Babybed uit afvalhout

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Nog een projectje dat ik nog eens moest posten... het bed voor mijn dochter!


Het frame is gemaakt van oregon pine (?), afkomstig uit een ex-weefgetouw. De spijlen en pootjes komen dan weer uit pallethout uit de haven :)
Die spijlen zijn op maat gezaagd en dan op de topie rond gefreesd in 2 gangen:
IMG_2542.jpgIMG_2543.jpg

De opzet was een eenvoudig bedje te maken, met scandinavische invloeden voor bvb het onderstel. De spijlen zitten op een gelijke afstand van elkaar (boven op 6,5cm, onderaan 4,5cm), waardoor een uitwaaierend effect ontstaat waar ik erg tevreden over ben. De verschillende houtsoorten zorgen voor een extraatje en een mooie aanzet voor een nieuwe infectie van het beruchte houtvirus :)

De gaten voor de spijlen zijn mbv een simpele mal met de langgatboor geboord. De mal is niets meer dan een plaatje mdf en een plankje met een spijker erdoor als as. In de plank zit wel nog een inkeping en op de mdf een loodlijn die opgelijnd moet worden met de as van de langgatboor. De inkeping zorgt ervoor dat je makkelijker de juiste hoek kan aanzetten (zie foto bovenzicht).
IMG_2505.jpgIMG_2693.jpg

Het geheel is afgewerkt met lijnolie en blanke vernis. Moest ik het opnieuw doen, zou ik wsl de lijnolie achterwege laten.. het frame is er nogal oranje van geworden en ik ben geen Nederlander ;)

IMG_3251.jpgIMG_3161.jpgIMG_3163.jpg
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
knap werk met die in schuinte verlopende spijlen!

Ik heb de bedjes van onze kids ook zelf gemaakt, geeft altijd veel voldoening.:)

Cas
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Erg mooi ontwerp, en mooi gemaakt! Die verschillende kleuren maakt het speels, dat geeft de kleine veel om aandachtig naar te kijken als ze wakker is.
Ik hoop wel voor je dochter dat de naar beneden smaller wordende ruimtes tussen de spijlen niet tot beknelling van armpjes of beentjes gaan leiden, of misschien zelfs tot ontsnapping :)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik hoop het ook niet. De tussenafstanden zijn in elk geval binnen de richtlijnen van de gezinsbond, dus dat zou dan goed moeten komen :) en de matras komt er ook nog bovenop... achja we zien we als het zover zou komen.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
De tussenafstanden zijn in elk geval binnen de richtlijnen van de gezinsbond
...
achja we zien we als het zover zou komen.
Dan zal het wel goed komen. Je kan hem altijd nog op zijn kop gebruiken: bodemplaat en pootjes aan de andere kant monteren. Dan helpt de zwaartekracht in ieder geval om beknelling te voorkomen of op te lossen. Wel wordt het dan veel makkelijker om eruit te klimmen! :D
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
in Nederland misschien wel ja... hier bij ons houden we het nog steeds op bourgondisch ;)
:p Jullie hebben groot gelijk. Zolang je voldoende spierballen kweekt om één vol kratje in elke hand te kunnen dragen, ben je voldoende sterk toch?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kolere dit is precies mijn stijl. Anders dan het 'standaard' maar toch functioneel, kwaliteit en low budget. Kan je proberen vertellen hoe je de stijlen in de onder en bovenregels hebt afgetekend?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
@ Renault: vrij simpel eigenlijk: eerst frame maken en droog in elkaar zetten. Dan middelpunt aftekenen en dan telkens de tussenafstand tussen de centers aftekenen. Daarna met een rechte lat de juiste punten verbinden en definitief aftekenen. Als je goed kijkt op een van de foto's zie je een vagere loodrechte lijn afgetekend en een duidelijkere schuine.

@ Oceans: toch redelijk wel wat tijd ja.... een paar maand in avondschool zeg maar ;)

@ Roald: inderdaad! en evt nog een lap rosbief ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.