Festo CMS tafel

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Hallo allemaal!

Op een adresje waar ik net rond aan het struinen was kwam ik een Festo CMS tafel tegen met een zaag erin gemonteerd. Omdat ik mijn afkortzaag van de hand wil doen en wil vervangen door een zaagtafel vond ik dit wel interessant. Er werd een in mijn ogen stevige prijs gevraagd van €775,-. Het spul is toch al 13 jaar oud op zijn best dus ik vond het nogal wat.

Wie kan mij vertellen wat er allemaal bij hoort en of het een redelijke prijs is?

Ik zag 2x een gradenboog zitten?

Groeten,

Joris
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Joris de link is verkeerd denk ik,

daarbuiten blijven die dingen hun waarde houden, als het echt om een Festo gaat dan zijn er mogelijk problemen met integratie van nieuwe spullen, maar dat weet ik niet zeker.
Een CMS vervangt niet echt een afkortzaag, enkel bij kleinere stukken lukt dat maar je moet geen balken van 5m lang hierop proberen af te korten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Als dit 13 jaar oud is dan is het de oude basis 1 a/t. Op zich niets mis mee en onderdelen zullen best nog wel te verkrijgen zijn maar toebehoren als een basis 5 ( de freesunit) zijn niet meer via festool te krijg. Je moet dan tweedehands zoeken. De zaag die eronder zit de atf 55 (eb) is een prima zaag waar ik bijna 20 jaar met heb gewerkt (hobby matig en als demo machine)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Nieuw kost nu 1370 euro. Dit is dan met roltafel en systainer en rail. Deze drie artikelen werden vroeger niet meegeleverd. Ook zat er vroeger niet altijd het topmodel zaag onder. Ik denk dat het een nette prijs is. Als de kreet zo goed als nieuw waar is. Machine kan trouwens een rauw geluid maken. Dit was voor veel series normaal.
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
Ik gebruik de basis 1A met een ATF55e al jaren intensief. Nooit problemen mee gehad, de zaaghoogte is af en toe wel een beperking. Voor klein werk is dit een prima machine, degelijk genoeg om meer dan 20 jaar mee te gaan.
Ik heb er overigens later een CMS frees module bij gekocht en die past wel in de basis 1A. De leverancier vertelde dat de oude freesmodules (basis 5) niet in de CMS tafels passen.
Geen slechte koop dus voor die prijs.
Zoals Wim al zei, het geluid is wat rauw, maar een paar gehoorbeschermers zijn bij deze hobby zeker geen luxe...

Ron.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik heb nu een TS55 REBQ, scheelt dat veel qua geluid? Linialen heb ik al en een systaineren roltafel kosten ook de kop niet.

Ik ga maar eens kijken of er nog iets vanaf kan. Hoe minder hoe beter en des te eerder ik toestemming van de vrouw des huizes krijg :p
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
De nieuwere machines zijn wel iets stiller maar niet veel. Het grote verschil zit hem in de hoeveelheid "bijgeluiden" die de zaag produceert, dat maakt het wat rauw klinkt.

Ron.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.