Snijplank.......met enig gezichtsbedrog....

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Ik ben weer begonnen met een snijplank...Nou ja...snijplank...volgens mij is snijden op dit plankje straks levensgevaarlijk. Het ontwerp is niet van mijzelf, helaas heb ik niet kunnen achterhalen van wie het wel is. Normaal stuur ik dan altijd even een mailtje met de vraag of ik het idee mag "lenen".

k11868552.jpg

Vorige week heb ik de houtsoorten gekozen. Normaal ga ik voor de combi esdoorn/noten....dit keer maar eens voor mahonie/esdoorn gekozen....Ik heb latjes nodig met een kopmaat van 25x35mm en zo'n 900mm lang. Het voordeel van zo'n houthandel is dat je altijd wel eaa kan vinden wat je kan gebruiken.
Latjes gezaagd en verlijmd. 1 latje esdoorn,1 latje mahonie, 1 x esdoorn, 1 x mahonie enz enz.....Totaal 16 latjes

Toen had ik dus een paneel van 35 mm dik die ik door onze fijne van diktebank heb gedrukt tot de verlijmde plank 25 mm dik was. Nu heb je dan dus verlijmde vierkante balkjes(of latjes...als het beestje maar een naam heeft toch ??).

Toen naar de zaagtafel op er stroken van te zagen van 40mm dik (dikte van de uiteindelijke snijplank). Totaal dus meer dan genoeg stroken aangezien ik er maar 16 nodig had (en er toch 18 verlijmd hebt....:mad:)

Tadaaa......dan heb je maar zo een dambord !!!

Ga nu even de fotocamera op zoeken....die heb ik ergens in huis neerlegd.......Maar waar ???
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
IMG_6674.jpg
tussendoor ook maar even 2 nieuwe duwhoutjes gemaakt....die heb je nooit genoeg !!

IMG_6682.jpg
Heleboel propjes ...meer dan 500 stuks...

IMG_6683.jpg
Even iets anders tussendoor want ik werd knettergek van het boren van de propjes.... Dit worden trouwens flessenopeners....Allemaal een iets andere vorm....

IMG_6684.jpg
Nadat ik afgetekend had waar de gaatjes moesten komen was het dan "gaatjes-boren-tijd"....meer dan 500 stuks

IMG_6685.jpg
Zo....nu de laatste paar gaten nog....
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Snijden is inderdaad levensgevaarlijk! Cadeautje voor je schoonmoeder? :) Wel supergaaf om te zien, alleen al als je scrolt over de afbeelding, maar mijn hemel wat een werk!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik vraag mij toch af of de deze middag genuttigde paddestoelen geheel vrij waren van druks :)
Gave plank, dat wel, spreekt mij erg aan :)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@wupsie : Je hebt me door....nu weet je waar dergelijke projecten soms wegkomen

@silvano : Ik gebruik hier zeer exclusieve lijm voor van de A.C. Tion

@Wim : Nou...niets is minder waar. De illusie vraagt om redelijk secuur werken...Da's wel lastig na 500 gaatjes boren hoor
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
"....meer dan 500 stuks

Ik denk zo'n 612....

Mooi hoor Rick, al merk ik dat ik bij dat eerste plaatje al misselijk wordt als ik ernaar kijk, denk dat dat met het echte ding minder is maar toch.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Gaaf! Ik heb meer van dit soort illusietekeningen, als je geinteresseerd bent, kan ik wel eens kijken of er meer zijn die geschikt zijn om in hout te maken.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik krijg er koppijn van , alleen al om te zien, laat staan bewerken.. ;) succes, ben benieuwd naar het eindresultaat, als ik dat aandurf..
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteren is de eerste schuurronde geweest en die is het ergste...Het zijn allemaal kopshouten propjes...die laten zich met een beitel lastig wegtikken. In het verleden ook wel eens met een flexibel zaagje aan de slag geweest maar daarvoor waren het echt te veel. Dus het gros verwijderd met de slijptol met houtschuurschijf en daarna heeft de Rotex de rest gedaan.

Hopelijk vandaag nog een rondje korrel 120, 150,180 en 240.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
IMG_6692.jpg
Op de werkbank van mijn zolderwerkplek !!

IMG_6695.jpg
Op afstand...

IMG_6696.jpg
Iets dichterbij

IMG_6697.jpg
Dichtbij....

Natuurlijk maak ik niet alleen "vreemde" planken....

IMG_6693.jpg
Restanten-brood/snijplank...Gewoon langshout...

IMG_6694.jpg
Onderweg kwam ik dit kratje tegen....totaal ruim 40 flessenstoppers (rest in ander kratje)en 10 openers....en dan nog de andere werkstukken....Dat moet wel lukken zaterdag...
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dit zijn de enige snijplanken met een bijsluiter ;-)

-niet geschikt voor mensen die lijden aan migraine of Epilepsie
-ongeschikt voor de beroepsgroep: kok (vooordat je het weet ben je je vingers aan het amputeren )

Ziet er toppie uit kunnen we het ook aanschouwen op de opendag ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.