Makita MLT100X of Metabo TS254 Tafelcirkelzaag

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Allereerst bedankt voor dit forum, alle tips en onwijs veel leesplezier...;)

Ik heb absoluut onvoldoende kennis van zaken, vandaar mijn vraag om advies. Ik doe redelijk veel klussen in het huis en de tuin en wil daarom graag een machine waarmee ik minimaal 80mm kan zagen bij 90 graden, daarnaast wil ik graag af en toe een plaat kunnen zagen dus is een zaagbreedte van minimaal 62 centimeter ook wenselijk. Als laatste heb ik onvoldoende ruimte voor een stationaire machine.

Dus als iemand hier iets nuttigs over kan zeggen GRAAG.

Groet, Marcel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Marcel dit zijn best leuke machines. Het probleem is de 8 cm. Vuren met beleid gaat wel eiken van die dikte wordt echt heel moeilijk. Een kort stukje langzaam met een zo grof mogelijk blad kan. Maar als je meters wil maken kom je met die dikte op veel zwaardere zagen uit. Overweeg eens hoe belangrijk de diepte is. En wat wil je ermee zagen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ok Wim, ik begrijp je punt, ik werk erg veel met douglas en gewolmaniseerd tuinhout, bijna niet met de echte hardhout soorten. Ik maak het wel moeilijk denk ik want ik heb ook geen ongelimiteerd budget:(, maar zoek dus iets voor 90% van de klussen en realiseer me dat echt precisie werk dan haast niet mogelijk is met een verplaatsbare machine...

Maar ja, testen kan ik niet vinden en ik weet niet zo goed waarop ik mijn keuze moet maken.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Hallo marcel,

Ik ben sinds een poos in het gelukkige bezit van een metabo TS250 en ik moet zeggen, die bevalt me prima. Ik ben ook een 'gewone' klussert, geen houtbewerker of meubelmaker. Volgens mij zijn dit soort zagen dikke prima om 'standaard' klussen op uit te voeren. Even diverse planken in dezelfde breedtemaat zagen gaat 10x beter dan voordat je die zaag had, neem dat maar aan. Ook zal de kwaliteit van zowel de makita als de metabo weer een stuk hoger liggen dan de standaard bouwmarkt dingetjes. Het is natuurlijk niet de absolute topklasse, maar met een beetje gezond verstand en netjes werken volgens mij prima voldoende voor het huis tuin en keukenwerk. Overigens zag ik dat die TS254 een groene Metabo is, die van mij is blauw (van elektra beckum?). Of er tussen die 2 nog kwaliteitsverschil zit weet ik niet, bij de afkortzagen schijnt er ook wel veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende Metabo-typen te zitten. De Makita ken ik verders niet. Als ik jou was zou ik de keuze af laten hangen van welke je als eerste op marktplaats voorbij ziet komen :)
succes met een keuze maken!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Als het echt perfect precies moet zijn dan komen alleen wandzagen (zoals ze in de bouwmarkt hebben) in aanmerking. Maar die zijn alles behalve mobiel.
Hoe kleiner de machine, hoe minder precies ze worden.

Als een haakse hoek belangrijker is als platen kunnen zagen zou je een afkortzaag kunnen overwegen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Zachte houtsoorten zijn over het algemeen met het juiste zaagblad en scherp wel met dit soort zagen te doen. Je moet alleen de zaag het werk laten doen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dat is in ieder geval geruststellend, en ik ben altijd voor scherp gereedschap en die het werk laten doen! Een afkortzaag heb ik dus dat is niet het probleem. Ik heb begrepen dat de TS254 de opvolger is van de 250, van die kleur weet ik niet zoveel.

Ik begrijp dat er niemand een duidelijke voorkeur heeft voor Makita of Metabo, dan wordt de prijs denk ik de bepalende factor...MLT100X via amazon.de al vanaf 559+13 thuisbezorgd, de TS254 kan ik niet goedkoper vinden dan 840 (ik weet niet waarom maar deze lijkt me steviger?)

En Wim, als je zegt veel zwaardere zagen welke heb je dan in gedachte?
 
Laatst bewerkt:

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Hallo,

De metabo ts250 een model lager dan de ts254 heb ik nu een aantal maanden. Deze bevalt heel goed zaagt zeer precies eiken en zo zaagt die goed en de graden hoeken kan je ook heel goed zagen.

En hij is niet al te duur.

Gr. Jordi
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Als je eenmaal dik eiken hebt gezaagd op een grote 380 v machine dan weet je het verschil. Dit is voor vele niet weggelegd. Heb zelf een keer 50 meter 10cm dik droog eiken op een altendorf gezaagd. Het was alsof je 18 mm mdf zaagt. Maar met alle mij bekende tafelmodelen lukt dit niet. Je moet gewoon op een rijtje zetten wat het belangrijkste is en dan afwegen. Voor mij was dit gebrek aan ruimte. Ik heb mijn festool zaag onder een blad gebouwd en een incra geleider erop gezet. Dit kan
Ik makkelijk in de hoek zetten. Niet ideaal maar je moet soms roeien met de riemen die je hebt. Gelukkig kan ik voor zwaar werk bij een aannemer terecht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.