PDA

Bekijk Volledige Versie : Gereedschap voorzien van jouw naam/initialen

Woruta
27-07-13, 15:08
Klussen met vrienden, familie, medecursisten. Hoe zorg je dat je al je gereedschap gemakkelijk terugvindt?
Etsen van initialen in het staal? Stickers, DNA spray ;):o

WR1944
27-07-13, 16:47
Gewoonlijk werk ik alleen. Als ik op klus ga bij vrienden of familie gaat m'n gereedschap mee in een gereedschapskist en daar verblijft het als ik het niet in m'n handen heb. En niemand raakt m'n geslepen gereedschap aan anders pas ik Islamitische straffen toe, een vingerkootje per overtreding. ;-)
Ik raak ook geen locaal gereedschap aan, dat is meestal van belabberd allooi. Iemand die over goed gereedschap beschikt heeft mijn ondersteuning meestal niet nodig. Ik heb maar met één persoon kunnen klussen, een collega. We hadden de zelfde instelling en gevoel voor praktische oplossingen. Ik hoefde hem geen basisbegrippen uit te leggen en we konden heel goed samenwerken. Ik nam alleen gereedschap mee dat bij hem niet aanwezig was en m'n eigen hamer. Bij het opruimen hadden we geen enkel probleem om ons eigen gereedschap te herkennen. In het gebruik krijgt elk stuk gereedschap battle scars.

damien
27-07-13, 17:26
Opvallend markeren helpt, zeker als er gelijkaardig materiaal in de buurt is, zo had ik plots twee dezelfde Bahco zagen :confused: Het vlotst is een paar lijnen met een gekleurde viltstift.

SunRayes
27-07-13, 17:38
Ik herken mezelf helemaal in het verhaal van WR1944. En van degene aan wie ik iets uitleen weet ik dat ze met hetzelfde respect met het gereedschap omgaan.

Grts, Raymond

Woruta
27-07-13, 18:44
Uitlenen tot daar aan toe. Misschien ook gewoon leuk om je initialen in je gereedschap te hebben staan?
Mijn opa had van die cijfers op een metalen pen die je in je hout kon slaan. Zoiets... :)

rené13
27-07-13, 18:59
Woruta je bedoelt slagletters/cijfers
dat werkt volgens mij niet echt geweldig op hard staal
ik heb wel een graveerpen die uitstekend werkt
hiermee heeft iedereen hier thuis zijn initialen op zijn gereedschap staan zodat als er ergens gewerkt wordt het duidelijk terug te vinden is
en net zoals WR1944 al zei er komt eigenlijk niemand aan het gereedschap als we ergens aan het werk zijn en diegene die er wel aan komen kunnen er meestal ook mee overweg dus das geen probleem:)

SamPonette
27-07-13, 22:06
ik ben begonnen met het brandmerken van mijn beitels :)

Woruta
27-07-13, 22:13
Dat vraagt om foto's natuurlijk :p

SamPonette
27-07-13, 22:23
dat bedacht ik me ook al :)

even geduld ik loop even naar mijn werkplaatsje ;)

edit: ziezo, ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo... een paar testjes op houtdraaibeitels:

Zweihaak
29-07-13, 15:16
Dan rijst de volgende vraag, waar heb je deze mooie stempel afdrukken laten maken en wat kosten ze?

SamPonette
29-07-13, 23:07
ik heb er 25€ betaald voor de stempel zelf en dan moest ik nog iets hebben om de stempel warm te maken. Dat is een soldeerbout voor zinken daken geworden van 300watt (met een dimmer ertussen om wat te kunnen regelen naar gelang de houtsoort), bij conrad voor ong. 35€.

Als je het email adres wil van de brandstempelmaker, stuur maar een berichtje!

ps: ik kan de brandstempel evt meenemen op de opendeur van Rick...

ewoudk
29-07-13, 23:17
Heel mooi je logo zo inbranden, misschien moet ik na een handpreeg voor mn facturen nu ook maar zoiets laten maken :-)

Woruta
30-07-13, 06:43
Dat ziet er inderdaad goed uit! Zoiets is niet alleen handig, vind het ook wel iets moois als je naam op je gereedschap staat.
Merci.

wupsie
30-07-13, 08:39
ik heb er 25€ betaald voor de stempel zelf en dan moest ik nog iets hebben om de stempel warm te maken. Dat is een soldeerbout voor zinken daken geworden van 300watt (met een dimmer ertussen om wat te kunnen regelen naar gelang de houtsoort), bij conrad voor ong. 35€.

Als je het email adres wil van de brandstempelmaker, stuur maar een berichtje!

ps: ik kan de brandstempel evt meenemen op de opendeur van Rick...

In dat email adres ben ik ook wel geinteresseerd

SamPonette
30-07-13, 11:46
In dat email adres ben ik ook wel geinteresseerd
stuur me dan een pb :p

SamPonette
27-08-13, 23:54
Enige tijd geleden heb ik een paar foto's gemaakt van mijn brandmerk-ding, dus bij deze!

De basis is zoals gezegd hiervoor een soldeerbout van 300watt (voor het solderen van zinken daken), voorzien van een dimmer. De koperen punt die erop zit heeft Steven Gauwberg voor mij afgezaagt en voorzien van schroefdraad. Daar schroef ik dan de stempel op en branden maar :)

de complete opstelling:
8414

de soldeerbout
8415
closeup van de stempel:
8416

na wat oefenen en bijvijlen van de stempel, gaat het al best aardig uit de losse pols...
8417

Oceans'11
28-08-13, 17:15
Dit is wel héél erg gaaf, Sam !!! Dank voor deze bijdrage op het forum...

SamPonette
28-08-13, 17:41
En meteen NOG een reden om zondag te komen ;) Want als ik eraan denk, neem ik het ding mee!

ewoudk
28-08-13, 18:54
Ziet er gaaf uit!

Resetter
31-08-13, 13:35
Wat ook nog kan is je naam in het metaal etsen, mits je een plotter hebt en wat chemicaliën :p

Wilco Flier
09-11-13, 15:23
Ik heb een poosje terug voor mijn gereedschapmaak activiteiten een slagstempel aangeschaft. Ik heb daar best een poosje over getwijfeld, omdat die dingen nogal duur zijn. UIteindelijk toch overstag gegaan omdat ik nu af en toe ook gereedschap verkoop en daarom wel herkenbaar moeten zijn.

In de eerste instantie viel het resultaat me wat tegen, de afdruk die ik kreeg met een gewoon vuistje van 1,5 Kg was te ondiep om het vlakslijpwerk na het harden eruit te overleven. Dus uiteindelijk het maar eens geprobeerd met een beste klap met een 2,5 Kg voorhamer en dat had het gewenste effect. Hopelijk houdt de slagstempel dat ook een beetje vol ;-)

Maar het voordeel is wel een mooi logo op mijn gereedschappen!

Onderstaand een foto van 4 nieuwgemaakte paring beitels, die onderdeel zijn van mijn recente productie gereedschappen.

10378

10379

JanAnton
10-11-13, 15:43
hoi Wilco,

erg mooi! ik ben al een tijd op zoek naar zo'n slagstempel en kan geen bedrijf vinden dat er eentje voor me kan maken. Waar heb jij dat laten doen? Wat kost zoiets ongeveer, als ik vragen mag?
groeten,
jan anton

Wilco Flier
11-11-13, 18:30
Jan Anton,

Ik heb je een PB gestuurd.

Baan
28-05-15, 11:24
Beste Samponette,

Is dat stempel dan gemaakt van een gewone boutkop? (ik denk nog een stuk zeskant te herkennen...)

Groet,

Baan

SamPonette
28-05-15, 13:27
Dag Baan,

De stempel zelf is gemaakt van aluminium. Een stukje draadeind zorgt voor de verbinding tussen de stempel en de soldeerbout

ferdydesmet
28-05-15, 21:58
Je kunt ook met een dremel je initialen er in "frezen", dat kun je op feitelijk ieder materiaal toepassen. De stempels zijn natuurlijk wel wat gaver :p