Tafel met een poot .. hoe te stabiliseren?

Dutchess

Nieuw lid
1 aug 2013
5
0
Haarlem
Goede middag, heel graag advies van nieuw lid. Ikea heeft half afgeronde tafel van 140 cm lang en 70 breed, van dik butcher block hout (of ander werkblad finish) die -op 1 meter hoogte- aan de muur is bevestigd aan de platte kant en de half afgeronde kant staat op een poot. Dit moest het uiteindelijk worden voor mijn combinatie keukenblad / tafel (koelkastje en vriezertje eronder. Mijn tafel is 230 lang en 80 breed en is uiteindelijk - na veeeeel zoeken op marktplaats na iets geschikts- multiplex geworden (12 laagjes spekkoek van 16 mm). OK, tafel staat nu, op die ene poot 30 cm van zwevend afgerond einde en twee extra poten naast koelkastje op 1,25 van de muur, en kopse? kant tegen de muur.
Poten zijn dubbelwandig PVC.
Maar nu.... die afgeronde kant is niet stabiel, ik bedoel: je leunt erop en hij geeft een beetje vanaf het einde tot aan de twee extra poten.
Terug naar IKEA, op mijn knieën en wat blijkt? er zit een metalen rand vlak bij de poot en ook bij de muurkant.
Verkoper legt uit: er zit een metalen plaat TUSSEN!!!

Kan iemand mij adviseren hoe ik mijn tafel stabiel kan krijgen? een dikkere poot zal het niet doen vermoed ik. Twee poten wel, maar dat kan niet want dat wordt een probleem met vier krukken eronder.
bij voorbaat dank voor het meedenken
mvg
margaret
 

WR1944

Oud hout
Wat ik begrijp is dat een blad multiplex van 2,3 m lang en 80 cm breed met de korte zijde tegen de muur staat. Het vrije einde heeft een afronding. Er staan drie poten onder, één op 30 cm van het vrije einde en de twee andere op 1,25 uit de muur.
Ik weet niet wat dubbelwandig PVC is maar als de poot aan het blad vast zit moet je die bevestiging verstevigen door er een strook hout o.i.d onder te schroeven die het blad met de poot verbind. Die strook moet parallel aan de korte zijde lopen en verticaal. Dan ben je de slapte aan die kant kwijt. Verder zou ik één maar beter twee stroken aanbrengen onder het blad vanaf de muur tot aan die eerste strook. Als je vurenhouten latten neemt van ca 20 x 50 tot 60 mm neemt wordt de tafel al een stuk stabieler. Maar het belangrijkste is de verbinding tussen de poot aan het einde en het blad.
Ik zou de lagen van het multiplex voor de zekerheid maar natellen. Normaliter is het een oneven aantal. Maar aan je beschrijving te zien heb je een goede kwaliteit multiplex, geen Chinees spul uit de bouwmarkt.
Succes.
 

Dutchess

Nieuw lid
1 aug 2013
5
0
Haarlem
infrezen is voor mij niet haalbaar... latje timmeren moet nog gaan... wr1944, je beschrijving klopt. Dubbelwandig PVC valt onder de rioolbuizen werd mij verteld, maar mijn poten zijn wel dikwandig, maar niet in diameter. In het bouwcentrum werd mij aangeraden was voor iedere poot twee doppen te nemen, een voor tafelkant en een voor vloerkant. Die doppen zijn met vier schroeven in tafelblad gemaakt, daarin de poten, de poot aan het eind is ook in de vloer geschroefd. tafel.jpg
Poten zoals nu staan stevig. Twee latten schroeven tot aan poot... ja dat zal iets verschillen, tot aan dat punt of...?
Nou is er iemand die precies zon blad verkoopt op MP, maar 30 cm te kort. plus krukken erbij. Voor een prikkie kan ik het overnemen. Wat als ik dat blad bovenop de mijne plak? Het is nl een Ikea blad die de metalen plaat binnenin heeft
multiplex lagen 11?
hartelijk dank
m
 

WR1944

Oud hout
Voor zover ik me kan herinneren hebben die doppen een lichtelijk bol einde. Daar krijg je nooit een stabiele verbinding mee tegen het tafelblad. Ik ben bang dat zonder een vrij technische ingreep geen stabiel geheel te krijgen is. Als het Ikea-blad van zichzelf stabiel genoeg is kan je het multiplexblad er op monteren. Dat lijkt me een simpeler oplossing.
Ik heb ooit iets vergelijkbaars gedaan. Maar dat waren metalen tafelpoten met flenzen die ik onder het blad kon schroeven. Als extra stevigheid maakte ik er drie plankdragers aan vast met popnagels, 90 graden t.o.v. elkaar verschoven. Als je het tafelblad ietsje optilt en het einde van een poot probeert te bewegen voel je vanzelf de sterkte van de verbinding.
 

Dutchess

Nieuw lid
1 aug 2013
5
0
Haarlem
doppen zijn wel plat, nt als van een spraybus bijv. mama mia, ik moet even heel goed denken wat je bedoelt... flenzen, plankdragers, popnagels... middeleeuwse literatuur studeren is zooo ver weg van timmerman spelen ... maar, dat ga ik in mijn volgende leven worden! Maar even serieus: plankdragers (die driehoekige dingen) aan de PVC poot vastmaken? ik begin het nu te snappen (dank je google!). Maar popnagels ook voor PVC?
En als ik HoutenKlaas' advies deels overneem: ik kan niet infrezen, maar kan wel lijmen, schroeven en hameren. Als ik brede kruisvormige latten of metalen strippen inschroef?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb het Ikea blad (170x80) van 2,8 cm dik op hun metalen poot en het doorbuigen valt mee, 3mm op 140cm van de muur als ik leun. Als ik goed begrijp is je blad 16mm , ik zou het blad dikker maken aangezien torsie moeilijk op te vangen is met een frame of het moet een fijn latwerk zijn afgedekt met een stijve laag.
----
De poot helpt wel want als ik de tafel van de grond licht buigt ze veel feller mee.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.