vraagstuk: boor om autowielen te maken?

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dag iedereen,

Zoals de meesten waarschijnlijk wel weten: ik maak speelgoedauto's uit gerecycleerd hout.
Onlangs hebben Steven Gauwberg en ik een eerste reeks van 30 auto's gemaakt en daaruit bleek dat de meeste tijd gaat naar het maken van de wielen... en dat het daarenboven niet echt zonder gevaar is (het afronden van het profiel gebreurt op de freestafel...kleine wieltje..). Een PROBLEEM dus, dat opgelost moet geraken!

DUS: ik zoek een oplossing! (En iemand om die oplossing te maken)

Waar denk ik momenteel aan: een soort boor-frees met als profiel een half wiel. Zodat ik een plankje kan nemen, boor in de kolomboor, de eerste helft van een wiel boren, plank omdraaien en deel 2 boren. Resultaat een afgewerkt wiel.
Ik denk hierbij aan een soort grote vlinderboor/speedboor met het juiste profiel.

Aandachtspunten bij het profiel:
- het centergat moet 10mm zijn en bij het omdraaien van de plank mag dit niet groter worden of uitlubberen.
- de 'boor' mag niet dieper boren dan nodig: dus enkel centergat en afronding. bvb: als de plank 13mm dik is, moet dat nog steeds 13mm zijn na het boren (een kleine afwijking mag uiteraard wel, zo nauw steekt het nu ook weer niet).
- indien mogelijk zou de 'boor' verstelbaar zijn voor verschillende maten van wielen (evt kan ook een set vaste maten)
- naslijpbaar?


Ik heb zelf geen kaas gegeten van werktuigbouwkunde, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat hier wel wat kennis verscholen zit op het forum :)

een voorbeeld van wielen:
IMG_3587.jpg

zoals je hier kan zien is het profiel niet altijd mooi afgerond... dat zie ik liever wel naadloos indien mogelijk:
 

Bijlagen

  • IMG_3585.jpg
    IMG_3585.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 569
Laatst bewerkt:

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Dit zou ik met een cnc machine aanpakken. Beginnen met een plank die enkele mm te dik is, gaatje boren en met een profielfrees het contour uitfrezen. Nadien door een vandikte schuurmachine tot de wieltjes er net niet uitvallen. De laatste halve mm kan je manueel weg schuren.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik heb geen verstand van houtdraaien, maar dit klinkt als iets dat je op het kleinste draaibankje nog kan maken.
Dus met een komboor je basisvorm uit een plank halen, opspannen met een draadeind o.i.d. en dan de afronding draaien. Lijkt mij al een stuk veiliger dan met de bovenfrees, want dat is inderdaad vragen om problemen.
Moet je natuurlijk wel een draaibank hebben of aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Het lijkt mij het beste om een tafelfrees (ik ben nog niet zo goed met termen) goed in te stellen, je wielen op maat maken en met een "handvat" dat groter is dan je wiel (bijvoorbeeld van lexaan zodat je ook nog wat ziet) fixeren en rond de frees halen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik zou een gatenzaag gebruiken om de ruwe vorm van de wielen te maken, daarna opspannen in de kolomboor met een bout. Verder zou ik een klein hulpstukje maken met twee beiteltjes en een schraper. De beiteltjes schuinen boven en onder af op 45*, de schraper maakt er een mooi halfrondje van.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
idem hier, ik zou gewoon een gatenzaag nemen en nadien afwerken met een jig voor de schuurmachine of kolomboor.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
wel de huidige methode is als volgt:

- met een gatenzaag de ruwe vorm boren op de kolomboor
- loopvlak even opschuren
- loopvlak afronden met tafelfrees
- centergat van het wiel uitboren naar 10mm (een gatenzaag heeft standaard een kleinere diameter centerboor)
- het geheel met een bout vastzetten op de kolomboor om alles nog een na te schuren

op deze manier ben je al gauw 10 minuten kwijt per wiel.. en dat is best lang als je een serie van 30 auto's maakt (zijnde 120 wielen)

Daarvoor heb ik het op mijn draaibankje gemaakt, maar dan heb ik denk ik een kopieer-instelling nodig ofzo. Daar zaten te makkelijk teveel verschillen op. En ik heb ook geen chuck en een boorkop voor in het vaste center.. dus een asgat maken is ook een uitdaging :) Een wiel via deze methode was dan ook al gauw 20 minuten voor mij.. dusja.. ;)

Dus dan begon ik te denken: als ik nu een gatenzaag zou hebben met een centerboor van 10mm.. dan hoef ik al niet meer na te boren, want dat is eigenlijk ook een beetje gekkenwerk. Maar dan moet ik een centerboor laten maken ergens.
En dan dacht ik: als we dan toch bezig zijn, kan een gatenzaag dan niet zodanig gemaakt worden, dat het meteen ook kan afronden?

Over cnc heb ik ook al liggen denken, maar voor mezelf is dat een te grote investering en uitbesteden kan, maar ik denk dan dat de kostprijs per wiel te hoog gaat oplopen. Daarbij komt nog dat ik uitsluitend met gerecupereerde paletten werk uit de haven... planken met al wel eens wat zand en ander vuil.. De meeste eigenaars van cnc en andere dure machines blijven liefst ver uit de buurt van dit soort hout ;)


Jouw voorstel intrigeert me Arthag: als ik erin slaag om een gatenzaag te regelen met een 10mm centerboor... kan dit evt wel iets worden. Mischien is het zelfs handiger om het met de draaibank te doen? Ik heb hier een rare oude beitel liggen met een halfrond profiel in uitgeslepen...
blijft natuurlijk nog wel de vraag naar een centerboor van 10mm die op mijn Profit gatenzaag past (http://www.profitholesaw.com/nl_nl/)
 
Laatst bewerkt:

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik denk dat als je de volgorde aanpast en een gereedschap maakt om het wiel langs de tafelfrees te halen je al vrij veel tijd wint.
En inderdaad meteen een 10 mm boor zodat je geen dubbele handeling hoeft te doen. Ik denk dat een verjongde boor in de vakhandel zo te krijgen is.

- met een gatenzaag de ruwe vorm boren op de kolomboor
- loopvlak even opschuren
- centergat van het wiel uitboren naar 10mm (een gatenzaag heeft standaard een kleinere diameter centerboor)
- loopvlak afronden met tafelfrees
- het geheel met een bout vastzetten op de kolomboor om alles nog een na te schuren
 
A

Athanor

Guest
Nog een andere denkwijze: als je vijftien tot twintig schijfjes achthoekig maakt, deze van een gat van 10 mm voorziet, allemaal op elkaar lijmt met wat papier ertussen, dan heb je een achthoekig balkje wat je in de draaibank kunt spannen, mogelijk met een houten deuvelstok erin voor het bijelkaar houden en om in te spannen. Dan een kopieerinrichting gebruiken waarbij je de loopvlakkken goed kunt draaien. Daarna de schijfjes losbreken en even op de bandschuurmachine om lijm en papier te verwijderen.

Fons

P.S. Misschien dat dit ook een uitdaging is voor de nieuwe contructie op André's draaibank en dan de freesmachine gebruiken....
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hé, die's ook slim, Fons. Kleine aanpassing die ik zou doen: vierkant uitzagen, vastplakken met papier en dán het balkje achthoekig maken. Waarschijnlijk zou ik dan even een hulpstukje maken zodat ik niet hoef na te denken bij het schaven :) Heb jij een bepaalde reden om ze eerst achthoekig te maken?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
maar waarom zou ik ze achthoekig maken als het ook ineens rond kan?

Als ik schijfjes kan boren (of anders) met het correcte asgat, kan ik nog steeds de werkwijze van Athanor toepassen.
Maar ik vraag me wel gelijk af of dat wel nodig is, dat plakken? Kan ik ipv een houten asje niet gebruik maken van een draadeinde en zo de wielen in spe vastklemmen (evt zelfs met een spatie)?

Idealiter gebruik ik trouwens liefst 1 machine/bewerking :)
 
A

Athanor

Guest
Heb jij een bepaalde reden om ze eerst achthoekig te maken?

Niet echt, ik dacht van elke hoek van het vierkant een hoek af te zagen om zo weinig mogelijk draaiwerk te krijgen, zo krijg je een achthoek.... Maar wat Sam zegt, gelijk rond zagen werkt nog beter. Je zou de schijfjes ook op een draadeind kunnen zetten met moeren ertussen, zoadat ze niet slippen. Als je dan een beitel slijpt op de ronding van het loopvlak ben je misschien snel thuis; maar ik ben onvoldoende ervaren in draaiwerk om dat te overzien.

Fons
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
je moet eens googlen op de term "toy wheel cutter". Er bestaan reeds boren voor op een kolomboor die exact doen wat je wil.

Kan je niet je ganse wiel maken met je freestafel? gewoon een cirkel frezen (http://www.eaglelakewoodworking.com/post/Router-Table-Circle.aspx), en met dezelfde opstelling de hoeken afronden. Als je er voor zorgt dat je center pin 10mm is, dan kan dat vlot gaan.

Als de wieltjes te klein zijn kan je nog altijd een hulpstukje maken (zie bijvoorbeeld 1:25 van volgende video: http://www.youtube.com/watch?v=pOo0RR1whkE)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
die dekselse amerikanen weer he! Wel jammer dat er meestal profiel in die wielen zit (velg etc) en dat ze te klein zijn :) maar dat ga ik zeker eens een stuk nader bekijken! En je links naar de frees-opties zijn minstens even interessant.

Al is zo'n automatische opstelling wel een droom :)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
nog wat verder aan het zoeken geweest op toy wheel cutters, maar ik vind nergens frezen die grotere wielen kunnen maken dan 60 mm en ik heb zeker 70-75mm nodig..

Kent er hier iemand misschien een (amateur) gereedschapsmaker die me verder zou kunnen helpen?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Ik ga ook eens een gooi doen. Frees in een stationaire opsteling en een dubbele afrondfrees inspannen. De wielen met een Bleu mol gatzaag voor zagen. Nu wordt het trikkie en experimenteel. De wielen opspannen tussen twee schijven en een draaihendel. Dat opsluiten moet makkelijk en snel gebeuren. Denk aan de hendel en asje van een nagelknipper. Misschien ook denken aan een excentrische cirkel wat je in de houtbewerking ook wel tegen komt als opspanmechanisme.
Die as onder het werkblad met een veer of postbode elastiek zo vast maken dat met een simpele beweging het hele mechanisme richting frees gaat. Met de hendel hou je de boel onder controle. Hierdoor krijg je geen happers in het wieltje waardoor het ongecontroleerd gaat spinnen. Denk ook dat het eerste stukje wat je moet gaan frezen langs hout is.

Dubbele afrondfrees.
DCBR16-2[1].jpg
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
die klemming doet met denken aan hoe de as van een fietswiel soms vastgemaakt wordt aan het frame, zo'n snelspanner.

Het idd essentieel dat je eerst met langshout begint, heb ik al ervaren tijdens het frezen van de eerste 120 wielen :)

Mijn Pro-fit gatzaag is trouwens vergelijkbaar qua snelheid ivm het lossen van het 'wiel'. Ik heb dan enkel wel nog een andere centerboor nodig van 10 mm.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.