PDA

Bekijk Volledige Versie : Work in progress: miniatuurtje in pokhout

meron
26-07-13, 08:54
7738

De eerste in pokhout. Erg fijn om in te werken. De afwerkfase kan nu beginnen, wat vermoedelijk een lange fase gaat worden...

Het beeldje is 3cm hoog en gebaseerd op een plaatje dat ik op het internet vond. Het meeste werk is gedaan met een 6mm beitel van Sorby en een mesje van veritas.

Zijn er toevallig meer mensen bezig met dit soort werk? Altijd leuk om ervaringen/inzichten uit te wisselen.

Bram Sibma
26-07-13, 09:26
Wauw! heel gaaf gedaan. Ik zou zeggen waag je aan Klauwen onder een tafelpoot!

Bram

Wim Kluck
26-07-13, 10:17
Heel mooi gedaan.

rickkoorman
26-07-13, 10:29
Wow....kan ik die binnenkort ook "live" zien ?

meron
26-07-13, 11:41
Hey Rick,
Misschien kom ik 1 sep ook even langs.

yoek
26-07-13, 12:01
Respect!
Hoeveel uurtjes heeft dit werkje je gekost?

meron
26-07-13, 12:18
Yoek, ik zou het eens op moeten meten, maar het zijn er heel veel. Ik werk er in de avond-uren aan, meestal terwijl ik een filmpje kijk. En ik kijk niet zo veel films, dus met deze ben ik al minstens een half jaar bezig. :-s

David80
26-07-13, 16:39
Heel gaaf werk Meron. Maakt niet uit dat je lang bezig bent geweest, het resultaat mag er wezen. En als je meer ervaring krijgt maak je ieder werkstuk sneller. Straks maak je in een dag zon ding.

Pokhout is wel gaaf spul maar het lijkt me erg hard en broos voor snijwerk.. Kan je niet beter met linde of perenhout werken of evt. Teak?

mootje
26-07-13, 17:02
wat een priegelwerk, ben benieuwd naar het resultaat, ziet er nu al leuk uit.

katma
26-07-13, 19:05
Knap gemaakt en nog knapper dat je het onder een film kijken doet. Ik zou dan alle vingers al kwijt zijn geweest voor het reclame blok in een film kwam... :)

meron
26-07-13, 19:26
Katma, op de linkerhand van het poppetje zijn ook wat bloedvlekken te zien... :-(

meron
26-07-13, 19:30
David80, linde wilde ik nog eens proberen; moet ik maar eens een stukje van bij Rick bestellen. Van teak heb ik nog wel een oud tafeltje dat ik kan verzagen. Het voordeel van pokhout is wel dat je ongelofelijk gedetailleerd kunt werken. Kan dat bij linde en teak ook?

David80
26-07-13, 22:15
Het voordeel van pokhout is wel dat je ongelofelijk gedetailleerd kunt werken. Kan dat bij linde en teak ook?

Ik zelf niet veel ervaring met houtsnijden/draaien maar ik weet dat ze in Nederland van oudsher al houtsnijwerk uit linde maar ook perenhout maken omdat deze een hele homogene structuur hebben itt. tot pokhout wat vrij warrig en kruisdradig is. Pokhout is ook behoorlijk broos en er kunnen stukjes afbreken.

Verder maken ze al honderden jaren in IndonesiŽ houtsnijwerk en beelden van teak hout. Daar kan je heel gedetailleerd mee werken.

Sang
26-07-13, 22:59
Mooi gemaakt, maar komt mij zo bekend voor, kan het alleen niet plaatsen! Zou hij een zeis in zijn handen moeten hebben?

meron
28-07-13, 11:46
Sang; nee, dit is z'n broer. Die heeft alleen een stok

dopeling
31-08-13, 12:02
Dit valt een beetje onder Netsuke carving, er zijn in nederland een paar mensen die zich hier mee bezighouden maar daar vind je ook bepaald wel niveau.
Dit is ook mooi gedaan.

ornament
22-09-13, 16:38
Hallo Meron,

is er al progress in the work?

groeten,
Ornament

meron
02-10-13, 19:34
Hey ornament,
Er is wat progress. Echt veel details ga ik er niet meer in stoppen. Het is nu vooral afwerking. Normaal geef ik de miniaturen ook een laagje verf, dus dat moet ook nog.

9285

MasaveHout
03-10-13, 11:23
Laagje verf ???? NEEEEEE...... Dit stukje miniatuur zal erg mooi staan bij ons in de werkplaats..... Misschien ruilen tegen een stuk hout ??

Heckemann
03-10-13, 11:28
In koor met Rick hierboven: NEEEEEEEEEEE!!!

Niks, of hoogstens olie. Misschien met een tikkeltje donkere kleurstof wat in de hoeken en gaten blijft zitten, maar niet schilderen. Zonde man!

meron
03-10-13, 12:12
haha,
bedankt voor de zorgen en de betrokkenheid.

ik heb er al ondertussen een stuk of 20 tot 30 gemaakt. En allemaal allemaal met een likje verf afgewerkt. Ooit begonnen ze als pionnen met een ruwe vorm, maar ondertussen zijn ze gedetailleerd genoeg om als volwaardige minitaturen dienst te doen. Elke nieuwe is beter dan de voorgaande en al meerdere keren bedacht ik me dat ik moest stoppen met verven.
Is dat moment nu dan eindelijk aangebroken...?

Rick... ik zal er eens over nadenken. Ik neem wel wat mee als (wanneer) ik naar Zwolle kom.

Heckemann
03-10-13, 12:28
Ja, dat moment is nu aangebroken!!

;)

De netsuke die ik heb mogen bewonderen leken me allemaal voorzien van een olielaagje, zowel de antieke als de nieuwere. Bij die laatste was vaak te zien dat ze "oud" gemaakt waren door olie met kleurstof op het werkstuk aan te brengen en die vervolgens weer af te vegen. Ik alle kieren, hoeken en gaatje blijft dan toch wat zitten waardoor er een "antiekpatina" ontstaat. Het geeft wat extra's vind ik, hoewel de echte patina, ontstaan door tientallen zo niet honderden jaren van gebruik, altijd zichtbaar mooier is.

Ik ben wel benieuwd naar je voorgaande werkstukken, zou je niet eens wat foto's willen plaatsen? Wie weet hel ik dan toch over naar verf :)

Groet, Rob.

Heckemann
03-10-13, 12:32
Nog even een vraag over techniek: in Japan heb ik gezien dat de netsuke (en ook ander klein snijwerk) vůůr de uiteindelijke afwerking in een emmer met heel fijn zand gedaan en dan met de hand "gewassen" waardoor de laatste rafels en oneffenheden verdwenen. Ik heb daar verder nooit iets over terug kunnen vinden op het internet. Heb ik staan kijken naar de productie voor toeristen of is dat echt een oude techniek?

Groet, Rob.

meron
03-10-13, 12:47
rob, klinkt interesssant.

Ik volg niet echt technieken. Ik gebruik gewoon een 6mm beitel, een mesje en wat schuurpapier.
Ik zal eens wat gaan lezen over netsuke. Ik loop nu namelijk ook tegen het probleem aan dat ik sommige onderdelen niet helemaal strak krijg en er rafels en oneffenheden zichtbaar blijven.

Zijn er mensen die nog ideeen daarvoor hebben?

meron
03-10-13, 12:50
rob, ik zal eens wat foto's proberen te maken.

Heckemann
11-11-13, 15:48
Afgelopen zaterdag heb ik het figuurtje (zie begin van dit draadje) vast mogen houden en bewonderen. Echt mooi, heel goed gedaan. Ik snap de wens om te schilderen maar wat zou ik dat zonde vinden! Maar goed, het hangt er maar helemaal van af hoe je er naar kijkt: als pion (maar dan wel een hele mooie) of als houtsnijwerk (netsuke-achtig)

Ik heb even opgezocht wie die Nederlandse netsukesnijder ook al weer was: Ko Baas, zie www.netsuke.nl Op de homapage zie je die rat waar ik het over had.

Ben erg benieuwd naar je volgende kunstwerkje en ga daar rustig een half jaartje op zitten wachten!

Groet, Rob.

meron
18-11-13, 20:51
Bedankt rob!
Ik ben nog steeds aan het uitzoeken hoe ik deze nog helemaal strakgepolijst krijg, maar met de nieuwe ben ik ook al bezig.
Van Rick krijg ik wat reststukjes ebben, dus met verschillende kleuren hout is de noodzaak tot verven weer heel wat kleiner.

Tot een volgende keer. Leuk je te ontmoeten!
Groet,
Meron

wijk0983
19-11-13, 19:41
Dag Meron,

mooie werkstukken en wat een precisie leg je daarbij aan de dag! pok hout lijkt me wel apart en erg hard, of gaat dat nog wat?

Ik snijd hout op wat grotere schaal maar voor het fijne werk (schoonsnijden van ogen bijvoorbeeld) gebruik ik een klein puntig gutsje van Pfeill, dubbel geslepen en een lange vouw. Verder ook freesjes van 3 mm in een flexibele as.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Hans

meron
21-11-13, 12:13
Dag Hans,
Bedankt voor de tip.
Het pokhout is zeker hard, maar geeft me veel mogelijkheid tot details. Daarbij "deukt" het niet en heb ik geen last van houtvezels die beinvloeden hoe de snijlijnen gaan.
Het meeste werk doe ik met een gewone 6mm beitel van Robert Sorby en het houtsnijmesje van Veritas. Ik zal eens kijken of zo'n gutsje nog kan helpen. Heb je daar een url link van (bijv naar baptist?)

groet,
meron

wijk0983
21-11-13, 19:05
Meron, met url ben ik niet zo handig. Ik heb als kleinste: type 1S/5 van Pfeil. De 1S is het type en de 5 de breedte in mm. Misschien is voor dit werk nog smaller beter.

baptist is www.baptist.nl maar de www.beeldhouwwinkel.nl heeft ze ook denk ik.

de freesjes zijn van hbm en zeer geschikt voor het fijne werk.

groetjes, Hans

meron
13-04-14, 07:15
De miniatuur is eindelijk af. Afgewerkt met een laagje Danish oil, wat hem net een beetje donkerder maakt en een mooie zijdeglans geeft.

1556615567

Willems Ontwerp
13-04-14, 07:38
Prachtig !

Athanor
13-04-14, 08:26
Bijzonder fraai eindresultaat! Complimenten hoor!

Fons

rickkoorman
13-04-14, 09:00
Wow....echt heel bijzonder....Deze neem je hopelijk mee 17 mei ? Samen met dat toffe kistje waar alles in zit ?

Tinker55
13-04-14, 10:45
Prachtig; al die details op zo'n klein oppervlak !

sirjacobsd
13-04-14, 11:05
Knap gedaan, zeer fijn werk, veel respect en waardering voornamelijk naar de grootte toe.
Sirjacobs Didier

meron
13-04-14, 11:25
Dank voor de reacties.
@rick, ik neem de hele verzameling mee. Tot de 17e!

Wim Kluck
13-04-14, 13:06
Ik vind hem heel mooi. Hebben we hier geen speciale rubriek voor met meesterstukken. Ik kom hem in mei bewonderen.

meron
14-04-14, 13:45
@Wim, het lijkt me niet dat ik zelf bepaal dat hij in die rubriek thuishoort. Ik maak het alleen maar... Andere mogen het beoordelen. Maar bedankt voor het compliment!

Dulcimer-Junior
16-09-16, 19:55
Deze is ook al zo mooi!!!

flyer
16-09-16, 20:50
Hoe krijg je dit in godsnaam voor mekaar..!
'Hut ab'

Lars.
16-09-16, 22:30
Het is inderdaad eigenlijk idioot hoe mooi gedetailleerd en afgewerkt het miniatuurtje is!

Dulcimer
16-09-16, 23:04
Dit is knap! Prachtig klein werkje. Ik zag de discussie over houtsoorten; is buxus ( o.a. te verkrijgen bij de Arnhemse fijnhouthandel) een idee? Ik weet dat buxus veel gebruikt wordt voor klein en gedetailleerd werk. Het werd ook nog eens gebruikt voor de raderen in wind- en watermolens omdat het erg hard en duurzaam is.
Ben benieuwd naar je volgende project.
Groet en een fijn weekend,
Frans

Jurriaan
17-09-16, 05:58
Ik denk dat je je vergist, buxus is niet in grote maten te krijgen en staat ook niet bekend als duurzaam. Wel als duur.
Voor tandwielen in molens heb ik wel over steeneiken gelezen.

meron
17-09-16, 06:46
Toentertijd dacht ik dat buxushout pokhout werd genoemd. Ik was in de war door het Engelstalige boxwood.