Petitie voor betere zaagvijlen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Vanuit Australie is er een initiatief gestart om betere vijlen voor het slijpen van handazgen op de markt te krijgen. Het huidige aanbod is bezig met een niet te miskennen spiraal naar beneden. Bij ons kan je redelijk makkelijk Bahco vijlen kopen. De kwaliteit daarvan gaat ook omlaag, maar wat nog veel lastiger is, ze zijn gestopt me thet produceren van de kleinste maten, en dat terwijl de fijngetande zwaluw staart zaagjes steeds populairder worden.

De intiatiefnemers zijn nu in gesprek met een franse en een Japanse vijlenfabrikant.

Het leek mij een zinvol initiatief, beter dan te wachten tot er helemaal geen bruikbare zaagvijlen meer te koop zijn. Als je het ook zinvol vindt om je steun hier aan te betuigen, dan is het een kleine moeite de petitie te tekenen.

http://www.change.org/petitions/saw-file-manufacturers-please-make-quality-files-for-sharpening-handsaws
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
He goede attendering Seek.

Het verlies aan kwaliteitsproducten is breed. Ik denk dat er een gat in de markt is voor huis tuin en keuken kwalitietsproducten. Een soort kwaliteitsblokker. Maar misschien ben ik een onverbeterlijke idealist of... mopperaar :)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Zijn we niet beter af met een diamantvijl? Waarom een fijne zaag enkel grof vijlen en daarnaast een honderd maal fijnere steen gebruiken voor beitels

Ik kan me inbeelden dat ze weten wat ze doen bij Bahco. Veel herslijpbare zagen hebben ze hoe dan ook niet. Misschien zijn er 100 maal meer slijpbare zwaluwstaart-zagen dan mensen die een fijne vijl kunnen gebruiken. Mijn slijpbare zwaluwstaart-zaag ontzie ik, was dus een miskoop.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Diamantvijl is niet nodig. Het gaat al honderden jaren perfect met een vijltje.

Dat zaagje gewoon gebruiken hoor! En dan leer je even zagen vijlen. Zo moeilijk is dat niet. Als je eens in de buurt bent wil ik het best laten zien.

En ik zou er niet al teveel op vertrouwen dat ze bij Bahco nog snappen hoe je een zaag moet vijlen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
En de zaagvijlen die Dictum aanbiedt (onder eigen naam)? Ik heb er enkele, maar kan de kwaliteit niet vergelijken. Ik heb ook nog enkele goede vijlen uit de lokale DHZ die ook behoorlijk zijn. Is wel heel oude stock, en misschien toch nog gaan kijken om enkele te kopen. De winkel gaat binnenkort (zeer spijtig) dicht.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Seek,

I was deze enige dagen geleden al tegengekomen...goed initiatief, ik heb al "getekend". Goed om het hier te vermelden.
Trouwens, de auger boren in mijn omslag boor moeten ook gevijld worden... is ook een speciaal vijltje voor nodig...

Bij fine-tools.com hebben ze genoeg maten zaagvijlen ook vijlen voor "auger" boren hebben ze daar.
 

TobyC

Nieuw lid
26 jun 2012
11
0
Cat-Pig Swamp
Excellent!! Thank you for starting this here, we are getting closer to the 500 minimum signatures on the petition, but we're not there yet. If you file you're own saws you know how the quality of saw files has diminished over the past few years. And if you send your saws to someone else to sharpen, remember that they need good files to sharpen YOUR saw, Even if they use a saw filing machine like a Foley or Acme, those machines use tapered saw files. So please take a moment and sign our petition, we need better files.

Uitstekend! Dank u voor het starten van deze hier, zijn we dichter bij de 500 minimale handtekeningen op de petitie, maar we zijn er nog niet. Als je bestand bent u zelf zagen je weet hoe de kwaliteit van de zaag-bestanden in de afgelopen jaren is afgenomen. En als je je zagen te sturen naar iemand anders te scherpen, bedenk dan dat ze nodig hebben een goede bestanden naar uw zaag te scherpen, Zelfs als ze gebruik maken van een zaag vijlmachine als een Foley of Acme, die machines gebruiken taps zaag bestanden. Dus neem een ​​moment en ondertekenen onze petitie, moeten we beter bestanden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die vijlen die je bij Finetools of bij Dick koopt zijn het soort die in de petitie worden genoemd van steeds weer een beetje slechtere kwaliteit. Behalve Bahco die nog heel redelijk zijn en de hopeloze Nicholsons uit mexico, zijn bijna alle merken zo precies gelijkend dat ze waarschijnlijk allemaal uit dezelfe fabriek in India komen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dan schaffen we de auto ook maar weer af want het ging al honderden jaren prima met paard en wagen....

Heb je wel eens een zaag geslepen Scheppie? :p
De vijl is gewoon HET slijp instrument voor een zaag. Je krijgt er een zaag mee die gewoon heel scherp is en feilloos werkt. Het is gewoon niet nodig om fijner te slijpen. Bij een beitel is dat anders, als je die zou kunnen vijlen (ze zijn veel te hard) dan levert dat geen goed werkende beitel op. Maar laat je door mij niet tegenhouden om het te proberen. Driehoeks diamant vijlen zijn te koop. Ik weet niet of die afgeronde hoeken hebben, maar je zou eerst kunnen vijlen en daarna de snijkantjes nog een beetje opfrissen met een fijne diamantvijl. Probeer het eens en raporteer of je een merkbaar verschil hebt in het zaagresultaat.

En nu verder niet meer zeuren, gewoon die petitie tekenen. ;)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dan schaffen we de auto ook maar weer af want het ging al honderden jaren prima met paard en wagen....
Dat zou zóveel problemen oplossen... best interessant om te bedenken hoe de wereld eruit zou zien als auto's afgeschaft zouden worden.

Anyway, groot voordeel van diamantvijlen zou zijn dat ze minder hard slijten. Nadeel voor de fabrikanten is dat je er dus minder van verkoopt. Wat voor ons weer als nadeel heeft dat de krengen onbetaalbaar duur zouden worden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik vraag me af of een diamant vijl inderdaad minder slijt. Het vijlen van een dunne staal plaat is behoorlijk heftig werk voor een vijl. Ik ben bang dat je die diamantjes er zo afrost.

Trouwens, ik moet er niet aan denken dat iedereen een of twee paard en wagens voor de deur had staan. Moet je nagaan wat dat voor een mestprobleem op zou leveren. In oude kranten van rond 1900 was dat een vaak terugkerend thema. Niet alles wat oud is was beter. Maar bij handgereedschap zijn wij tegenwoordig kleuters, vergeleken met de meesters uit de 17e/18e eeuw waar we alleen maar heel veel van kunnen leren. De ontwikkeling van handgereedschap heeft 100 jaar bijna stil gestaan. Dat is niet zo maar ingehaald. Tegen de tijd dat we weer in staat zijn om in een week met uitsluitend handgereedschap een ladekast inclusief ingewikkelde profieltjes en een afwerking te maken, moet je maar weer terugkomen met allerlei geweldige innovaties. Tot die tijd moet je eerst maar proberen met de oude methodes tot een vergelijkbare efficientie te komen. Bij handgereedschap is de crux bijna nooit de kwaliteit van het gereedschap maar vrijwel altijd de skills van de gebruiker.
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bedankt voor je aanbod Seek, het is gewoon dat die tanden zo petieterig zijn dat ik niet kan zien wat ik doe. En op dit moment is mijn goedkope japanse zaag beter en leuker.
Ik kan me inbeelden dat als de kwaliteit van vijlen achteruit gaat het is omdat afwerking en kwaliteitscontrole net 7 cent teveel was, de fabrikanten werken nu eenmaal voor inkopers en niet voor eind gebruikers.

Paul Sellers, een diamant liefhebber, doet het met vijl en diamant http://youtu.be/UA5DixEaaUo?t=25m2s. Ik ben nieuwsgierig of diamant helpt op een moderne zaag, vijlen heeft daar weinig zin.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik ga de petitie ook maar invullen. Ik heb nog nooit een zaag geslepen, maar wil dat wel graag gaan doen. Het vinden van goede vijlen is daarbij heel belangrijk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Diamandvijlen zijn echt niet beter dan stalen vijlen. Ik heb een ronde diamandvijl voor de kettingzaag, maar heb ze maar enkele keren gebruikt. Een gewone vijl is veel agressiever. En voor een goede werking zou je nog moeten spoelen met water, niet echt handig dus.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik denk dat de meesten ook te lang een zaagvijl gebruiken, ik gebruik hem 3 keer een gooi hem dan weg, en pak een nieuwe.
Er worden denk ik ook simpelweg te weinig zaag vijlen en naaldvijlen verkocht, en dan meestal het liefts gekocht per stuk.
Het zou al heel wat helpen als we de vijlen weer ouderwets per doosje van 10 of 12 kochten.

De petitie word slecht getekend lijkt mij? 512 wereldwijd?
Het is goed dat het meer bekent word denk ik.

Maar hoe zit het met dat Zwitserse merk wat Lee Nielson gebruikt? Die naam zie ik niet.
 
Laatst bewerkt:

ante

Nieuw lid
10 aug 2013
1
0
Ik gebruik 'Nitto' vijlen uit Japan. Deze vijlen snijden meer dan goed genoeg ook voor Japanse zagen waarvan het staal veel harder is dan westerse zagen.
Ze worden gebruikt door professionele "zaagslijpers" (zoals Nagatsu san elders op dit forum te vinden) in Japan. Ik kan deze importeren uit Japan dus moest er iemand interesse hebben, contacteer mij en ik bestel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Over deze post heb ik even een poosje moeten nadenken. Ik ben dol op mooi en goed gereedschap. Nu slijp ik mijn zagen niet dus ik heb ook direct geen vijl daarvoor nodig. Mocht het zijn dat er zoveel mensen zijn die handmatig hun zagen vijlen dan zou ik denken dat er wel ergens een leverancier is die kwalitatief goede vijlen op de markt brengt. Zo niet ? Dan is dat een mooie kans om zelf iets om te starten.

Hoe slijpen mensen zoals Roeland Brekelmans en Kodama hun zagen ? Daar ben ik wel benieuwd na.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.