Lintzaag: Hammer, Scheppach, Metabo

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag collega-houtbewerkers,

Momenteel overweeg ik de aanschaf van een Hammer lintzaag.( ~EUR 1100,- excl. BTW) Ik ben een tevreden gebruiker van een Hammer zaag-freescombi en gestimuleerd door de najaarsactie overweeg ik nu dus de aanschaf van een (Hammer) lintzaag.

Wat voor mij niet duidelijk is/wordt is hoe belangrijk bijvoorbeeld de zaaghoogte is. Daarbij komt dat ik diverse machines nieuw en gebruikt te koop aangeboden zie van Scheppach en Metabo/ Elektra Beckum, die minder dan Eur 1000,- kosten. Vaak zijn dit lichtere machines, maar ook grote, met een vergelijkbare zaaghoogte als de Hammer N4400. Hammer heeft wel gietijzeren wielen, wat een voordeel (b)lijkt te zijn + een gietijzeren tafel.

Kortom: wie helpt mij uit de droom vwb de keuze + geeft mij duidelijke aandachtspunten?

Alvast bedankt!


Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik zou niet twijfelen en naar Gorinchem gaan voor de Hammer aanbieding, 1095 (ex btw) inclusief drie zaagbladen is een mooie deal. 275 mm is een behoorlijke doorvoerhoogte.
Helaas heb ik zelf het geld niet liggen anders wist ik het wel...
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi-
koop geen nieuwe -er zijn prachtige mooie oude voor veel minder geld te krijgen bvb op marktplaats.heb er net zelf een tweede aangeschafft . 60cm diameter beuving voor 550,- .
beuving,frommia,daenkhardt zijn goede merken.dankzij hun zware frame heb je veel minder trillingen en dus rustig lopende linten.

annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
De knoop is doorgehakt: gisteren heb ik de Hammer N4400 besteld.. :D

In november hoop ik hem in gebruik te kunnen nemen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Hoe verplaatsbaar is de Hammer?
het gewicht schat ik namelijk over de 100kg

of eigenlijk: mijn werkplaats is op zolder (30m2), kan deze machine daar komen zonder het dak van mijn huis eraf te halen. Dus via de gewone trap, misschien is deze machine in onderdelen uit elkaar te halen ? en (belangrijk) weer goed in elkaar te krijgen.
Wat weegt de machine eigenlijk?
Anders wordt het voor mij noodgedwongen toch een meer "draagbaar" model (Metabo).

Op zich een luxe probleem, maar hopelijk helpt iemand me toch uit deze "prangende" kwestie.
 

Edenaar

Nieuw lid
26 jan 2009
2
0
Ik zou zeggen: Bel ze op en vraag het, dan kunnen ze dat vast wel vertellen.

En laat het dan ook weer ff hier weten :lol:

Gr. Edenaar
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb de Hammer en je kan de wielen er redelijk makkelijk afnemen, opzetten doe ik met een zelfgemaakt hulpstuk of gewoon met de hand als het meezit. De motor kan er ook wel af als het moet en de tafel kan ook gedemonteerd worden, ik schat de machine op zo'n 200 kg zeker niet meer.

Mvg,

Geert
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Dank voor de reacties
140 kg is idd "iets" te veel om op te tillen.
Maar het geeft genoeg "hoop" om eens te gaan informeren of de Hammer deels te demonteren is (en vooral: weer te monteren is).
Zeker met de andere informatie die ik gevonden heb, is een andere lintzaag die wel sjouwbaar is ("slechts" 70 kg) toch minder goed.

Als ik wat weet/meer doe/ laat ik wat weten, maar ik heb geen haast dus verwacht niet te snel iets.
 

mighty theo

Nieuw lid
5 dec 2011
3
0
Nu word ik toch wel heel nieuwsgierig want ik wil binnenkort een afspraak maken bij de Hammer showroom in Barneveld om de N4400 eens te nader bekijken. Als je al wat gebruikers reacties kunt geven zou dat fijn zijn!
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Uiteindelijk heb ik de Hammer niet gekocht.
Ik heb de machine in Barneveld bekeken. Nette machine.
Voor mij belangrijk: hij moet naar zolder kunnen dus tilbaar worden. Gelet op het gewicht van de Hammer moet hij dan gedemonteerd kunnen worden. Waarschijnlijk was de machine redelijk te demonteren en weer te monteren.

De verkoper was echter dermate ondeskundig dat ik er een heel slecht gevoel over ging krijgen.
Hij wist niet welke tafelverlengingen konden bij deze machine,
de aansluiting was volgens hem gewoon een 230V stekker met aan beide kanten een "mannetje"
Ik had ook een schuurlint er bij genomen (op de offerte), volgens de verkoper was de speciale schuurinrichting niet nodig. (maar waarom wordt die dan opgenomen?)
Toen ook nog de offerte niet klopte (de speciale actieprijs was niet opgenomen én de drie gratis zaaglinten werden gewoon doorberekend) was mijn gevoel dermate slecht geworden over deze koop en heb ik me
gehouden aan het adagium: als het niet goed voelt niet doen: voor dat gevoel is een reden.

Dus ik kan niet aangeven hoe de Hammer is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.