bloedbaantje in snijplank

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hey iedereen,
Momenteel ben ik wat aan het experimenteren met het maken van snijplanken. Een vriend van mij wou er wel eentje maar wou er graag een bloedbaantje rond.
Eerst heb ik getracht het te doen met enkel de bovenfrees zijgeleider, wat redelijk gaat, enkel in de hoeken geeft het een probleem. Hier moet ik dan op tijd stoppen en proberen in te schatten tot waar ik juist moet. Je ziet dan ook altijd waar ik stop/begin.
Dus dacht ik een hoek te maken rond de snijplank met planken en te werken met de kopieerring maar ook dat was niet zo een goed success.
Dus nu is mijn vraag natuurlijk, hoe doen de experten het hier op het forum? Maken jullie een volledige mal, of andere ingenieuze oplossingen?
Alvast bedankt
Timothy
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Sapgootje mag dat ook? Of ga worden er op deze plank enkel kippen geslacht? :p
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Snijplank maken is leuk :)

Ik had het idee om inderdaad ook een gootje te maken, en alle zijkanten af te ronden.
Alleen kops hout frezen viel vies tegen. Ik heb maar afgezien van het gootje.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
En hoe moet ik een volledige mal zien? langs alle kanten een balkje spannen waar mijn kopierring tegen kan lopen? Dat wil dan zeggen dat ik een mal moeten maken voor elke snijplank apart omdat deze bij mij zelden de zelfde maat, dikte enzo hebben. Het grootste gevaar van de kopieerring vind ik ook dat je steeds druk moet zetten tegen de mal en je het gevaar loopt dat je uitschiet naar de andere kant, zeker net voor, achter een hoek.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je zou een L-vormige mal kunnen maken die zeg 2/3 van een zijde en ruim 1/3 van de aangrenzende zijde bestrijkt. Aan de onderkant van de mal monteer je dan aanslaglatjes (ook in L-vorm) waartegenaan je de snijplank legt als je deze in de mal klemt. Als je die mal maakt voor de grootste snijplank die je van plan bent te maken, dan kan je in 4 keer inklemmen van de snijplank de goot rondom frezen. Door de L-vorm kan je een sleuf maken die net zo breed is als de diameter van je kopieerring. Dan kan je niet meer uitschieten. Het vereist natuurlijk wel dat de mal erg nauwkeurig wordt gemaakt, en dat er erg nauwkeurig wordt ingespannen, anders sluit het stuk goot dat werd gefreest met de ene poot van de L niet goed aan op het stuk goot dat je met de andere poot maakt. Gewoon in een ander stuk plaat proef-frezen, en als de uitlijning niet exact goed is de aanslaglatjes verplaatsen, totdat het klopt.

Succes, KArel
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Houtenklaas,
Bedankt, zo een L had ik gemaakt maar dus enkel om de kopieerring tegen te drukken, niet aan de andere kant. het is in ieder geval logischer om aan de andere kant ook iets te maken.
Moet ik eens bekijken hoe ik dat het beste aanpak.
Helaas is het dus voor de laatste plank slecht afgelopen en ben uitgeschoten. Proberen op te lossen met een iets breder bol freesje en een opvangreservoir te voorzien waar ik echt wel te ver ben gegaan...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Of je draait de plank om ;-)
Maar een paar keer oefenen op een stukje plaat kan geen kwaad, ook om handigheid in het gebruik van je mal te krijgen.
Ik heb al eens wat bovenfreesmallen gemaakt, maar oefen nog steeds voordat ik een werkstuk met het freesgeweld confronteer!
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Heb ondertussen een mal gemaakt, een groot vierkant en dan aan 1 kant een grote L met diameter 30cm uitgesneden, enkel in de hoek is er nu speling maar daar moet ik dan maar op letten. Heb vervolgens een bredere diameter genomen en er nog eens volledig overgegaan, niet super maar toch al pak beter dan de vernielende vorige mal.

Plaats nog wel een foto als het helemaal af is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.