Tuinpoort schoren of niet??

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Beste mensen,

Ik ben voornemens om een nieuwe poort te maken. deze wordt 1,50 hoog en 1,10 breed. Het gaat er ongeveer zo uitzien:

residence_dubbel_735.jpg

De poort wordt waarschijnlijk gemaakt van eiken, met pen gat verbindingen.

Nu heb ik enkele vragen:

- Is eiken een praktische houtsoort voor een poort?
- Moet de poort geschoord worden? Ik hoopte gezien de afmeting van niet.
- Welke lijm is het best te gebruiken voor de pen-gat verbindingen, d4 constructielijm?

Ik hoor het graag van jullie!
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Ik heb maar één deur, de andere kant wordt een vast deel aan de huiszijde. Dus inderdaad geldt dit voor één deur.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Als ik zo naar de foto kijk zou ik zeggen de poort moet je schoren gezien het gewicht van het hout.Ik meen aan de je alleen in de buitenste regels een pen gat verbinding gaat toe passen en de de planken hier dan met een veer in de bovenste en onderste regel wordt geschoven zodat deze planken iets kunnen werken.Als je naar de foto kijk denk ik zelf dat de onderste regel erg gevoelig is voor inwatering. het water loopt van af de planken in de onderste regel en kan daar niet goed of niet meer weg dus kans op hout rot. Of eiken hout een goede optie is voor je poort weet ik niet dat ligt er veel aan de kwaliteit en het hout en hoe goed je het hout kunt afwerken bv in de olie zetten.

gr Marc
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Sja misschien wil ik ook de tussenplanken met pen gat verbinding maken. Dit soort poorten zie je toch best veel. Ik zou denken dat er een goede oplossing moet zijn.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Ik denk als ik het plaatje zo zie dat er gehengen aan de andere kant zitten. Je ziet namelijk 3 slotbouten in de buitenste randelijst. Zou zelf er voor kiezen om een bredere stabieler onderdorpel te nemen. Dus 2/3 van 1000 mm kom je op gehengen afgerond 650 mm met bocht of rechte van 700 mm. Bij een deurtje van 1500 hoog zou ik gaan twijfelen aan drie. Volgens mij kom je met twee ook wel toe. Met drie word het zo'n ijzerwaren geheel.

Dit is ons eigen poortje juli 2006 opgeleverd en nog geen krimp gegeven. Kwam drie lamellen te kort die zitten er al lang in. In het nisje staat vanaf de drie ijsheiligen Maria ons te verwarmen met haar aanwezigheid.
IMG_7560.jpg

De gehengen zorgen vanwege hun lengte, mits goed vastgezet, ook deels voor stabiliteit. Het eerste gat een slotbout door en door. De andere gaten zet ik altijd vol met korte houtdraadboutjes van 8x25/35 mm. Dus het hoeft niet alleen uit de deur te komen. Deze deur is opgeklamt maar met een lijst , bredere onderdorpel en een degelijk pen en gat verbinding zie ik geen probleem.
Je zou de stijlen aan de buitenzijde de dikte van de deur kunnen geven. Als de dorpels 21 mm zijn en de schroten 19 mm krijg je dus stijlen van 40 mm.
 

tuoh

Oud hout
Ofwel een schoor aanbrengen, ofwel zware L-vormige staartlenen gebruiken om het afzakken van de poort tegen te gaan. Eik is niet direct de beste keuze voor een tuinpoort, de duurzaamheid valt tegen.
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Ok misschien beter hardhout pakken, merbau ofzo? Maar schoren lijkt toch het verstandigst lees ik zo?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.