halfhoutverbinding aftekenen, breedte keep.

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik moet een aantal halfhoutverbindingen maken met de hand.
Vroeger zaagde ik 'grof' en werkte dan stukje bij beetje naar de lijnen met een beitel. Nu probeer ik het gewoon te zagen zoals het hoort ...en dat gaat best goed, zonder magnetische geleider zelfs.

Als ik het kruisende deel gebruik om de breedte van de keep te bepalen, zoals ik het ooit geleerd heb is de keep net niet lekker klemmend.:( .
Ik teken met potlood de breedte af en gebruik dan een markeermesje en beitel om een startgroefje voor de zaag te maken.

Hoe moet het echt, dus hoe krijgen jullie een klemmende verbinding?
 

tuoh

Oud hout
Nou, je haalt hier boven wel de geijkte manier van werken correct aan. Je mag niet uit het oog verliezen dat een goede halfhoutverbinding niet mag klemmen, die moet juist zuigend passen, niet meer maar ook niet minder.
Bij een TE klemmende passing is het gevaar van vervorming levensgroot aanwezig, de beide delen gaan bij de montage dan hol staan weg van de verbinding, dat is geen gewenst resultaat.

Dit weekend heb ik zelf nog een hoop halfhoutverbindingen gezaagd, weliswaar niet op 90° maar de werkwijze is identiek. Zal hier ergens eens wat foto's posten.

Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik zat daar ook altijd mee te kloten, totdat ik doorhad waar ik de mist in ging: je hoort overal dat je idealiter de halve lijn moet laten staan. Dat klopt als je op maat aftekent, want dan ligt de hartlijn van je potloodstreep op de maat die je moet hebben. Als je het echter het ene onderdeel gebruikt om het andere af te tekenen, dan moet je er rekening mee houden dat je hele potloodlijn buiten de keep ligt. Moet je dus niet de halve lijn laten staan, maar de héle. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jouw kepen net een potloodstreepdikte te ruim zijn?
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Je hebt gelijk, dat is precies het probleem!
De lijn ligt inderdaad helemaal naast de keep. Het lastige is dat ik me nu heb aangeleerd om precies half op de lijn te zagen, wat hier dus net anders moet.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Bij een TE klemmende passing is het gevaar van vervorming levensgroot aanwezig, de beide delen gaan bij de montage dan hol staan weg van de verbinding, dat is geen gewenst resultaat.


Dank voor je reactie, maar ik begrijp niet precies wat je bedoelt met 'hol staan'. Als het te strak zit dan kun je toch gewoon een flinter van het klemmende deel afschaven?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.