Bouw lage boekenkast

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
De bouw van deze lage boekenkast in opdracht naderd de eindfase. Nog nooit deurtjes en lades gemaakt in het verleden, meestal bijzettafels bankjes, rekjes e.d.

Het is uiteindelijk toch nog goed gekomen. Maar wat viel me dit vies tegen; respect voor iedereen die deuren en lades maakt en alles netjes kan laten sluiten. Een pittig aspect van het meubelmaken. Pfeww... De volgende keer zal het sneller gaan maar toch, wat een (denk)werk als je hier geen ervaring mee hebt.

Dit is de linkerkant van de kast. Er zijn nog 2 modules met 2 deuren die aan de rechterkant van het ladenblok zullen aansluiten:

Boekenkasten_80.jpg

Boekenkasten_81.jpg

Boekenkasten_82.jpg

Boekenkasten_83.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ziet er wel strak uit. Hoe heb je het nu voor elkaar gekregen om de laden zo strak te krijgen? Voor het afstellen, tegenwoordig worden er metalen beslag (blum oa) gebruikt die vrijwel in alle dimensies te stellen zijn.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Die lades zitten er inderdaad akelig strak in...Ook ik wil wel graag weten hoe je dit gedaan hebt.......

Hoe gaan de lades straks open ? Het kiezen van beslag oid is altijd lastig vind ik zelf..
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Hoe lang je er over hebt gedaan is niet te zien, wel hoe goed het in elkaar zit.
Een probleem van werken in opdracht: als je standaard deze kwaliteit levert zul je "nee" moeten leren zeggen :)

Komt de kast koud op de vloer, of op een plint of stelpootjes?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik heb de deuren en de lades wat groter gemaakt zodat ze net op hun plek passen (dus praktisch zonder zichtbare naden rondom). Daarna heb ik eerst de scharnieren en ladengeleiders gemonteerd. Vervolgens voorzichtig rondom bijschaven en iedere keer checken met een opvulplaatje tot de naden gelijk zijn.

Precies op de uiteindelijke maat maken, rekening houdende met naden en hang en sluitwerk wist ik van te voren al dat dat 'm niet ging worden. Ook de haaksheid ten opzichte van de kast kan net iets anders zijn of een scharnietje net iets meer naar binnen dan de ander.

Dus dit is wel een safe manier van werken; alles iets groter maken dan uiteindelijk.

Er komen ronde grenen knopjes op de laden en de deurtjes. Of misschien iets van messing. Dat moet ik nog met de klant overleggen.

De kast komt op vierkante poten een 5cm van de grond af. Er komt wel een sierlijst aan de onderrand maar de poten zullen grotendeels zichtbaar blijven.

Verder heb ik een site waar fotos van het hele traject opstaan: http://www.behance.net/gallery/Bookcase/8643685
 

WR1944

Oud hout
Door ervaring wijzer geworden heb ik bij m'n archiefkast de beide deurtjes ook groter gehouden. Met 1 tot 2 mm overmaat heb ik de deurtjes eerst in de hoogte passend gemaakt. Daarna de scharnieren gemonteerd en de deurtjes op breedte gebracht. Het verlost je van het precies op maat werken als je de stijlen en regels maakt en je kan kleine afwijkingen in de kast opvangen. Die 1 tot 2 mm die je verwijdert langs de omtrek valt geen hond op.
Voor de lades met geleiders werk ik meestal met een vals front. De afmetingen van de ladebakken houd ik iets kleiner. Met vulplaatjes maak ik de speling rondom gelijk. Ik begin onder zodat ik het front van binnenuit kan vastschroeven. Zo werk ik naar boven lade voor lade af. Het bovenste front is het passtuk, Dat wordt als laatste op maat gemaakt zodat de speling rondom gelijk is. Als ik er nog van boven bij kan wordt dit ook vastgeschroefd zoals bij de rest. Anders werk ik met twee kleine spijkertjes zonder kop in de ladebak. Met de vulplaatjes als geleiding druk ik het front op de bak in de spijkertjes. Met die putjes als register kan ik bij uitgetrokken bak het front vastschroeven.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie strakke kast en de lades zitten er prachtig in. Alleen dat latje met de 3 gleufjes vind ik er niet zo bij passen, haalt voor mijn gevoel de balans er een beetje uit.

jaap
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Klasse! Ik vermoeddde al zoiets. Heb je de sierlijsten met de tafel gemaakt of zo uit de hand. Ben benieuwd als het hele geheel opgebouwd is.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Beste mensen,

Een tijdje bijna niet op het forum actief na een druk jaar met klussen. Nu wilde ik toch nog een paar foto's plaatsen van het eindresultaat van dit project.

De kasten zijn geschilderd in wit zijdeglans en er is een nieuwe vensterbank op locatie bij gemaakt. De kast staat op eenvoudige rechthoekige pootjes. Deze zijn ter plekke op maat gemaakt omdat de vloer van links naar rechts een paar centimeter verloop heeft. In de deurtjes zit gehard glas.

Boekenkast_A02.jpg

Boekenkast_A01.jpg

Voor de belangstellenden is het complete project te volgen op: http://www.behance.net/gallery/Bookcase/8643685

Groet, David
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De reportage op Behance is inderdaad erg leuk om te zien/lezen
Mooie kast ook
Ik vond het inspirerend dat je zoveel (alles ?) op de lintzaag hebt gedaan
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ja, al het zaagwerk is op de lintzaag gedaan. Maar dat is meer omdat ik geen mooie zaagtafel kwijt kan. Grote werkstukken moet ik ook buitenshuis opbouwen ivm. ruimtegebrek. Het was een leuk en leerzaam project maar eigenlijk een maatje te groot. En helaas kom ik tot de conclusie dat een volwaardig meubelmaker gewoon een goede, ruime werkplaats met machines moet hebben. Dan had ik dit project echt 3x zo snel geklaard.

Dus voorlopig alleen kleine werkstukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.