik) waarlangs ik met een freesmachine een kopse geleider wil laten lopen om het werkstuk te kopiëren uit een plaat MDF van 18mm dik.
Deze dikke plaat MDF is reeds met een figuurzaag grof "voorgezaagd" rond de contouren van de mal.

De frees heb ik ondersteboven gemonteerd in geimproviseerde freestafel, werkt ok.

Ik moet me nog een freesje aanschaffen, en de vraag is nu, welke freesje is nu het beste geschikt :

1.Een uitloopfrees met kopse geleider van 19mm diameter, idem diameter van de frees, nuttige lengte frees 25,4mm http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/56535?s=qw
2.Een uitloopfrees met kopse geleider van 9,5mm diameter, idem diameter van de frees, nuttige lengte frees 25,4mm http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/56530?s=qw


Voor de verduidelijking, frees 2 heeft dus een relatief dunne diameter, frees 1 een dikke diameter. Het is mij niet duidelijk waarom je een "dikkere" frees zou nemen als in de hoogte er eveneel materiaal kan weggenomen worden ?

zoals gezegd, ik ben een beginneling.... maar werk wel veilig ;-)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Met een kleinere diameter kan je inwendige hoeken verder uitfrezen, oftewel de minimale inwendige afrondingsstraal van je werkstuk is gelijk aan de straal van je frees. Voor uitwendige hoeken maakt dit niet uit. Een grotere diameter heeft wel een grotere snijsnelheid.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
precies......je moet even kijken naar de bochten die je wilt gaan maken...als die een hele kleine radius zouden hebben dan moet niet een frees pakken met een dusdanige grote diameter dat de radius daarvan groter is dan die van het uit te frezen bochtje
 

scharnier

Nieuw lid
2 aug 2013
4
0
Ok, alvast bedankt voor jullie reacties, dat gaat hier snel !

Ik heb nog wel wat vragen :confused::

Is er verschil in de hoeveelheid materiaal dat in 1 beweging kan weggenomen worden ?

ik bedoel daarmee... de contouren die ik voorgezaagd heb rond de mal. Soms zit er maar 2-3mm speling op rond de lijntjes... en soms meer.

ik zou denken dat met de 19mm diameter frees "het-nog-teveel-aan-hout" rond de mal groter mag zijn ? of klopt dat niet ?

laatste vraag die ik errond heb is met de snelheid, als ik goed lees zouden beide frezen ingesteld mogen worden op max 24.000 toeren/min, dus dezelfde snelheid, dat is hetgeen ik bij CMT terugvind.

Is daar geen betere berekening voor hoe snel ik de frees moet laten draaien ongeveer ?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... Is daar geen betere berekening voor hoe snel ik de frees moet laten draaien ongeveer ?
Dat is inderdaad nogal een verwarrende aangelegenheid in het begin. Toen ik volledig onwetend deze vraag stelde bij de Metabo telefonische helpdesk (omdat ik een Metabo-bovenfrees met regelbaar toerental heb, maar er geen richtlijnen over dat toerental in de handleiding staan), werd er een beetje lacherig gereageerd.
Wat ik uit dat onprofessionele telefoongesprek heb begrepen, is dat het erop neerkomt dat je kleine frezen in alle materialen (behalve die kunnen smelten) op maximaal toerental laat draaien. Lagere toerentallen komen in beeld als je ofwel grote diameter frezen hebt, of je in kunststoffen gaat frezen.
Maar als iemand het beter weet, hoor ik het graag!
 

scharnier

Nieuw lid
2 aug 2013
4
0
Ok, zou overeenkomen bij hetgeen CMT vermeld, frezen < 25mm diameter op 24.000 toeren maximum. dan moet ik nog wel ff uitzoeken welke stand dat op mijn machine is, die is ook regelbaar.

enige vraag die overblijft : kan de frees met een dikkere diameter meer materiaal wegnemen in 1 beweging ? dan hoef ik niet zo heel mooi langs de lijntjes te blijven met de figuurzaag ;-)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je brandplekken krijgt op je werkstuk is of je toerental te hoog, of je doorvoersnelheid te laag. Ik moet nog ergens een boek hebben waar in staat wat per houtsoort de ideale snijsnelheid is, maar ik gebruik het nooit meer. In de metaal is dit wel belangrijk, in hout icm een bovenfrees wat minder (vind ik dan), kwestie van uitproberen.
 

scharnier

Nieuw lid
2 aug 2013
4
0
Hey Ronald, bedankt voor je tips, ik kan weer wel even verder knutselen en uitproberen ;)

Fijn weekend !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.