Opvoeding voor gebruik zaagtafel(tje) (lIDL)

Normansky

Nieuw lid
9 jan 2012
9
0
Opvoeding voor gebruik zaagtafel(tje) (Aldi)

Hallo,

Ik heb enige dagen geleden bij de Aldi een zaagtafeltje gekocht.
Ik wilde al langer een zaagtafel maar ruimte, budget, en noodzaak heeft me er altijd van weerhouden een te kopen.
Het zaagje doet het prima, heeft een Biesemeyer achtige langsgeleider welke verassend genoeg goed af te stellen is en best stevig.
De langsgeleider zelf is aan de korte kant, maar het is mogelijk hier zelf iets anders op aan te brengen.

Mijn vragen zijn nu eigenlijk over het gebruik van een zaagtafel.
Ik heb wel wat hout ervaring maar behoef toch enige opvoeding voor wat betreft de zaagtafel.
Stel ik wil een lat van 20 dik doorzagen. Hoe ver laat ik het zaagblad dan doorsteken? net er doorheen, of toch ruim er doorheen maar maakt niet zoveel uit hoever?
Er zitten 2 zaagbladen bij het machientje, wat zijn de regels voor vertanding? wanneer een grove vertanding, en wanneer een fijnere vertanding?
Ik wil een zaaggeleider maken, een voor druk naar de langsgeleider en een voor druk op de tafel. Waar hoor je deze te plaatsen? direct bij het zaagblad? of iets er voor zodat er alleen duk op het ongezaagde werkstuk komt?

Nou, genoeg vragen..

Alvast bedankt.

Norman

EDIT: was niet bij de Lidl maar bij de Aldi merk Topcraft (Einhell)
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Even quick and dirty:
Voor het doorzagen van balken in de lengte richting gebruik je een blad met grove vertanding.
HEt zaagblad draai je dan zo hoog mogenlijk, zodat deze een neerwaartse druk genereerd op het hout.
De zijgeleider stel je af tot vlak voor het centrum van het zaagblad.
Wees voorzichtig, een kickback bij verkeerd schulpen is niet geheel ongevaarlijk.

Het blad met de fijnere vertanding gebruik je om plankjes HAAKS af te korten, dus haaks op de nerf.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Mijn ervaring met dit soort zaagtafels is dat er goed mee te werken valt als je er een fatsoenlijk zaagblad opzet.
Voor de stofafzuiging zijn er kunststof platen met een 100 mm aansluiting bv bij axminster, die je in plaats van de metalen rasterplaat die de bodem vormt kan plaatsen. De standaard afzuigaansluiting is meestal erg klein en snel verstopt met stukjes hout.
 

Normansky

Nieuw lid
9 jan 2012
9
0
De afzuiging aansluiting is inderdaad klein, 30 mm oid.
De bodemplaat heb ik er af gehaald om de spanen/krullen er uit te laten vallen.

Hij zaagt inderdaad wel oke, enige nadeel is dat de tafel niet goed vlak is. Deze is gemaakt van aluminium profielen die niet helemaal lekker op elkaar aansluiten. Ik ben dus van plan hier een andere tafel op te zetten. Moet nog even bekijken hoe en wat.

Norman
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Meestal hangt de zaagmotor aan ditzelfde profiel, dus als je hem vervangt door een plaat mdf of zo, dan zit je met de motorophanging. Ander nadeel is dat je zaaghoogte verliest. Soms kan een grote vijl uitkomst brengen , of een grote schuurlat.
Anders de bandschuurmachine.
 

Normansky

Nieuw lid
9 jan 2012
9
0
Klopt, hier moet ik nog een oplossing voor vinden.
Meestal laat ik het een tijdje borrelen in mijn hoofd tot er een oplossing voorbij drijft.
Dit is meestal de periode dat mijn vrouw vraagt " is er iets? je bent zo afwezig" ;)
Tot nu toe denk ik aan een plaatje staal waar de motorsteun aan komt, deze dan weer aan bv een plaat beton multiplex.
Ik denk dat ik hierbij inderdaad wat zaaghoogte verlies maar dat vind ik niet zo bezwaarlijk.

Norman
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.