Werkbank uit afvalhout

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Geruime tijd geleden dat ik nog eens wat werk gepost heb... tijd voor updates!

Allereerst mijn werkbank (die is af sinds januari denk ik), volledig uit pallethout, zoals gewoonlijk. De verbindingen van het onderstel zijn volledig handmatig uitgehakt (padoek hakt niet erg lekker.. dat weten we dan ook weer) en mechanisch verbonden (houten deutels). Onderstel en werkvlak zijn met draadeinden aan elkaar gebout.

Ze is gebaseerd op de zgn "new fangled workbench", waarbij er gebruikt wordt gemaakt van 2 lange pijpklemmen die in een middengoot liggen van de werkbank. Deze goot kan je dichtleggen met afvalstukken mdf, zodat je een volledig werkvlak krijgt.

De gaten aan de voorkant, onder het werkvlak, dienen om een 'front vise' te maken van 2 halve pijpklemmen: http://finewoodworking.assets.tauntonnet.com/assets/uploads/posts/19303/PipeClampsNFBench_lg.jpg

Voordelen volgens mij:

- makkelijk klemmen van diverse vormen over de volledige lengte
- goeie kruising tussen een werkbank voor handgereedschap en een voor powertools.
- stationaire kleine machines kunnen geklemd worden in de middengoot.
- goedkoop in bouw, de klemmen kosten minder dan meer traditionele types.




IMG_2190.jpgIMG_2198.jpgIMG_2201.jpgIMG_2196.jpgIMG_2358.jpgIMG_2200.jpg

gebruikte houtsoorten:
- padoek
- beuk
- lariks
- ipe (werkvlak)
- grenen
- meranti
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
bureautje? :)

Ik heb het geluk om vlakbij de Antwerpse haven te wonen en daar valt veel afvalhout te sprokkelen. Veel houtimportbedrijven en veel staalbedrijven waar dikke stukken hout als pallets worden gebruikt. Komt de lading uit de tropen, is het tropisch hout. Komt het uit het noorden, is het naaldboom, beuk e.d. De balk lariks heb ik van Kodama gekregen na afloop van de vorige workshop japans zagen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Zeker. Ik weet dat het een werkbank heet. Maar ik vind het een plaatje, vandaar de benaming van een bureau.

Ideaal om dicht bij zoiets te wonen. Toevallig liep ik vd week weer een keer over het strand langs de rijn (zo goed als waar die NL binnenkomt) en zag daar een interessant stuk hout liggen wat ik mee moest nemen. Dacht eerst dat het eik of kastanje was maar eens geschaafd vermoed ik dat het esdoorn is. Bestemming was als blad voor 2 nieuwe nachtkastjes maar het stuk is te klein. Denk dat het maar blijft liggen (het is ook nog niet helemaal droog) tot het een goede bestemming heeft. Vind het namelijk zonde om de 'natuurlijke' kanten eraf te halen.

20130706_082409.jpg
Ruw
20130706_152920.jpg
geschaafd
20130706_152909.jpg
andere kant
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.