Vragen omtrent afzuiginstallatie

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Goeiemorgen forum

Ik ben me aan het oriënteren om een goede stofafzuiging aan te schaffen, maar ik zit met een aantal vragen.

Vooreerst wat info

Budget ligt rond de 750 EUR maximaal inclusief buizen en toebehoren
Maximale afstand tussen afzuiger en machine zal zo'n 10 meter zijn
Dient aangesloten te worden op
- VLak &vandikte , uitgang mond 100mm
- Freestafel, uitgang mond 35mm
- Afkortzaag uitgang mond 35mm
- Tafelzaag uitgagn mond 35mm

Mijn ideaal oplossing

Stofafzuiging staat achteraan in de werkplaats vanwaar er 3 buizen vertrekken over de plafond balken naar de diverse machines.
De v&vd bank gaat op 1 buis , de freestafel op de derde buis, de andere (kleine) machines gaan op de derde buis .Alles wordt in Master/Slave aangesloten zodat bij het starten van een machine de stofafzuiging automatisch activeert


Mijn vragen


1. Is de HBM Profi 300 een goede oplossing ? Graag indien iemand ervaring heeft met dit specifiek toestel zijn/haar mening
2. Is de HBM Profi 300 krachtig genoeg om 10 meter buis te overbruggen zonder veel krachtverlies
3. Hoe zit het met het buisverloop van 100mm(aan de HBM) naar een 35mm (aan de machine) ? Krachtverlies ?

Alvast bedankt voor de antwoorden op mijn zoektocht !!
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Voor de machines met een grote afzuigaansluiting is minder onderdruk en toch een grote luchtverplaatsing nodig. Voor de machines met een kleine afzuigaansluiting is meer onderdruk nodig dan b.v. een HBM of ander vergelijkbaar type kan opwekken. Wil je het goed doen dan zal je dus toch met 2 afzuigers moeten werken, 1 zoals de HBM, de andere van het type bouwalleszuiger.
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
Ik heb zelf ooit de fout gemaakt om een Electra Beckum met een 100mm aansluiting via het plafond naar een zaagtafel met 35 mm aansluiting te leiden. In eerste instantie leek het te werken, na een tijdje ging de mot afvoer steeds slechter. Bij controle bleek de 100mm buis letterlijk halfvol met zaagsel te zitten. Als de buis op de vloer ligt gaat het wel beter.
Inmiddels gebruik ik een festool stofzuiger voor de 35 en 27 mm en de EB gaat op de lintzaag en vlak/vandikte bank met een 100mm aansluiting. Dit werkt wel naar behoren.
Misschien dat het met een slim geconstrueerd verloop wel goed werkt, maar de simpelste oplossing die gegarandeerd wel werkt is geen verloop.

Ron.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Dank je voor de antwoorden, ik heb intussen van HBM zelf ook antwoord gekregen, dat hun 300 series niet zwaar genoeg zijn hiervoor.

Zonder de gierige uit te willen hangen vind ik het wel een beetje absurd dat je op de lange duur mer geld gaat spenderen aan stof afzuiging dan aan machines zelf.
Een HBM 100mm voor de vlak en vandikte , dan nog een festooltje voor de freestafel, en als je niet gans de workshop door wil hollen met dat ding, liefst nog eentje extra voor
een zaagtafel ... kom je op de'n duur aan enkele 1000'en euros voor wat stofafzuiging.

Maar goed, het zal de realiteit helaas zijn. Voorlopig even mijn "alleszuiger" aansluiten en zien hoe de performantie is en wat er nadien nog overblijft aan zaagsel/stof.

Nogmaals dank voor jullie antwoorden
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ja kan inderdaad niet van 100mm naar 35mm, dat lijkt raar maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld een waterleiding gaat lucht de andere kant op. Naar binnen ipv naar buiten.
Dus eigenlijk ga je van 35mm naar 100mm en dan klinkt het ineens veel logischer :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een tijdje geleden is dit nog ter sprake gekomen. Grote machines werken met een afzuiging met veel debiet, maar weinig onderdruk. Kleine machines met klein debiet en veel onderdruk. Ga je een dia 100 aansluiten op een een dia 35, dan krijg je te weinig debiet (en dus snelheid) in de grote buis waardoor het stof blijft liggen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
846
Oss
Ik heb zelf een vrij lichte afzuigen.
Ik heb hieronder grotere wielen gemonteerd, zodat deze makkelijk verplaatsbaar is.
Door nu direct vanaf de machine naar 100mm te gaan en de afvoer kort te houden, krijg ik toch voldoende aftuiging.
Alleen bij mijn afkortzaag werkt dit minder, omdat ik hier niet direct naar de grote diameter kan, omdat e.e.a. dan te zwaar wordt.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
@The Boktor : het verhaal is vrij eenvoudig afgelopen .... ik was het beu (lees GRONDIG beu) om te prutsen met allerlei half afdoende middelen, dus maar direct een Felder RL-160 gekocht en een vast buizennetwerk geinstalleerd van 160mm tot aan de machines. Prijskaartje was behoorlijk minder leuk :mad:

Maar goed, de hobby ligt al 2 jaar stil door omstandigheden, en mijn Felder RL160 staat dus mooi nagelnieuw te blinken :(
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Niet leuk voor je dus.
Werkte het wel naar je zin? Hoe heb je de aftakkingen enz gedimensioneerd enzo?
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Werkt absoluut goed. Het moet gezegd worden, die Felders zijn echt pokkeduur maar zijn dan ook echt wel superieur. Als mijn hond te dichtbij loopt is hij weg :cool:

Ik ben vertrokken vanaf de afzuiger met 160mm spiraliet buis. Splits met een Y-Broek in 2 hoofdbanen. Van daaruit kom ik telkens met een Y-broek naar beneden tot bij
een machine. Pas op het einde staat een blastgate die daarna verloopt naar de diameter benodigd voor de machine.

Er wordt iets teveel blabla verkocht aan CFM's rekenen enzovoorts in mijn ogen. Twee simpele regels aanhouden is voldoende :

- Neem de diameter van je machine tot zover mogelijk naar het toestel, pas op het allerlaatst veranderen van diameter.
- Nergens 90° bochten maken, altijd met Y stukken werken om zo over 3 keer 30° af te buigen.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Bedoel je dan diameter van de afzuigmachine tot zover mogelijk naar het houtbewerkerstoestel?

Dag Sam, inderdaad. Een RL-160 heeft een zuigmond op toestel met dia 160mm ... dus buizennetwerk overal 160 mm
Een RL-200 heeft een zuigmond van 200 mm, dus zo ver mogelijk buizen gebruiken van 200 mm. enzovoort ...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.