twee kleine haalmessen gemaakt

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik ben dol op haalmessen, maar ik maak vaak kleine dingen en vind mijn oude haalmes daar te groot voor. Ik zag dat Pfeil een paar heel leuke kleine haalmessen maakt en wilde er ook een maken. Ik heb deze twee haalmessen gemaakt van koolstofstaal (O1) van 4 mm dik. Ze konden naast elkaar uit het stuk staal dat ik had, vandaar dat ik er gelijk twee heb gemaakt. De snedes zijn 10, resp. 15 cm lang. De handgrepen zijn van kersen. Die heb ik er gewoon op gelijmd (net als Pfeil). Om te zorgen voor een goede hechting heb ik een aantal inkervingen gemaakt in de arenden (voor het harden uiteraard) m.b.v. een koudbeitel. Ik heb m'n initialen er ook nog even ingeslagen. Daarna de haalmessen gehard en afgeschrokken in olie (zie filmpje). Hierna nog in de oven bij 220C om te ontlaten. Slijpen en klaar!

Direct na het harden:
P1110298.jpg
Klaar:p1110306-cut.jpg
p1110304-cut.jpg

Filmpje afschrikken in olie:
http://ljak.home.fmf.nl/misc/harden-rot-klein.avi

Groeten,
Jan Anton

www.kosterplanes.com
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo Jan Anton,

Wat leuk! Nog een nederlandse schavenmaker erbij.
En het ziet er goed uit.
Verkoop je ze ook, of is het alleen voor eigen gebruik?

Groeten, Raymond
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Knap! Dit doet mij heimwee krijgen naar de tijd toen ik als tandtechnieker metaal moest gieten. Niets zo spannend als een érg hete oven openen...Heb je al plannen voor een kleine productie? Er schijnt in Zwolle een verdeler te zijn van handgemaakt gereedschap ;)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Zo hé, da's een beste steekvlam ! :cool:

En over 50 jaar komt er een topic "De eerste haalmessen van Jan Anton hadden LJAK ingeslagen in de messen. Later kwamen er ovale stickers en nog weer later zwarte inkt op de houten handvatten." ;) :D
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ja, dat is een beste steekvlam. Het viel me pas echt op toen ik het filmpje terugkeek. Het eerste haalmes was net te lang om goed onder te dompelen en daardoor vatte de olie vlam. Het is inderdaad elke keer weer spannend, dat harden. Vroeger had ik nog geen goede handschoenen, daar kwam gelijk bij het openen van de deur een beetje rook van af. Gisteren nog 6 schaafbeitels gehard: het blijft fascinerend hoe het staal opeens hard wordt!
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Destijds gebruikten we een tang met een hitteschild ipv handschoenen. Hierdoor hadden we meer feeling met de tang. Maar het bleef best warm om een cilinder uit een oven te halen aan 980°C. Schrikken was voor ons uit den boze. Het metaal dat gebruikt werd was op voorhand gehard. Heb je ook filmpjes van het smeden? Ik ben best wel benieuwd hoe alles in zijn werk gaat.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik gebruik nu lashandschoenen en dat gaat prima. De oven is ook 'maar' 820-840 graden. Ik heb de haalmessen niet gesmeed, maar het een haakse slijper, vijlen, etc. uit een stuk O1-staal gehaald. Was een stuk van 4 mm dik (en dat leek me wel geschikt). Smeden, daar heb ik me nog nooit aan gewaagd, maar lijkt me wel heel erg leuk.

groeten,
Jan Anton
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja leuk! En je moet inderdaad geen kunststof truitje aantrekken!

Ik heb je site even bekeken en er staan mooie dngen op. Ga zo voort zou ik zeggen. :)
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
@Ornament: ik probeer zo rond 60-62 RC uit te komen, maar ik heb geen idee hoe dat te testen. Ze worden in ieder geval lekker scherp en dat blijven ze ook, al heb ik ze nog weinig gebruikt. Dit zou dan neerkomen op afschrikken bij 820C en dan ontlaten bij 220C.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo JanAnton,

Dat is een mooi stel haalmessen! Mooie vorm van de handvaten ook! Klopt het dat de zwarte laag die ontstaat bij het warmtebehandelen nog op de messen zit? En hoe heb je die vouw toch zo spiegelend gekregen? Dat heeft vast veel tijd gekost?

Ik heb een tijdje terug ook een haalmesje gemaakt, zie bijlage.
 

Bijlagen

  • 100_4008.jpg
    100_4008.jpg
    63 KB · Weergaven: 89

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Wauw, dat is een mooi haalmes! Hoe heb je die gemaakt? Ik heb de zwarte laag van het harden laten zitten, ik vind dat wel mooi eigenlijk, lekker klassiek of zo. Ik heb, na grof slijpen, de haalmessen op slijp- en wetstenen verder afgewerkt. Daarbij is de vouw lekker gaan glimmen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wauw, dat is een mooi haalmes! Hoe heb je die gemaakt?

Voor een groot deel op dezelfde manier als jij, ik heb hem echter laten harden bij een warmtebehandelingsbedrijf. Dit omdat ik goede contacten heb met dit bedrijf als oud-stagiair en omdat ik zelf geen oven heb. Ik heb je filmpje ook bekeken, dat ziet er mooi uit. Is dat jouw eigen oven en heb je die speciaal in gebruik voor hardingswerk?
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Die oven (en ook de kleinere op de achtergrond) is van m'n vader. Tegenwoordig niet meer echt in gebruik, maar vroeger heeft hij veel aan pottenbakken gedaan en gebruikte daar dus deze ovens voor. Je kunt ze tot meer dan 1200C opstoken (al zijn ze erg traag).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.