Weer een silly project.

WR1944

Oud hout
Zo nu en dan valt m'n oog ergens op of lees/hoor ik wat interessants. En in een land waar je net een paar jaar woont is die kans natuurlijk vele malen groter dan in een land waar je al ruim 65 jaar verbleef. Ondanks een overdosis aan techniek in Pennsylvania is er ook een flink aandeel van het platteland te bespeuren. Dat platteland moet je vooral figuurlijk zien want we zitten midden in de rolling hills van PA en dat kunnen m'n kuiten beamen. Fietsen in Nederland is stukken minder vermoeiend. Een groot deel van de agrarische bevolking is van Duitse afkomst, door de Engelsen, die niet beter wisten, Dutch genoemd. Gelukkig heeft de bevolking dat ook door gekregen van men spreekt meestal van Pennsylvanian Dutch. Anders had ik het ze wel verteld. Met die Duitse boeren zijn ook Duitse invloeden mee gekomen. Eéén daarvan is het zogenaamde heksenteken dat als een bescherming tegen kwade invloeden op de gevels van schuren of op de nok werd geplaatst. Er bestaan vele vormen van en één ervan is een ster met 5 punten. Enige overeenkomst met de Amerikaanse sterren is puur toevallig. Die sterren kom je tegenwoordig slechts als een versiering op schuren tegen, van de heilzame werking is men minder overtuigd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Barnstar

De sterren zijn vaak van staalplaat maar ook wel in hout. Dus kwam bij mij het idee op om te proberen er één in 1/2" multiplex te maken. Ik had restjes genoeg.

Eerst moest er een plek bepaald worden waar hij zou komen te hangen. Dat was aan de voorgevel op de begane grond op de front porch. Dan hangt hij lekker beschut tegen de regen. De breedte werd bepaald op ca. 600. Nu moest er gerekend en ontworpen worden. Met de roestige kennis van sinussen, tangens en de overige geometrische zaken kon ik een halve sterpunt van karton maken.
P7241536q.jpg

Vanaf dit kartonnen model dat uit drie driehoekige vlakken bestond kon ik de hoeken benaderen waaronder de stukken ply gezaagd moesten worden. Omdat ik nogal voorzichtig aangelegd ben knipte ik eerst 10 driehoeken om daar een ster op ware grootte van te knutselen. Het leek redelijk te kloppen. Op deze wijze worden de meeste barn stars uit staalplaat gemaakt.
P7241537q.jpg

Met het kartonnen model als leidraad zaagde ik 10 punten uit.
P7251538q.jpg

Omdat één hoek 47,5 graad was moest ik met een mal de punten onder de complementaire hoek zetten en zo zagen. De tweede hoek was net iets minder dan 44 graden dus dat kon direct op de tafel met de lineaal onder de juiste punthoek.
P7251539q.jpg

Natuurlijk even kijken of het een beetje klopte.
P7261540q.jpg

Nu kwam de derde hoek aan de beurt. Deze hoek was groter dan 90 graden. Hier moest ik weer een mal voor maken. De punten moesten er in twee richtingen in kunnen.
P7261541q.jpg

P7261542q.jpg

Nu waren alle zijden van elke driehoek van een afschuining voorzien. De driehoeken twee aan twee samen getaped en geprobeerd om er een ster van te vormen.
P7261543q.jpg

Omdat het geheel op een nogal houtje-touwtje manier was opgezet viel het me niet eens zo tegen. De vorm zat er redelijk in maar de tophoek van elke punt moet iets kleiner zodat alles in het centrum mooier aansluit..

Hoe ik dat ga doen moet ik op m'n gemak gaan uitvogelen. M'n vrouw is vrij enthousiast geraakt over die archiefkast dus daar gaan we onze aandacht op richten. Ook in de USA geldt: De man is de baas in huis, wat z'n vrouw zegt gebeurt. Maar ik had liever een afgerond project getoond. Wordt vervolgd.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat lijkt me een erg grote uitdaging, iets waarvan geen enkele hoek of kant haaks is.
Heel veel succes ermee.
Maar op de spleten na ziet het laatste plaatje er al veel belovend uit.

Groeten, Raymond
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
ik denk dat het beter gaat in eiken, dan breken je punten niet zo snel af,

Het is leuk project met vele uitdagingen
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Leuk project hoor! Ik denk dat ie nog wel te fiksen is als je de laatste stap overdoet en nog net 1-2 graden bijsteld.

Voor dit project was een 3d ontwerp wel handig geweest. Dan had je in een 3d programma de ster op maat kunnen maken en na afloop een driehoek kunnen kantelen en daar de precieze afmetingen van kunnen overnemen.
 

WR1944

Oud hout
Leuk project hoor! Ik denk dat ie nog wel te fiksen is als je de laatste stap overdoet en nog net 1-2 graden bijsteld.

Voor dit project was een 3d ontwerp wel handig geweest. Dan had je in een 3d programma de ster op maat kunnen maken en na afloop een driehoek kunnen kantelen en daar de precieze afmetingen van kunnen overnemen.

Om de punten beter te laten aansluiten moet ik 1 graad van de naad in de lengte van de sterpunt weghalen. Dan wordt de punt ietsje smaller en sluit dan beter aan. Maar eerst komt er een ander project.
Ik had als eerste een model in vrij stijf karton gemaakt en dat was redelijk nauwkeurig. Hier kon ik de diverse hoeken zo van overnemen. De hoek van het zagen moet je namelijk meten haaks op de naad. Maar ik denk dat met alle afwijkingen in het hele traject van het opmeten van het kartonnen model tot aan het instellen van de lineaal van de zaagtafel alle afwijkingen naar één kant lagen. Maar ik ga er nog eens rustig voor zitten met een bak koffie en zie dan wel.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Dit zijn juist leuke dingen voor sketchup. Even snel een vijfhoekje getekend met een radius van 600. Daarna opgedikt 18 mm. Hart 100 mm omhoog getrokken, alleen het 18 mm streepje. Bedenk mij nu dat dan de dikte geen 18 mm meer blijft. Dus dikte zal overal niet gelijk zijn.
Je moet dus een platte ster trekken en dan 18 mm opdikken. Voor de liefhebber het SKP bestand er bij gestopt. Met section plane kan je over een rechte hoek de doorsnede bekijken en dus de hoeken meten.

Zijaanzicht.jpg
 

Bijlagen

  • Sterretje.skp
    63,6 KB · Weergaven: 15

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
oh ik zou van 1 hoek een component gemaakt hebben en die dan 1 keer spiegelen om een punt te vormen. Weer een componentje van maken en dan 4 keer kopieren. Op die manier heb je maar 1 onderdeel te tekenen en kan je die ook vanuit alle kanten rustig bekijken en afmeten.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
oh ik zou van 1 hoek een component gemaakt hebben en die dan 1 keer spiegelen om een punt te vormen. Weer een componentje van maken en dan 4 keer kopieren. Op die manier heb je maar 1 onderdeel te tekenen en kan je die ook vanuit alle kanten rustig bekijken en afmeten.

Ja inderdaad zo heb ik het ook gedaan. Eén punt strak gemaakt, gespiegeld, geexplodeerd en gelijk weer een component van gemaakt, ctrl (kopie) draaien en dan gelijk daarna 4x enter. :confused:

Alleen moest ik eerst een basis hebben voor een punt. Die basis heb ik vanuit de vijfhoek getekend. Die in de draadfiguur verder getekend. en overige lijnen verwijderd.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
wat je ook had kunnen doen is eerst de buitenkant optrekken in de draadstructuur en pas als je de juiste vorm hebt, opdikken naar 18 mm. Om dan de juiste snijhoeken te krijgen, gebruik ik meestal vlakken (die tot component zijn gemaakt) en dan de intersect-functie. Werkt lekker makkelijk eigenlijk: vlakje draaien tot het juist staat en dan intersect en de overschot weggommen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Waarom niet gewoon ouderwets met wiskunde?
Het is allemaal te vereenvoudigen naar rechte driehoeken.
Een middagje aan de keukentafel met potlood en papier en een geodriehoek.
:D
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad Raymond, zoals je in de aanloop van dit verhaal kon lezen heb ik 3 driehoeken met tape aan elkaar geplakt en zo een halve punt gemaakt. Ik had eerst op een flinke lap papier 5 radialen getekend om de 72 graden. Daarna de beoogde breedte van 600 uitgezet parallel aan de verticale lijn. Daarmee kon ik de horizontale lijn tussen twee punten trekken. Met de snijpunten als straal heb ik een cirkel getrokken die de punten van de ster aangaf op de radialen. Toen kon ik door de punten op de juiste manier te verbinden de omtrek van de ster tekenen. Het midden van de ster werd 100 hoog. Nu kon ik de 3 driehoeken bepalen. De eerste rechthoekige driehoek had een zijde van het midden naar de punt van een ster en een tweede rechthoekszijde van 100. De tweede rechthoekige driehoek had een rechthoekszijde van het midden naar de voet van een sterpunt en een tweede zijde van 100. De derde driehoek had een zijde van de voet van een sterpunt naar de top van een sterpunt. Een tweede zijde was de schuine zijde van één van de eerdere driehoeken. De derde schuine zijde werd gevormd door de schuine zijde van de tweede rechthoekige driehoek.
Bent u daar nog? ;-)
Door de 3 uitgeknipte driehoeken samen te tapen had ik een halve sterpunt. Door van papier 10 driehoeken te knippen met de derde driehoek als mal kon ik een volledige ster maken. De eerste foto is van boven genomen en geeft niet echt de ruimtelijkheid van de punt weer.
Dit duurde geen hele middag, ik schat een 30 minuten. Maar het gebeurde wel aan de keukentafel. ;-)
Als ik een theoretisch tekenprogramma zou gebruiken zou ik eerst de projectie van een halve sterpunt tekenen, De twee rechthoekige driehoeken in het zelfde vlak aan de projectie vast. beide driehoeken om 90 graden opklappen en een vlak aanbrengen door de schuine zijden en het grondvlak. Maar dat is m'n instinctieve benadering.
 
Laatst bewerkt:

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Klinkt heel simpel SunRayes,

maar hoezo vereenvoudigen naar echte driehoeken?
Werk eens wat uit voor ons.
 

WR1944

Oud hout
Klinkt heel simpel SunRayes,

maar hoezo vereenvoudigen naar echte driehoeken?
Werk eens wat uit voor ons.

Als ik het goed lees had Raymond het over rechte driehoeken en niet over echte. Het kan een typefoutje zijn maar het lijkt me toch wel een aanzienlijk verschil.

Ik ga m'n kartonnen model van een halve sterpunt openklappen en met de foto ervan zal een hoop duidelijker worden. Ook mijn uitleg vlak boven je vraag.

Ik had niet verwacht dat een voorwaardelijk en tijdelijk mislukt project zoveel pennen in beweging zou brengen. ;-)
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
In 3ds Max heb ik trouwens zo'n ster in luttele seconden :D

Je plaatst een spline ster, je selecteert het aantal hoekpunten en je kiest de radius voor de buitenste en binnenste hoekpunten.
Edit Poly modifier erover. Je extrude de polygon en collapset hem.
Klaar!

Barnstar.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het kan zijn dat ik het verkeerd zie, maar ik zie een verzameling hoek-en kilkepers, en de afschuining van de plaat is gelijk aan de afschuining van het "dakbeschot" ? Tis al weer wat jaren geleden dat ik een kap in elkaar gezet heb, maar met Jellema erbij is een uitslag (op het tekenbord of met de computer) goed te doen.

Ronald
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Slim opgemerkt. Natuurlijk bedoelde ik "rechte" driekhoeken. Waar blijft de uitleg van Raymond nu?
 

WR1944

Oud hout
Met het boek "Google SketchUp 8 for Dummies" op m'n knieen en een paar YouTubes over de onderhavige materie is het me gelukt een presentabele ster te produceren. Ik ben bang dat ik het heel langzaam door krijg en er zelfs wat plezier in begin te krijgen.
M'n vrouw is minder blij. Ik zit te veel achter de computer. Maar als ik uitleg dat het ondersteunend is voor het houtbewerken moppert ze iets minder.
Mijn aanvalsmethode die natuurlijk veel te gecompliceerd zal blijken te zijn voor de experts:
Een cirkel in 5 verdeeld. 5 Lijnen vanuit de origin getrokken naar de verdeelpunten op de cirkel. 2 Maatlijnen 300 mm ter weerszijde van de rode as. Een cirkel vanuit de origin met als straal het snijpunt van een maatlijn en een radiaal. Oude cirkel verwijderd. Hoekpunten verbonden zodat een 5-puntige ster ontstond. Radialen doorgetrokken tot aan de voet van de sterpunten. Alle lijnen verwijderd tot dat alleen een sterpunt overbleef. Vanuit de origin een lijn van 100 mm omhoog getrokken. Het einde van die lijn met de 3 overige punten van de sterpunt verbonden. Nu had ik een solid sterpunt. Deze punt 4 keer gekopieerd met roteren (72 graden). De buitenkant van een houtkleur voorzien en klaar was de ster.
Star solidq.jpg

Sommige handelingen zoals het roteren zijn wat minder intuitief en het spiegelen ging al helemaal niet maar voor de rest is het gewoon een kwestie van veel doen en niet te benauwd om Alt+Backspace te gebruiken.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Sommige handelingen zoals het roteren zijn wat minder intuitief en het spiegelen ging al helemaal niet maar voor de rest is het gewoon een kwestie van veel doen en niet te benauwd om Alt+Backspace te gebruiken.

Wouw u ben geslaagd voor dit onderdeel. :)

Spiegelen doe je door scale te gebruiken. Door de juiste grips te pakken, even experimenteren, kan je door links onder -1 in te geven spiegelen. Alt+Backspace kan ook met Ctrl-Z
 

WR1944

Oud hout
Ik was het gewend, nou ja gewend, om t.o.v. een punt, een lijn of een vlak te spiegelen. Er schijnt een flip-optie te bestaan maar dat vertoonde een zeer onvoorspelbaar gedrag. Door de basisvorm (halve sterpunt) over 180 graden te roteren/kopieeren ging het ook.
In plaats van het 10 vinger blind typen doe ik het met twee vingers maar dan wel kijkend. Dus als de toetsen wat verder uit elkaar liggen gaan me de combinaties beter af.
Ik weet het niet van de overige versies maar ik kon de zijden bematen zolang de lijnen maar samenvielen met één van de assen. In mm tot een cijfer achter de komma. En de maten klopten wonderwel met m'n kartonnen model.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.