zelfbouw houten vliegtuig

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een houten vliegtuig is natuurlijk niets nieuws, in het begin waren alle vliegtuigen van hout. We lijken af en toe wel vergeten te zijn, wat voor een fantastisch constructie materiaal hout is. Maar dit is wel een durfal vind ik, het lijkt plaats te vinden bij onze zuiderburen!

 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Jaap zijn model heeft de kenmerkende vleugelstructuur van de Mignet Pou-du-Ciel (de lucht-luis), iets Frans uit de jaren 30.

Naar mijn weten is de laatste bekende houten vliegtuig de succesvolle lichtgewicht de Havilland Mosquito (1940-1950)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is ook wel weer mooi aan dat prachtige bonte gezelschap dat elkaar vindt op woodworking.nl; geen onderwerp of er zijn weer forumleden die er echt serieus kennis van hebben. En ook een mooi filmpje Haye, dat leverde ook direct weer verwijzingen op naar andere leuke filmpjes. Dank.

jaap
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Jaap zijn model heeft de kenmerkende vleugelstructuur van de Mignet Pou-du-Ciel (de lucht-luis), iets Frans uit de jaren 30.

Naar mijn weten is de laatste bekende houten vliegtuig de succesvolle lichtgewicht de Havilland Mosquito (1940-1950)

En deze heeft ook bij gedragen aan ontwikkeling van moderne lijmen.
De standaard huidenlijm viel door de hitte en vocht in Azie uit elkaar, las ik laatst in de Quest :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
To verify the quality and the specification of the material or parts they acquire (“Trust, but verify” - Ronald Reagan).

Toch niet helemaal gek die Ronald Reagan, wat een verhaal joh, goed dat hij het heeft overleefd maar wel een drama voor die man, zijn levenswerk aan duigen en de vraag of hij het nogmaals op kan, wil en durft te bouwen.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Straf om te lezen dat hij overkop gegaan is omdat ze hem kwalitatief minder goed materiaal bezorgd hadden om zijn neuswiel te repareren. En knap dat hij er al 100 uur mee gevlogen had!
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hij heeft veel geluk gehad om er met drie gebroken tanden af te komen. Die veiligheidsriemen, dat lijkt echt nergens op! Wel mooi dat zulke bouwsels de lucht in mogen...
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Mijn eigen lijfspreuk is altijd "vertrouwen is goed, maar controle is beter". Die heb ik overigens niet van Ronnie Reagan....
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Tja, ik twijfel. Zijn drie gebroken tanden en een hersenschudding een te hoge prijs voor 100 uur aan de stuurknuppel van de zelfgebouwde vliegtuig? Ondanks het ongeluk ben ik stiekum toch best wel een beetje jaloers.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Of die prijs te hoog is of niet moet hij vooral zelf bepalen. Gelukkig konden er geen passagiers met hem mee. Voor alle duidelijkheid: chapeau voor de inventiviteit en bouwkunst van deze man!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dit is ook wel weer mooi aan dat prachtige bonte gezelschap dat elkaar vindt op woodworking.nl; geen onderwerp of er zijn weer forumleden die er echt serieus kennis van hebben. En ook een mooi filmpje Haye, dat leverde ook direct weer verwijzingen op naar andere leuke filmpjes. Dank.

jaap

Hear hear !!!

Ga je een houtcursus doen om je eigen kist te bouwen, wordt het er zo een! ;)

Whahahaha... kom er maar in, Rendew :D Idee voor "kissie nummer 3" ???
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.