PDA

Bekijk Volledige Versie : cursus sketchup voor beginners

Hansalmere
14-07-13, 09:17
elke keer neem ik me voor om eens met sketchup te beginnen ook al eens een boek gekocht en op één of andere manier krijg ik het pakket niet onder de knie. Terwijl ik vrij goed kan omgaan met software waar ik nog nooit mee heb gewerkt maar dit programma lukt mij dat niet. Tweede handicap is dat mij engels bedroevend is en ik er ook geen moeite voor doe om in engels te lezen.

Dus mij vraag is zijn er niet nog een paar mensen die dit pakket willen leren kennen en kunnen we niet gezamelijk bijv een lesdag plannen en dan iemand inhuren die ons de basis vaardigheden leert.

Hans

rendew
14-07-13, 10:06
TOP Kan ik mij al aanmelden !!!!!!

Hansalmere
14-07-13, 10:27
We zijn al met ze 2 nog een paar er bij en dan op zoek naar iemand die ons het kan leren

SunRayes
14-07-13, 10:41
Ik heb al behoorlijk wat ervaring met Autocad, maar Sketch-up is dan toch net weer iets anders.

Na mijn tekening van de steigerbank kreeg ik van JPAJS tips om beter te tekenen. Hij heeft meer ervaring met het programma.
Dus...als hij meeleest? Die workshop kan er komen ;)

Groeten, Raymond

Wim Kluck
14-07-13, 10:47
Hans ik heb ook wel belangstelling.

SamPonette
14-07-13, 10:55
Sketchup kan je ook in het nederlands downloaden, mocht dat al helpen.

Ik kan prima uit de voeten met het programma, dus op zich zou ik wel eens een workshop kunnen geven voor een paar geïnteresseerden.
Momenteel ben ik nog aan het bekijken of ik tot zwolle geraak op 1 september... misschien kunnen we zo iets regelen natuurlijk. Of anders op een andere keer.

p.s.: prima als in ik teken er complete gebouwen in uit om er daarna presentatiebeelden mee te maken.

Hansalmere
14-07-13, 11:07
Ben best genegen om geld er voor te betalen en bijv. Locatie te zoeken die voor iedereen beetje te doen valt.

Oceans'11
14-07-13, 11:08
Dus mij vraag is zijn er niet nog een paar mensen die dit pakket willen leren kennen en kunnen we niet gezamelijk bijv een lesdag plannen en dan iemand inhuren die ons de basis vaardigheden leert.

Leuk topic ! Ik kom inmiddels een aardig eind met Sketchup, maar kan ook nog wel wat leren denk ik. Dus voor de échte beginner kan ik als hulp dienen en naar de échte prof kan ik goed luisteren en meekijken. Count me in !!!

Scheppie
14-07-13, 11:14
Ben ik ook wel voor in..

stefke
14-07-13, 11:24
Ik ben hierin ook wel geïnteresseerd ;-)

Hansalmere
14-07-13, 11:40
Er blijkt dus voldoende animo te zijn, om dit verder uit te werken.
Ik zal me eens laten voorlichten wat haalbaar is in bijv 4 tot 6 les uurtjes en wat ons dat gaat kosten. Incl iets van naslag werk.

SamPonette
14-07-13, 11:54
dan zal ik maar beginnen met de voorbereiding? ^^

Locatiegewijs is Antwerpen inderdaad niet de beste optie.. dus dat moet nog bekeken worden.

edit: en ik kan de workshop zodanig organiseren dat er voor beginners en gevorderden iets te beleven valt. Misschien is het ook een idee dat alle deelnemers even oplijsten wat ze willen kunnen met het programma. Dan kan dat als einddoel van de dag gezet worden.

Mac
14-07-13, 12:04
Ik zou ook graag meedoen en mede gezien het feit dat slechts weinigen geografisch in de buurt bij elkaar zitten: zou een webinair misschien een mogelijlkheid kunnen zijn?

Hansalmere
14-07-13, 12:06
Kijk breda of regio is dan goed te doen denk ik

Ben even benieuwd als de andere ook bereid zijn om te reizen wellicht samen carpoolen.

SamPonette
14-07-13, 12:10
Voor mij kan het ook richting Utrecht ofzo hoor. Wat we nodig hebben is een lokaal met computers.. met sketchup erop. Dus misschien een lokale school ofzo?

Tenzij alle deelnemers een laptop meenemen natuurlijk... Een beamer kan ik wel regelen.

Oceans'11
14-07-13, 12:16
Ik zou ook graag meedoen en mede gezien het feit dat slechts weinigen geografisch in de buurt bij elkaar zitten

Wij komen met alle plezier naar een Deens schooltje, mits kost en woning "all-inclusive" zonder bijkomende kosten geregeld kan worden... :rolleyes: ;) ;) ;)

SamPonette
14-07-13, 12:21
Wij komen met alle plezier naar een Deens schooltje, mits kost en woning "all-inclusive" zonder bijkomende kosten geregeld kan worden... :rolleyes: ;) ;) ;)
dan wel liefst regio Klittmoller aub ;)

edit: afhankelijk vna je niveau moet er wel iets online geregeld kunnen worden, Mac.

Mac
14-07-13, 12:38
Whoahaa... wat een animo. Klitmøller is in Jylland, da's 5 uur hier vandaan.
Nu hebben min vrouw en ik een B&B in zuidfrankrijk compleet met felder-kelder.... daar zou het wel kunnen ;-) Eten we in ieder geval heuuuuuul erg lekker....

Maar dat zal niet gratis gaan lukken :-(

Als je netwerk / internet niveau bedoeld dan zit het wel goed denk ik.

Overigens wil ik ook betalen voor de cursus mocht dat nodig zijn

Hansalmere
14-07-13, 13:44
Stap 1 zal zijn
Wie gaat hem geven
Stap 2
Maakt hij of zij lesmateriaal
Stap 3
Prijsafspraak wil erjuist voor betalen zodat iemand ook het goed voorbereid en dat je na die dag ook kan zeggen heb wat geleerd.
Stap 4
Locatie zoeken evt met computes of anders laptops mee nemen.
Stap 5
Prijs voor de cursus berekenen.

Ongetwijfd zal ik paar stapjes vergeten zijn, maar dat ligt aan de tempratuur waar ik nu ben 34graden

WR1944
14-07-13, 17:48
Hetgeen aan het begin door enkele forummers gezegd werd komt me erg bekend voor. Sinds halverwege de 70er jaren "doe" ik aan computers, de eerste soldeerde ik eigenhandig in elkaar. En voor een scheepswerf maakte ik modules voor een CAD-systeem (Eagle voor de harde kern). Daarna werd het Autocad. Dus enige ervaringen met CAD heb ik wel. Maar het SketchUp krijg ik ook maar niet in de vingers. Een zekere vorm van intuitief handelen schijnt bij mij te ontbreken.
Dus ik neem een stompje potlood, lik er aan terwijl ik inspiratie verzamel en maak m'n schetsjes ouderwets op papier. En als het er op aankomt neem ik er ook nog een lineaal en een passer bij.
Succes met de eventuele cursus.

SamPonette
14-07-13, 22:04
Zoals reeds aangegeven EN als het goed is voor alle geïnteresseerden, wil ik met alle plezier de workshop geven.

Ik ben meer dan bereid om de cursus zodanig voor te bereiden, dat het toegespitst is op het voorbereiden en ontwerpen van werkstukken in hout e.d.
Mijns inziens ga je het meest leren door eerst een algemene inleiding te krijgen en dan meteen een concreet project uit te werken. Voor mensen die al vertrouwd zijn met het programma kan ik in overleg een aangepaste oefening voorbereiden, zodat ook zij verder geholpen zijn. Lesmateriaal aanmaken kan indien nodig (ik denk dan aan een overzicht van functies etc, een stappenplan voor de oefening, ..., etc)

Ik ben het ermee eens dat hiervoor een vergoeding moet afgesproken worden. Maar wel aan een forumprijs natuurlijk. Ik vind het belangrijker dat ik medehoutbewerkers kan helpen.
Daarnaast moeten we ook even kijken naar een maximum aantal deelnemers, anders wordt het onoverzichtelijk.. De workshop kan bvb ook een x aantal keer herhaald worden ofzo.

Waar het gegeven wordt in Nederland, maakt eigenlijk niet zo uit, dat komt wel goed. Wanneer is ook nog iets dat bekeken moet worden...

Hansalmere
15-07-13, 07:05
Hoi Sam,

Zullen we ff verder per pb contact met elkaar leggen ove hoe verder zodat we een aanbod kunnen doen voor op het forum.

Had wel gezien er staat veel al op google maar is vrij uitgebreid en niet toengespits op ons als meubelmakers.

Hans

JPAJS
15-07-13, 07:37
Mochten er nog hulp nodig zijn geef maar een gil. Eventueel nog wel een locatie beschikbaar even boven Zwolle in een prachtige hanzestad.

coko
15-07-13, 10:21
Ik heb eventueel ook interesse, afstand is niet zo'n bezwaar. Moet dan wel kijken of ik het geregeld krijg met werk en oppas.

Hansalmere
15-07-13, 11:06
Denk dat het handig is dat ieder die wenst mee te doen ff een pb stuurt met zijn of haar email adres dan kunnen we onderling naar elkaar mailen wat we precies willen leren. Ik denk dat we moeten beginnen met simpele vierkanten en dat verder beetje uit breiden.

Ik denk dat dit erg kan aanslaan onder forum lezers want vele willen wel maar snappen niet alles van het pakket.

JPAJS
15-07-13, 12:33
In één dag van twee keer vier uur moet je wel iets verder komen dan een vierkantje tekenen. Huisje met een dakje en wat raampjes lukt dan denk ik ook wel weer.

Lijkt mij handig als je een opsplitsing maakt tussen mensen die nog nooit getekend hebben en Autocad tekenaars (of vergelijkbare pakketten). Ook diegene die handig zijn met computers en hun denkwijze hebben een voorsprong.

SamPonette
15-07-13, 12:49
misschien is het dan interessant om 2 lesgevers te hebben? Eentje voor de beginners en eentje voor de mensen die ervaring hebben met gelijkaardige dingen?

Bijtel
15-07-13, 13:11
Ik heb een paar trainingsvideo's bekeken (help (https://support.google.com/sketchup/bin/answer.py?hl=nl&answer=36207&ctx=cbo&cbid=633750294)). Voor de basisbeginselen werkt dit prima. Ook ik heb veel aan CAD-tekenen gedaan. Ik heb het idee dat dit een nadeel is. In Sketchup is namelijk alles tot in het extreme aan elkaar gekoppeld. Je moet dus opnieuw leren tekenen. En daar is dan net geen trainingsvideo van :rolleyes:

Als het een webinar wordt, ben ik graag van de partij.

Wim Kluck
15-07-13, 13:49
Ik ben het in grote lijnen eens met de uitgangspunten. Een voor beginners en of computerdigibeten( is voor deze groep een webair wel de juiste keuze?).
En een voor gevorderden. Ook is een vergoeding vanzelfsprekend. Wat ik echter mis is wat is de verwachting wat je na de cursus kan. Waar ik op hoop is dat je aan het einde een zaaglijst krijgt en een bouwtekening met maten per deel. Dit zal wel te hoog gegrepen zijn maar je moet een doel stellen.

SunRayes
15-07-13, 14:09
Dan is alleen de vraag of ervaren CAD tekenaars in de beginnersgroep of in de gevorderdengroep horen.

JPAJS
15-07-13, 21:15
Ik heb een paar trainingsvideo's bekeken (help (https://support.google.com/sketchup/bin/answer.py?hl=nl&answer=36207&ctx=cbo&cbid=633750294)). Voor de basisbeginselen werkt dit prima. Ook ik heb veel aan CAD-tekenen gedaan. Ik heb het idee dat dit een nadeel is. In Sketchup is namelijk alles tot in het extreme aan elkaar gekoppeld. Je moet dus opnieuw leren tekenen. En daar is dan net geen trainingsvideo van :rolleyes:

Als het een webinar wordt, ben ik graag van de partij.

Even snel. Als je autocad gewend bent moet je even één basis regel veranderen. Als je een element tekent, zeg een kastplank, is dat een component (block in autocad). Dus elke plank onderdeel is een component.
Als je dat niet doet is het heel moeilijk om aanpassingen te maken. Vooral bij complexere tekeningen.

Stel je hebt blok A en blok B is gelijk aan A maar er is een cirkel uit. A kopieren met CTRL (windows insteling). De kopie exploderen (autocad) en dan direct daarna er een nieuw component van maken. Als je in A een gat zou maken komt dat ook in het orgineel A.
Dus kopieren, exploderen, component van maken, edit component.

Ik heb het ook geleerd door veel Youtube filmpjes te kijken. Als je weet wat kan in Autocad moet het met een trucje ook kunnen in Sketchup. Dus ga maar eens oefenen met spiegelen. :-)

Ervaren autocad'ers komen in de gevorderde. Volgens mij ook mensen die windows en ctrl functies onder de vingers hebben.

HermantB
15-07-13, 22:31
Ik loop tegen dezelfde problemen aan als de meesten in het topic verwoorden. Ben een middelmatige computergebruiker maar was in mijn arbeidzame leven meer gericht op Excel, Word en Powerpoint. Tekenen deed en doe ik nog steeds in Serif DrawPlus (gratis versie) dus 1 dimensionaal. Heb het een paar keer geprobeerd in SU. Duurde een eeuwigheid voordat ik het beetje goed had. Echter zodra ik iets moest wijzigen zat ik onmiddellijk in de problemen. Blijkbaar, zoals Jeroentje hierboven al beschreef, bestaan er "trucjes" om het gebrek aan intuïtief gevoel te compenseren.
Ik kom graag naar een cursus om me wat verder te bekwamen in SU. Een duidelijke doelstelling heb ik (nog) niet. Voor mij is het van belang de basis (eigenlijk het "anders" denken) goed onder de knie te krijgen. In een eenvoudig maar toch uitdagend genoeg ontwerp moet het geleerde dan tot uitdrukking gebracht kunnen worden. In hoeverre ik dit ontwerp zelfstandig kan realiseren is voor mij het meetpunt of de cursus voor mij geslaagd is.
Uiteindelijk is het zo dat je er altijd iets van leert; dus altijd goed om te doen.

Hansalmere
17-07-13, 11:17
Begin volgende week ben ik weer in nederland en ga dan een lijst aanleggen wie zich ingeschreven heeft, en aan de hand daarvan ook samen met Sam het e.e.a. verder uitwerken

Hans

O Peatey
17-07-13, 13:25
Ik ben ook wel geïnteresseerd, maar deelname is afhankelijk van afstand en kosten. Ik ben ook maar afhankelijk van een uitkerinkje.
Pieter

Hansalmere
17-07-13, 14:55
Qua kosten kan ik nog geen uitspraak doen, afhankelijk van verschillende factoren maar streef er na dat het reeel moet blijven.

borre
17-07-13, 17:00
Als er zoveel animo is, lijkt het me handig om voor sketchup (en/of andere tekenprogramma's) een aparte categorie op het forum te maken. Bij bv lumberjocks.com is dit ook het geval. Er zijn wel verschillende fora hierover, maar die zijn niet speciaal gericht op houtwormen.

Gr Ed

Wim Kluck
17-07-13, 17:16
Een aparte categorie lijkt mij waardevol. Mits er wel gepost in word. Ik vind het jammer dat er zo weinig in de eregalerij wordt gepost. Ik denk aan het potje van Nico of de draaibank van andre. Of zijn we te bescheiden om onze eigen werkstukken er in te zetten. Sorry voor diegene die ik hier vergeten ben.

Berks
17-07-13, 19:01
Zo'n aparte categorie voor Sketchup is denk ik zeer zinvol. Zeker voor mensen (zoals ik) die zelden naar een cursus gaan en alles zelf proberen uit te zoeken...
Een vraag is snel gesteld in zo'n forum en antwoorden laten ook nooit lang op zich wachten.
Ik ga er zeker gebruik van maken!

Ron.

SamPonette
17-07-13, 20:30
ik ben wel van mening dat er ook genoeg op youtube ed te vinden is. Natuurlijk kan er een topic (of meerdere) zijn waarin we de zinvolle filmpjes bundelen.

Berks
17-07-13, 21:25
Op youtube is inderdaad genoeg te vinden, ook bij "popular woodworking magazine" staat veel info over sketchup. Je kan alleen geen gerichte vragen stellen op youtube, en de hulpfunctie van sketchup zelf is vaak ook niet erg verhelderend. Voor het stellen van vragen is een forum het meest bruikbaar.

Ron.

JPAJS
18-07-13, 07:55
Op youtube is inderdaad genoeg te vinden, ook bij "popular woodworking magazine" staat veel info over sketchup. Je kan alleen geen gerichte vragen stellen op youtube, en de hulpfunctie van sketchup zelf is vaak ook niet erg verhelderend. Voor het stellen van vragen is een forum het meest bruikbaar.

Nou kom maar op met jullie YouTube filmpjes. Ik heb de meeste wel gezien en kan er redelijk uit komen. Heb zelf een achtergrond van jaren in Autocad. Mooiste is twee schermen. De eerste met educatief les materiaal en de tweede met Sketchup. En voor wie de weg kent zijn er ook boeken in PDF te vinden. Verder zijn er hier genoeg die bereid zijn om antwoord te geven.

Cursus is leuk maar je hebt hooguit acht uur om informatie te geven. Daarvan onthou je er ??? En gerichte vragen worden moeilijk om voor ieder individueel te beantwoorden. Verder zit je nog met de reistijd van de zuiderlingen en noorderlingen. Voor de echte beginners een eerste opstapje blijft wel handig. Maar de autocaders en andere deskundige onder ons die gaan het wel redden.

Hier kun je in alle rust al je vragen stellen. Met elkaar moet er toch iets moois uit komen. Domme vragen bestaan niet, allen vragen die niet gesteld worden, die zijn pas dom. Misschien dat het antwoord een enkele keer ook iets te moeilijk valt. Blijf door vragen en stop niet. Er zitten zoveel verborgen trucjes in waarvan ik er een paar ken, maar ook niet allemaal. Verder onwijs veel extra programma's die je kan installeren voor specifieke doeleinden.

Sketchup is voor iedereen, op zijn niveau, een prachtig freeware programma. Een prachtige manier om je privé projecten goed voor te bereiden.

Berks
18-07-13, 21:56
Twee sites met introductie filmpjes. Staan ook op youtube, maar dan vind je ze waarschijnlijk niet in de goede volgorde.

Matthias Wandel

http://woodgears.ca/sketchup/index.html

Bob Lang
http://www.popularwoodworking.com/woodworking-blogs/editors-blog/sketchup-tutorials/resources-for-learning-sketchup

Ron.

borre
19-07-13, 13:13
Het voordeel van een aparte categorie op dit forum is ook dat de vragen en antwoorden in het Nederlands zijn. De meest waardevolle filmpjes en andersoortige uitleg over sketchup is toch vaak in het Engels. Voor mijzelf is dit geen probleem, maar ik lees hier toch regelmatig dat dit voor sommigen wel een struikelblok is.

Gr Ed

Hansalmere
19-07-13, 14:20
Je slaat de spijker op zijn kop

SamPonette
19-07-13, 14:41
Dus:

- rubriek op het forum waar je jezelf de eerste stappen etc kan aanleren.
- workshop om e.a. dat nog niet duidelijk genoeg is persoonlijk uit te leggen (2 niveau's)
- een forum-handleiding, in het nederlands.

Wim Kluck
19-07-13, 20:27
Uitleg in het Nederlands kan fijn zijn om de nuances te begrijpen. Ik kan vrij goed Engels lezen maar je mist soms net een woord. Ik refereer maar even aan het woord template bij ons houtbewerkers bekend maar onze vloeiend Engels sprekende minister schoot hiermee een behoorlijke bok.

jordiij
20-07-13, 12:56
als er een keer een cursus voor sketchup zou komen zou ik ook zeer geintresseerd zijn.

Tjeerd
20-07-13, 18:40
Hallo Jordiij,

mijn oplossing is een cursus Sketchup te doen.
Ik doe hem met afstandsonderwijs (digitaal) inclusief begeleiding door docent en start in augustus.
Te zijner tijd laat ik wel horen of het iets is.

jordiij
20-07-13, 21:18
oke nooit geweten dat er al cursisen sketchup zijn. hbe er nooit echt naar gezocht eigenlijk.

als er nog een cursus komt met meerdere mensen van het forum zou het wel leuk zijn en leerzaam.

Hansalmere
20-07-13, 21:35
Als het aan mij ligt en aan Sam dan gaan we een cursus opzetten die toe gespits op hout bewerking en voor leden van dit forum.

Hans

Wim Kluck
20-07-13, 22:43
Goed plan.

WoodRob
21-07-13, 08:34
Mooi initiatief. Ik ken SketchUp nu zo'n anderhalf jaar en heb er veel tijd in gestoken om het mezelf eigen te maken. Ik heb er al veel ontwerpen mee gemaakt, zoals tafels, een kassameubel, een schuur en een houten hamer. Ik ben zeker geïnteresseerd in een cursus voor gevorderden om nog meer uit het pakket te kunnen halen. Maar ik ben ook bereid en in staat om een cursus voor beginners te geven. Gewoon beginnen bij nul en speciaal gericht op ontwerpen voor houtbewerkers. Het is wel een beetje afhankelijk van de termijn waarop dit plaats gaat vinden, want ik moet dan wel e.e.a. kunnen voorbereiden. Persoonlijk denk ik dat een cursus op een locatie beter werkt dan een webinar. Een webinar leent zich meer voor een demonstratie van mogelijkheden (eenrichtingsverkeer), terwijl je bij een cursus in een klaslokaal veel meer interactie hebt.

SamPonette
21-07-13, 10:41
Als het aan mij ligt en aan Sam dan gaan we een cursus opzetten die toe gespits op hout bewerking en voor leden van dit forum.

Hansklopt, we gaan er binnenkort eens aan beginnen ook :)

Scheppie
21-07-13, 22:34
Kun je ook nog een nederlandse versie downloaden van sketchup? ooit had ik de pro versie ergens op de kop getikt maar klaarblijkelijk zitten we inmiddels bij versie 13...

Welke versie praten we hier over...voor een eventuele cursus?

Tjeerd
22-07-13, 19:06
Wat jij hier vertelt werkt prima. Zo werk ik ook vaak.
Maar digitaal werken (bijvoorbeeld SketchUp) heeft zo zijn extra's/meerwaarde.
Denk aan ontwerpen vergroot en verkleind kunnen bekijken,
3-D werken en bekijken, materialen kiezen.
Als je meubels ontwerpt kun je ze in een ruimte plaatsen en bepaalde
(design)meubels downloaden om de samenhang met je ontwerp te zien.
Tot slot geen losse blaadjes maar alles netjes per onderwerp in mappen.
Kortom echt de moeite waard vind ik.

SamPonette
22-07-13, 19:29
ik zou gewoon de laatste versie nemen denk ik? Of toch vrij recent. Niet dat er zoveel veranderd elke keer hoor :)

Het gaat in eerste instantie toch vnl. over een manier van werken met het programma, eerder dan de laatste nieuwe snufjes te belichten.

Scheppie
22-07-13, 20:34
Ik heb even wat geprobeerd na wat filmpjes op youtube bekeken te hebben. Dit is mijn eerste ontwerp wat voor mij wel een beetje aangeeft dat je heel snel wat kunt leren. Als je paar basics snapt is het ineens dodelijk eenvoudig. Enige handigheid met computers helpt denk ik wel.

Dit is het geraamte van een plantenbak en heeft me net circa 15 minuten gekost om te tekenen. Ik ben best trots op mezelf eigenlijk :-)

7678

SamPonette
22-07-13, 20:43
alleen jammer ik het niet kan zien ;)

Scheppie
22-07-13, 20:53
Nu wel?, ik vond het zo mooi, wou het eigenlijk geheim houden.... haha beetje zelfspot...

SamPonette
22-07-13, 21:37
ja nu wel, dat begint al ergens op te lijken he :) heb je met componenten gewerkt?

Scheppie
22-07-13, 21:40
Ja componenten gebruikt, ben nu de bovenkant aan het vervangen door verstekken. Een probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik de bovenligger niet korter kan maken. Daarvoor een tip? Da's uberhaupt wel iets wat ik lastg vind je kunt niet makkelijk de afmetingen aanpassen volgens mij.

begrijp je wat mijn probleem is?

7679

Pascal
22-07-13, 23:08
Gewoon het kops vlak met push/pull verplaatsen tot waar je het hebben wil. Dat kan gemakkelijk door eerst een hulplijntje met de tapemeasure tool te tekenen of je kan ook direct de te verplaatsen afstand intikken.
Groetjes,
Pascal

Scheppie
22-07-13, 23:22
Pascal dat gaat niet omdat het kopse vlak hier onder verstek staat. Als ik de push pull gebruik dan komt uit dat verstek een deel in plaats van dat de totale balk korter wordt

Pascal
22-07-13, 23:38
Ok, snappem. Ik dacht dat de kopse kanten nog recht waren. Maar niet getreurd: Het schuine vlak selecteren. Dan move tool, een hoekje selecteren en dan verplaatsen volgens de lengte-as. Werkt, heb het net geprobeerd.
Groetjes,
Pascal

SamPonette
23-07-13, 01:39
je hebt de 'move tool' nodig. Selecteer het verstekvlak en gebruik dan de move tool. Vanaf je de juiste richting uit beweegt, druk 'shift' in om die richting vast te zetten.

Als je weet hoever er ingekort moet worden: typ de afstand in en druk op enter. (wel even checken in welke maateenheid je aan het tekenen bent ;) )

Hansalmere
23-07-13, 05:04
Maak het niet te moeilijk ik snap het nu al niet hahahaha

rickkoorman
23-07-13, 05:59
Forummers,

Ik heb hier in de werkplaats wel plek voor zo'n sketchup cursus !!

Denk dat ik zeker 30/40 man/vrouw zittend kwijt kan.

Wim Kluck
23-07-13, 06:39
Dat wordt dan de 24 uur van zwolle op 1 september. Op een dag zal alles niet lukken helaas.

houtenklaas
23-07-13, 07:32
Dat wordt dan een hakkersdag in plaats van een hackers-day.

Scheppie
23-07-13, 07:32
Ik denk dat er iets neit goed ging, heb de balk opnieuw getekend et voilà. Kikadewado :-)

Nu met planken erin als bodem voor de bloembak inclusief de uitsnedes voor de staanders erin.

Moraal van het verhaal, er is veel te leren in korte tijd, verder zal ik dit topic niet vervuilen met mijn plantenbak.

7680

SamPonette
23-07-13, 08:53
ik bedacht me net dat er nog een manier is om die balk in te korten (al is het idd soms sneller om het opnieuw te doen):

teken het nieuwe verstek af op de juiste plek en dan kan je het te verwijderen deel wegdoen mbv de push/pull-tool.

borre
23-07-13, 18:19
Bij deze nog een Pdf met een uitleg over alle knoppen en gereedschappen die in sketchup voorkomen. Helaas alleen in het Engels.
Hier (http://sketchucation.com/resources/plugin-store-download) kan je een extra "knopje" downloaden waarmee je toegang krijgt tot honderden plugins voor Sketchup.
Klik even op het filmpje om te zien hoe het moet. Kost niks, alleen even registreren.

Gr Ed

Scheppie
23-07-13, 19:20
Nou nog 1 dan, nu met de planken erop en dan als exploded view.

Voor iedereen die vast wil oefenen, ik heb de filmpjes bekeken van Maurits Broch op youtube. 12 filmpjes waarna je zoiets al dit al snel kunt maken. Leuk om te doen als je ook wat snel resultaat ziet :-)

7692

borre
23-07-13, 20:56
He Scheppie,

Weet je dat je ook hele leuke 3D geraniums kan downloaden voor in die bak..................;)

Gr Ed

Scheppie
23-07-13, 21:33
Haha, ja maar volgens mij ben ik nog niet oud genoeg voor achter de geraniums... als daar tenminste een leeftijd voor staat.

JPAJS
24-07-13, 06:09
He Scheppie,

Weet je dat je ook hele leuke 3D geraniums kan downloaden voor in die bak..................;)

Gr Ed

Haha, ja maar volgens mij ben ik nog niet oud genoeg voor achter de geraniums... als daar tenminste een leeftijd voor staat.

Tegenwoordig zijn het orchideeën en daar zijn ook mooi exemplaren van te vinden.

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/download?mid=c56d81e0276a942acddc3f5b9b2a550&rtyp=lt&ctyp=other&ts=1312213241000http://sketchup.google.com/3dwarehouse/download?mid=fe2424216041fe952b520984c067934c&rtyp=lt&ctyp=other&ts=1371895209000

rendew
28-07-13, 10:29
7775
Ben een beetje aan het klooien met scketcup en snap er nog de PIEP van.

Nu heb ik een stijl met gat gemaakt en een regel met de pen/spatpen nu dacht ik begrepen te hebben dat je met het Move gereedschap (M) het op zijn plaats kon schuiven met een soort magnetische klik eeuuhh is dat zo enne hoe mot dat ?
Want dan kun je toch zien met de X ray of het allemaal jofel zit

heb er nog geen componenten van gemaakt

SamPonette
28-07-13, 10:40
je moet er eerst componenten van maken, anders gaan die 2 delen automatisch 1 deel worden

rendew
28-07-13, 10:51
okay nu dat heb ik volgens mij gedaan en ik mik me eigen het heen en weer zit er geen vizier op ;-)
7776

rendew
28-07-13, 10:55
Voledigheidshalve, want mogelijk maakt t wat uit ,dit geklooi doe ik op een imac met een muis zonder knoppen er op magicmouse heet dat ding geloof ik .

borre
28-07-13, 11:04
Als je in bovenstaand geval met de cursor op het geselecteerde deel gaat staan en dan rechtsklikt, krijg een menu te zien met de optie "make component". Hierop klikken, eventueel een naam toekennen, dan "create". Als je nu in de toekomst 1 maal op de component klikt wordt hij gelijk helemaal geselecteerd. Dit voor verschuiven, kopieeren, draaien etc. Wil je nog iets wijzigen of toevoegen aan een component dan moet je er op dubbelklikken. Je krijgt dan een gestippelde doos om de component. Je kunt nu alle losse delen ervan weer apart selecteren en wijzigen of uitbreiden.
Wil je de regel met pen op z'n plaats schuiven, klik hem 1 keer aan. Alles wordt nu blauw. Kies het move gereedschap en ga ergens op een hoek van de regel staan die uiteindelijk tegen een hoek van de stijl moet komen. In dit geval zou dat bv de hoek linksboven op het voorste vlak kunnen zijn.
Omdat de stijl en de regel zo te zien al in hetzelfde vlak getekend zijn hoef je alleen maar in de richting van de rode as te schuiven en een stukje omlaag.
Om nu te voorkomen dat de regel tijdens het schuiven per ongeluk ook naar voor of naar achter schuift kan je de schuifrichting "blokkeren".
Als je tijdens het schuiven de rechtse pijl ingedrukt houdt schuif je via de rode as, met de linkerpijl via de groene as en met de vertikale pijlen via de blauwe as.
De magnetische klik zal plaatsvinde als je met de regel in de buurt van de stijl komt. Sketchup anticipeert al een beetje op wat je logischerwijze wil doen.

Gr Ed

PS onze berichten hebben zich gekruist. De pijltjestruck werkt in ieder geval onder windows. Als het op de Mac niet werkt moet je dit even laten weten. Ik heb een heek dik boek over sketchup, dan kan ik wel even opzoeken hoe het voor een Mac zit.

Om de regel te verschuiven hoef er maar een keer op te klikken, zodat hij alleen blauw is zonder de "doos" eromheen. Je stijl is dan ook gewoon zichtbaar en niet grijs zoals nu.

rendew
28-07-13, 11:15
Moet eerst effe wat huis houdelijke dingen doen ,anti hobby , ga dat straaks effe proberen.

Jij schrijft : Sketchup anticipeert al een beetje op wat je logischerwijze * wil doen.
Volgens mij doet ie dat bij mij juist niet en heb het idee dat daar die magicmouse "schuldig" aan is volgens mij werken al die opties op zijn best met zo'n 3 knops muis

*: bij mij is niets logisch hoogstens verklaarbaar en dat is ook al twijfelachtig

Hansalmere
28-07-13, 12:02
na dat ik afgelopen week ben geopereerd, en de operatie zwaarder was als ik dacht ben ik vandaag begonnen met een lijst te maken van aanmelding en te bedenken hoe we dit goed kunnen gaan organiseren.

Hans

Scheppie
28-07-13, 12:08
Rene, op je Mac met magicmouse werkt dat net zo makkelijk als met een 3 knops muis. Ik werk er ook mee. Het magnetisch klikken is echt supermakkelijk. Je moet pas gaan moven als je een hoekje selecteert en dat hoekje sleep je op de kruising waar hij moet vastkomen. Als je er niet uitkomt met dit ding kun j denk ik best oefenen met simpele vormen. Gewoon blokken maken en die vastslepen. Als je snapt hoe het principe werkt kun je het automatisch ook met de meest ingewikkelde vorm.

rendew
28-07-13, 12:31
yes !!
7777

JPAJS
28-07-13, 12:50
yes !!
7777

Aplaus............. Next time even exporteren naar een 2D jpg in plaats van een schermafdrukje.

rendew
28-07-13, 13:00
Voor mij is dat vak chinees ???

borre
28-07-13, 13:57
'file', 'export', ,2D graphic', vervolgens formaat en plaats van opslag kiezen, .......klaar !

Gr Ed

JPAJS
28-07-13, 14:25
Voor mij is dat vak chinees ???

Vooruit dan maar, in Jip en Janneke taal. ;)

7778

SamPonette
28-07-13, 14:31
ben je zeker dat rendew dat kan lezen? ;)

rendew
28-07-13, 14:36
Gaat om de goede bedoelingen, pakt nu een beetje verkeerd uit want dat is echt een tikkie te klein maar geloof dat ik het al gevonden heb jeroen ,TOPPIE !!!

Zweihaak
29-07-13, 15:09
Kun je in sketchup ook een andere lijn indeling krijgen?
Ik vind dat perspectief raar.

Zoals; horizontale lijn, en lijn naar achteren op 60°

En dus niet de horizontale lijn onder een hoek?

borre
29-07-13, 16:32
Zoiets als dit:

7795

Gewoon met de orbitknop (zie pijl) draaien zoals je wil.

Gr Ed

JPAJS
29-07-13, 17:25
Zoiets als dit:

7795

Gr Ed

Je hebt ook vieuw in de scherm afdruk net onder HELP.

Merk zelf dat een vijf knops muis (logitech M510) lekkerder tekent. Orbit zit dan onder de knoppen.

borre
29-07-13, 20:50
Dat klopt, maar dan spring je weer naar het standaard perspectief met de rode as onder een hoek.

Gr Ed

SamPonette
29-07-13, 21:43
als je de scroll-knop van je muis indrukt, gebruik je ook de orbit-functie ;-)

Bijtel
30-07-13, 08:27
En met ctrl oid ingedrukt en slepen roteer of verplaats je het beeld. Daar is een helpfilmpje van te vinden op de site van sketchup.

Zweihaak
30-07-13, 17:15
Zoiets als dit:

7795

Gr Ed

ja, idd, maar dan nog de blauwe lijn op 90 graden, ten opzichte van de rode.
Kan dat ook?
Om een platte tekening te maken dus, net als je vroeger op papier deed.

WR1944
30-07-13, 18:27
Ik ben begonnen met voor de zoveelste keer SketchUp in m'n vingers proberen te krijgen. Als je een paar jaar onderdelen en toepassingen voor een CAD-CAM systeem hebt geprogrammeerd zou dat niet moeilijk moeten zijn zou je denken. Maar ik denk dat ik een slachtoffer ben van de werkwijze van de vroege generatie systemen. Het begon in 2D, pas later zou er een vrij primitief 3D gebeuren komen dat we tot op het bot uitgekleed hebben. Want met 3D plaatjes kon je scoren bij de hogere legerleiding.
Ik begin langzaam door te krijgen waar mijn probleem ligt en ik ben bang dat figuren met een zelfde achtergrond het op dezelfde manier ervaren. Ik mis de keiharde grip die je op je handelingen hebt. Ik was gewend om met een dialoogsysteem te werken. Je kon lijnen, cirkels en vlakken maken (in 2D). Je klikte op LINE en je kreeg een menu met mogelijkheden. Je koos NEW en het volgende menu vroeg je waar te beginnen. Je koos END OF LINE en je klikte vlak bij het einde van een reeds getekende lijn. En zo ging het ook met het andere eind van de nieuwe lijn. Na verloop van tijd hoefde je niet meer naar de dialoog te kijken en kon je vlot werken.
Met SU lijkt het mij net andersom te werken. De gecompliceerde handelingen gaan bijna vanzelf maar de simpele dingen zijn vrij lastig. Ik denk dat ik toch maar een boek koop van de meeste zaken in het leven heb ik mezelf aangeleerd met een boek op m'n knieen. Ik zal in de toekomst nog wel een paar vragen hebben voor het alwetend forum.

Bijtel
31-07-13, 08:21
Ik teken al lang op de computer, en heb verschillende programma's gebruikt (AutoCAD, Arkey, ARc+, Microstation). Ik herken het verhaal van WR1944, al is in de loop der tijd het tekenen al veranderd. Tegenwoordig haal je zoveel mogelijk uit een bibliotheek. Een lijn gebruik je hooguit als je zelf een nieuw component gaat maken. In die verandering is Sketchup gewoon de volgende stap. Alles wordt aan elkaar gekoppeld. 12 jaar geleden was er al een CAD-programma die dat deed. Is vooral handig als er iets veranderd moet worden. Maar het vraagt wel een andere manier van tekenen (heb ik ook nog moeite mee).

Plat tekenen is het ook niet voor bedoeld. Wen jezelf aan alles in 3d te tekenen. Er is namelijk geen referentievlak, als je ergens klikt, is de hoogte niet vast te leggen (zoals in AutoCAD).

SamPonette
31-07-13, 15:36
de hoogte is toch wel vast te leggen? Ok, het extra dialoogvenster is er niet meer, je typt nu gewoon zonder meer de maat in.

Bijtel
01-08-13, 08:14
Ik bedoel dat je niet een horizontaal vlak hebt liggen op een bepaalde hoogte (zoals je gewend bent van CAD-programma's). Dus als je nu ergens klikt, weet je niet op welke hoogte dit uitkomt. Het programma is niet bedoeld om in 2d te werken.

klaas0639
01-08-13, 09:01
Ja, ik was toen ik met sketch up begon zeer onder de indruk ( had geen ervaring met tekenprogramma's; deed alles nog met de hand :-)). Alles wat met de hand zo moeilijk/bewerkelijk is, bleek met sketch up een fluitje van een cent. Leuk, leuk. En ik dacht: potverdorie hier had ik veel eerder mee moeten beginnen. Maar allengs begon tot me door te dringen dat "eenvoudige dingen" in sketch up moeilijk of onmogleijk zijn. Zoals in 2D tekenen. Een "echte" technische tekening maken is mij tot nu niet gelukt. OK, is het ook niet voor bedoeld misschien. Ik had me vooraf beter moeten informeren.

Welk TECHNISCH tekenprogramma, waarmee dus naast 3D views, ook platte projectie/2D getekend kan worden, gebruiken jullie? Autocad? Zou moeilijk zijn en is niet vrij. Is er een goede (en makkelijk :-)) vrij tekenprogramma?

mvg
klaas0639

roald
01-08-13, 09:14
... Is er een goede (en makkelijk :-)) vrij tekenprogramma?
FreeCAD (http://www.freecadweb.org/) wordt vaak genoemd als open source alternatief voor AutoCAD.
Zie hier (http://opensourceecology.org/wiki/CAD_tools) voor een opsomming van programma´s.

klaas0639
01-08-13, 10:37
Dank Roald, Freecad lijkt inderdaad heel interessant.

Ik heb nog wel wat vragen. Om niet het topic over de SU cursus te "vervuilen" zal ik hierover een apart draadje openen.

mvg
Klaas

WR1944
01-08-13, 18:59
Ergens in dit onderwerp werd voorgesteld om een aparte rubriek op te zetten voor SketchUp waar de specifieke problemen en vragen behandeld konden worden. Gaat dit er nog komen? En gaat dit forum dan uit van de Nederlandstalige versie? En ook van de gratis versie. Als men zich vastlegt op één versie weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Wordt er iets buiten deze standaard gedaan dan zal dat duidelijk moet worden aangegeven.
Ikzelf heb de Engelse versie 8 draaien maar als men de standaard overeen kan komen pas ik m'n versie aan.

SamPonette
01-08-13, 23:45
ikzelf werk altijd met de engelse versie van een programma omdat dat de meest gangbare taal is en je daarvoor dus ook veel makkelijker tutorials e.d. kan vinden. Tot nu toe heb ik altijd met versie 8 gewerkt, maar ik ga toch eens kijken wat versie 13 te bieden heeft.

Het verschil tussen de gratis en de pro versie is niet zo heel groot, dus daar zie ik geen problemen. De pro heeft als voordeel dat je kan exporteren naar dwg-formaat.

klaas0639
02-08-13, 08:09
Het verschil is wel groot weet ik ondertussen, maar misschien is de behoefte bij houtbewerkers aan wat de pro versie bied niet zo groot.

Het komt mij voor dat we meer hebben aan een rubriek voor SU (waaraan WR 1944 hierboven herinnert) dan aan een cursus. Er is overweldigend veel cursusmateriaal van SU. Maar beide kan natuurlijk ook :-)

mvg
klaas0639

PS.
Oeps, dit is een beetje te snel en eigenlijk (maar onbedoeld) off topic.

Zeker, het verschil tussen de gratis versie en de pro-versie is wel groot als je kijkt naar wat het programma kan, maar het verschil is gering gezien vanuit het gebruik. De opmerking van Samponette dat de verschillen gering zijn is binnen deze context, waar het over een cursus gaat, geheel juist. Sorry Samponette :-)

SamPonette
02-08-13, 08:48
een cursus is soms handiger als je iets specifieks wil laten zien. Maar het begin kan je inderdaad gewoon zelf leren via internet. Daarna is het mijn inziens wel eens handig als je het geleerde eens kan aftoetsen en finetunen, evt via een workshop :)

klaas0639
02-08-13, 09:30
Zou je best gelijk in kunnen hebben. Uitsluitend zelfstudie leidt nogal eens tot merkwaardige hiaten in kennis. Dus: OK.

mvg
klaas0639

Hansalmere
10-08-13, 19:49
Ik ben aan het kijken voor locatie in regio Utrecht

Wat vinden jullie van deze regio

ad.vanholten
18-08-13, 16:33
Afhankelijk van mijn beschikbare tijd (is helaas niet zo veel)heb ik wel animo. Ik hou dit draadje in de gaten!
groeten Albert

Tjeerd
07-10-13, 18:55
Beste mensen,

hoe staat het met jullie cursus? Komt het al een beetje van de grond.
Ik ben in augustus met een digitale cursus Sketchup begonnen (afstandsonderwijs + behulpzame docent) en ben nu bij les 8.
Nog 2 te gaan. Ben nu bezig met lagen (die kun je uit en aan klikken). Hartstikke fijn als je een compleet meubel wil laten zien en met een muisklik de buitenkant eraf klikt. In de laatste maak ik een animatie om een project te presenteren.
Om een indruk te geven, bij les 6 maakte ik de volgende tafel en stoelen.

9423
En dan nog even de (zelf gemaakt in beukenhout) stoel .
9424

Douwe
07-10-13, 20:15
kan ik nog iemand over halen naar solidworks? waarschijnlijk niet vanwege het prijskaartje, maar als je toe bent aan wat geavanceerdere software zou ik het zeker eens proberen! (proberen is gratis)

9429

klaas0639
07-10-13, 20:50
Douwe, kan je wat concreter worden wat volgens jou de voordelen van SW zijn tov SU en heb je zelf ervaring met SU?

ik zelf vind SU wel makkelijk, (oeps laat dit niet een welles nietes discussie worden :-) )

Douwe
07-10-13, 21:13
Douwe, kan je wat concreter worden wat volgens jou de voordelen van SW zijn tov SU en heb je zelf ervaring met SU?

ik zelf vind SU wel makkelijk, (oeps laat dit niet een welles nietes discussie worden :-) )

Analysesoftware zit ook bij het pakket, waardoor je in staat bent om de krachten, de doorbuiging en zelfs de effecten van temperatuurverandering erop kan simuleren. je kan je model omzetten naar foto kwaliteit en in een (reeds gemaakte) foto plakken, waardoor het lijkt alsof er een werkend prototype op je tafel staat bijvoorbeeld. solidworks geeft ook de mogelijkheid je model van 3D te converteren naar 2D bouwtekeningen, dit inclusief de functie om van een samenstelling een explosietekening te maken. Je kunt je creatie animeren. ik heb in het verleden wel met SU gewerkt, maar niet vreselijk uitgebreid. nog veel meer voordelen, maar bedoelde dit niet als logische overstap hoor, dit programma heb ik via studie kunnen verkrijgen en is voor particulieren praktisch onbetaalbaar (bedrag begint met een 3 en er volgen nog 3 nullen)

zuma
07-10-13, 23:17
Ik haak wat laat aan in dit draadje maar ik ben ook wel geïnteresseerd in een beginners cursus voor SU. Regio Utrecht vind ik prima, lekker bij mij in de buurt :)

rendew
07-11-13, 12:57
Is er verders al wat bekend wanneer ongeveer de kosten etc etc etc .

Ducky
07-11-13, 15:45
Op youtube is er veel te vinden over sketchup tutorials.

Lynda kan je voor 30 euro per maand trainingen volgen nadeel van die 2 is wel dat het in het Engels is.
Zelf ben ik meer een cinema 4D en 3DMAx mannetje

Misschien hebben jullie hier wat aan?

http://www.gratiscursus.be/Google_SketchUp/

http://www.youtube.com/playlist?list=PL337A54A0D24BDB58

http://www.youtube.com/user/MasterSketchupdotcom

M.v.g. Mario/Ducky

SamPonette
07-11-13, 16:49
Het is al even geleden sinds ik Hans gehoord heb... die zou een locatie zoeken

De kosten zullen vergelijkbaar zijn aan de workshops van Kodama, die kosten 30 euro voor een halve dag. Dus als het dan een hele dag wordt (8u) zal het iets van een 60 euro worden denk ik?

rickkoorman
07-11-13, 19:09
Mocht het wenselijk zijn dan stel ik graag de werkplaats in Zwolle tot jullie beschikking voor de workshop !!

Toxiq
07-11-13, 20:00
Dan weet ik wel waar iederen te vinden is tijdens de pauze :-)

zuma
07-11-13, 20:03
Hoezo is er dan een coca cola light break voor heren tijdens pauze uren daar in die buurt? ;)

avos
07-11-13, 20:27
Wat is er nodig qua ruimte? Ook PC's benodigd ect of alleen onderdak? Hilversum/Huizen kan ik naw wel wat regelen.

zuma
07-11-13, 20:37
Pc's niet echt nodig, wellicht kan iedereen wel een laptop meenemen. Wel is er wellicht LAN capiciteit nodig, liever geen wifi. Wifi zakt altijd in elkaar bij meer dan 5-10 gebruikers is mijn ervaring (internationale vergaderingen).

SamPonette
07-11-13, 21:35
internet zou wel handig zijn, moesten er mensen zijn die het programma nog moeten installeren/upgraden. Als iedereen een laptop heeft, zijn er geen pc's nodig. Maar ik ga er wel niet vanuit dat iedereen een laptop heeft of kan lenen.

ronald59
15-12-13, 10:05
Beste Mensen,
Ik ben meubelmaker en geef Sketchupcursussen ook specifiek voor meubelmakers.
Ik heb meer dan 12 jaar ervaring met Sketchup ( vanaf versie 4!

Zowel prive als groepsles is mogelijk,

DHet lesrooster hier is niet helemaal up to date
Vriendelijke groet
Ronald Schouwink

Athanor
15-12-13, 12:38
Als je nu eens begint met wat van je meubelmakerswerkstukken te laten zien........

Fons

O Peatey
15-12-13, 13:18
Dit is wel heel erg aan de prijs. Mooie binnenloper als je 10 cursisten hebt. Ruim 4000 euro voor 5 avondjes in een maand! zaterdag er ook nog bij, 8 mille toucheren!
Potentiële cursisten kijk eens op http://www.youtube.com/watch?v=58r7HtZUWE8
Hier wordt in het Nederlands zeer goed uitgelegd hoe SketchUp werkt. Als je de oefeningen nadoet beheers je de voornaamste basistechnieken in 2 uur.

PS Beste webmaster is dit soort post wel de bedoeling op dit forum?

brt
15-12-13, 14:50
Stinkt een beetje (heel erg) naar afzetterij...

En dat voor iets dat je inderdaad prima & gratis via youtube kan leren... En dat je uiteindelijk leert door het te doen....

SamPonette
15-12-13, 16:39
En naast de prijs is het ook wel niet erg beleefd om een topic te kapen waar o.a. ik en anderen al een tijd proberen om een betaalbare workshop te organiseren voor de forumleden die wat meer uitleg in de praktijk willen.

jaap
15-12-13, 21:39
Kreeg ik vandaag een aantal berichten betreffende een bericht hier. Kan me helemaal vinden in de reactie van Sam, de berekening van pieter klopt en Fons vraagt terecht om wat meer info. Ik hoop dat dhr. Schouwink hier een mooie bijdrage wil leveren aan het forum en wat zijn Sketchup kennis wil delen met de overige forumleden, zoals het forum ook bedoeld is.

jaap

Wim Kluck
15-12-13, 21:50
Sluit me hier bij aan jaap. Als je spullen via het forum kwijt wil zoals deze topic starter geruime tijd geleden mogen we hiervoor wel een bijdrage in bv kennis verwachten. Laten we zeggen dat dit moreel gewenst is..

Tjeerd
18-02-14, 22:04
Hallo beste forumleden.

Ik ben benieuwd hoever jullie zijn met de cursus. Er wordt nu al heel lang over gediscussieerd.
Intussen heb ik € 239 betaald voor een Sketchup cursus via internet (met goede begeleiding). Heb er veel aan gehad.
Ik zal de naam van de onderwijsinstelling hier niet noemen (geen reclame maken).

Om jullie enthousiast te maken om nu eens eindelijk concreet te worden heb ik het volgende filmpje op You Tube gezet.
Het is gemaakt met de animatiefunctie in Sketchup en afgewerkt met Windows Movie Maker.

http://www.youtube.com/embed/Mddzf-jypXM

Ik blijf dit onderwerp met belangstelling volgen.

Groeten Tjeerd

jvdmolen
18-02-14, 22:29
Leuk filmpje!

mooi om te zien hoe anderen met sketch up tekenen.
heb zelf ruim 4 jaar er mee getekend (mbo bouwkunde)
Heb woningen, een school, woonboot en bedrijfsgebouwen mee getekend.
tevens veel renders gemaakt met kerkythea

zou je een tip willen geven als je er een film mee gaat maken,
je kunt gemakkelijk de punten op de hoeken en de lijnen uitzetten.
hierdoor wordt het filmpje een stuk professioneler.

mochten er verder nog vragen zijn dan hoor ik het graag

Bram Hermans
08-04-14, 10:40
Heeft deze cursus ondertussen al plaatsgevonden? Ik ben er erg in geïnteresseerd. Ik kan al een beetje tekenen met sketchup maar er zijn een aantal zaken die me maar niet lukken. Bv. Bepaalde lijnen van een tekening groeperen tot componenten van een meubel, zodat je ze afzonderlijk (met de juiste afmetingen) kan opnemen in een houtstaat.

Ik ben graag bereid er een bijdrage voor te betalen.

SamPonette
08-04-14, 18:04
eigenlijk is het allemaal wat stilgevallen vrees ik :/

hans almere ging een locatie regelen, maar daar is iets tussengekomen.. en intussen heb ik het nogal druk :) Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds bereid ben om een workshop te geven. Hoe deze er het beste uit gaat zien... vraag en antwoord? of een echte beginnersworkshop te beginnen van nul? Ofwel met meerderen op eenzelfde dag en locatie lesgeven?

Bram Hermans
08-04-14, 20:46
Dat is jammer. Ik ben alvast geïnteresseerd en bereid mee te werken aan een oplossing. Ik kan gerust ook gratis mensen meevoeren naar Nederland en terug (bedrijfswagen).
Een echte beginnersworkshop heb ik persoonlijk niet echt meer nodig, maar kwaad kan het zeker niet. Ik heb het mezelf een beetje geleerd. Als er anderen wel nood aan hebben maak ik daar geen enkel probleem van. Maar een beetje les voor 'iets verder gevorderden' spreekt me vooral aan. Als ik bv. de tekeningen zie van die MTFC-XL van Ocean's 11 besef ik dat ik nog een pak te leren heb.

zuma
08-04-14, 23:22
Tjsa ik probeer iedere keer weer eens te beginnen maar ik ben te gehaast om youtube filmpjes te bekijken en dan wordt het iedere keer dus weer niets en ben ik op papier gewoon veel sneller. Kortom een snelle introductie van scratch af aan zou wel fijn zijn.

ronald59
21-04-14, 21:47
Beste Mensen,
Ik kom helaas te weinig op dit forum om snel te reageren, maar graag wil ik nog wat kwijt over mijn vorige
bericht over de sk cursussen die ik geef.
Mensen gaan vaak berekenen wat je dan "verdient" aan een cursus.
vindt ik prima hoor maar :
het aantal cursisten x het bedrag is geen inkomst maar omzet.
waar sowieso nog 21 % btw en inkomstenbelasting over afgedragen wordt.
Dat ik zelf veel geld en tijd geïnvesteerd heb om deze kennis te vergaren ( ook via betaalde cursussen) wil ik ook graag even vermelden.
Ik heb voor de cursus een hand-out van 45 pagina,s geschreven, waar ook veel tijd in zit, en ik geef er ook nog een boek bij.
koffie, thee en beamer ,en ruimte kosten ook geld.
Jullie geven de meubels die je maakt toch ook niet weg?
Ik ben toch bereid om jullie te helpen met sk problemen, aangezien ik al 12 jaar teken met dit prachtige programma.
Kom maar op met de vragen.
Met vriendelijke groet
Ronald Schouwink
www.sketchuples.nl

HermantB
22-04-14, 11:05
Beste Ronald,
Volgens mij heb je de intenties en doelstellingen van dit forum niet echt begrepen... Hier proberen wij, experts en beginnelingen, elkaar verder te brengen met onze hobby of vak door ervaringen te delen en uit te wisselen. Daar hoort af en toe bij dat gemaakte kosten vergoed moeten worden.
In dit geval werd gaande weg duidelijk dat de leden die SketchUp (SU) gebruiken daar veel gemak en voordeel van ondervinden en dat anderen die SU ook graag zouden willen toepassen dit voor hen als een gemis zijn gaan ervaren. Daarnaast bleek het voor een aantal leden (waaronder ik) niet goed mogelijk SU zonder hulp onder de knie te krijgen. Op basis van deze uitgangspunten is het idee ontstaan een SU cursus door een van de forumleden te organiseren. (Lees het gehele topic hier op na.)
Nu jij, als nieuw forumlid, zo maar uit het niets binnen komt vallen met een commercieel aanbod wekt dat op zijn minst bevreemding. Verschillende forumleden hebben (geheel belangeloos!!)zich ingezet om de cursus van de grond te trekken en in uitvoering te nemen. Die kun je niet zo maar even overrulen met een commercieel aanbod dat ook qua prijs geen enkele relatie meer heeft met de gekozen opzet.
Je licht verontwaardigde toon waarop je met bovenstaande reactie probeert dit ook nog te rechtvaardigen maakt het niet beter. Je geeft hiermee blijk geen rekening te hebben (willen?) (ge)houden met het ontstaan en de opbouw van dit item en de mensen die met hun inzet geprobeerd hebben een cursus te realiseren. Jouw houding in deze kan zo rauw en zelfs beschadigend overkomen.

Mijn idee: Ronald laat je inbreng van dit item hierbij en poog met bv voorbeelden van je werkstukken en/of ondersteuning geven aan werkstukken van anderen, je positieve inbreng te laten zien. Wellicht, als de cursus niet meer van de grond kan komen en er toch nog voldoende belangstelling is voor deelname, dat je alsdan een op dit forum aangepast aanbod kunt uitbrengen. Ik zou dan wel willen voorstellen dit, na afstemming met Jaap, in de commerciële rubriek te plaatsen.

meron
22-04-14, 11:30
Is er eigenlijk komende open dag van masave een ervaren sketch-upper die zijn ontwerpen laat zien? Daar kunnen dan mensen met vragen terecht en het is misschien een mooi nieuw startpunt om deze cursus van de grond te krijgen.

klaas0639
22-04-14, 20:53
Wat de cursus betreft:
Het blijkt niet eenvoudig te zijn om met "vrijwilligers" op een soort ad hoc basis op korte termijn uit het niet een cursus te organiseren. Vandaar misschien dat een professionele cursusgever de aandacht vraagt.

Zelf zou ik al geweldig geholpen zijn met een goed boek over het Sketch Up programma. Natuurlijk, er is - net als bij alle serieuze programma's - ook bij SU een helpfunctie maar ik hou niet zo van een helpfunctiestijl van leren. Zal aan mijn generatie liggen, maar het is niet anders. Ik wil een boek dat me bij de hand neemt, me tot grote hoogte brengt :-) en niet blijft steken in kleuteren. Ik gebruik Sketch up al een poosje en leer het nu door gebruik en helpfunctie. Voor mij een niet efficiente methode.

Dus.... Wie van de forumers geeft me nou alvast een goed advies voor een boek :) Ben ik voorlopig tevreden.

mvg
Klaas

Willems Ontwerp
22-04-14, 22:16
Niet echt een boek maar wel behulpzaam....(moet er zelf nog aan beginnen)

15903

klaas0639
22-04-14, 22:36
Dank CivixX. Het is een begin. Overigens ben ik zelf dit stadium ruimschoots voorbij :). De trainingsvideos van sketch up zijn voor het maken van de eerste stappen ook aan te raden. Zijn heel goed.

Wat wil ik nou? Ik wil een boek dat aan de hand van oefeningen (dus niet aan de hand van programmatools) met mij het programma doorexerceert. Ik heb dat boek nog niet gevonden. Ik blijf hopen het te vinden of hier een titel aangedragen te krijgen.

mvg
Klaas

SamPonette
23-04-14, 00:04
Moest ik het niet zo belachelijk druk hebben met het proberen te realiseren van mijn droom, dan kwam ik met plezier naar Rick's opendeur om sketchupvragen te beantwoorden! Helaas (hoor mij nu klagen... :) ) is mijn agenda momenteel te vol met het monsterproject: the Creating Collective! (meer hierover binnenkort!)

klaas0639
23-04-14, 08:47
Ik ben benieuwd hoe het de itemstarter (juli vorig jaar) Hansalmere ondertussen vergaat. Heeft hij ondertussen een andere oplossing gevonden?. Een boek of zo (Dan wil ik dat natuurlijk graag horen :-). Of moddert hij nog steeds?

Mvg
Klaas

borre
23-04-14, 14:50
Als Engels geen bezwaar is: "sketchup the missing manual" . Even googlen.

Ik heb hem in Nederland in een boekhandel gekocht.
Ook HIER (http://www.centralpoint.nl/boeken/oreilly/oreilly-google-sketchup-the-missing-manual-art-9780596521462-num-161827/?ref=26&network=tradetracker#utm_source=affiliate&utm_campaign=34622&utm_medium=tradetracker) te koop.

Gr Ed

WR1944
23-04-14, 15:42
Zelf heb ik met veel plezier en ook een beetje resultaat het boek "SketchUp for Dummies" gebruikt. Het is geschreven voor een bepaalde versie dus dat moet je even in de gaten houden.

klaas0639
23-04-14, 16:21
Heren: Beide boeken lijken me wel. Ik geloof dat - als ik de inhoudsopgave en recencies lees - "Sketchup for dummies" nogal wat dieper gaat, maar ik heb wisselende ervaringen met de "for dummies" serie. Sommige boeken uit die serie zijn heel goed, andere uitgesproken slecht (lees: sluiten niet aan bij mijn leermethode :-)).

Maar ik ken WR1944 van dit forum als iemand die qua opvatting over techniek overeenkomst met mij vertoont (dat is wat ik denk) . Dus.... Het boek lijkt me het proberen waard :-).

(Het is jammer dat ik mezelf niet zover heb kunnen krijgen een "echt" mech. tekenprogramma aan te schaffen zoals Autocad. Daar heb ik me bij neer gelegd. This niet anders).

Misschien komen er nog meer goede suggesties :-). Ik wacht nog even met bestellen he.

met vriendelijke groet,
Klaas

WR1944
23-04-14, 17:48
Ik heb met Autocad gespeeld toen het nog gratis en simpel was. Daarnaast heb ik in later jaren modules geprogrammeerd voor CAD-programma's in de scheepsbouw. Het begrip CAD is dus niet nieuw voor mij. Met SketchUp heb ik een paar keer een beginnetje gemaakt maar dat beviel me niet. Nu met versie 8 heb ik weer een poging gedaan, nu met een boek. Met m'n ervaring weet ik wat een CAD-programma kan doen en hoe het globaal werkt. Ik moet alleen de juiste knoppen vinden. En dan komt een boek goed van pas. Maar omdat ik niet dagelijks er mee bezig ben zakt het elke keer weer een beetje weg en moet ik voor sommige zaken weer een boek op m'n knieen hebben.
Op het Internet zijn talloze tutorials over SketchUp te vinden. Het is alleen jammer dat je steeds van scherm naar scherm moet switchen. Dan werkt voor mij een boek op m'n schoot beter.

SamPonette
23-04-14, 19:55
Hans heeft wat andere dingen aan zijn hoofd momenteel... meer kan ik er verder niet over delen, dat is aan Hans zelf.