Jullie mening over het bestellen van een spaanplaat meubel

Mennos

Nieuw lid
3 jul 2013
2
0
Ik weet dat het hier om een forum van handwerkers gaat maar via google kwam ik op dit forum terecht en las het onderstaande:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum omdat ik een vraagje heb over hoogglans hout.
Ik wil namelijk zelf proberen een dressoir te maken en als dat lukt een hangdressoir maar ik vroeg me af of iemand een goed adres weet voor hoogglans wit van mdf of spaanplaat.
Aangezien ik er vanuit ga dat het forum hier vol professionals zit heb ik goede hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Daarnaast vroeg ik me al hoe ik de afgezaagde randen ook met hoogglans kan afwerken..
Ik heb hier even een afbeelding gegoogled om aan te geven wat ik bedoel https://www.jouwmaatkast.nl/__we_thumbs__/1109_8_sideboard-3.jpg

Ik woon ik Breda dus hoop op een adresje hier in de buurt. Mag ook in belgie zijn. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Nu ben ik alles behalve handig en heb ik ook niet heel veel verstand van het werken met hout dus wil ik jullie mening vragen er vanuit gaande dat jullie hier een objectief en profesionele mening over hebben. Ik wil bij https://www.jouwmaatkast.nl/ waar bovenstaande afbeelding te vinden is graag zo'n sideboard gaan bestellen. Nu staat er op de site dat dit gemaakt is van 19mm dik spaanplaat en 8mm dikke achterwand. Dat klinkt wat betreft afmetingen voor mij als leek wel goed. Maar zoals ik al zei ben ik geen bekende op dit gebied dus is mijn vraag of spaanplaat wel echt zo goed is? Als ik namelijk geld ga uitgeven aan iets als dit wil ik wel dat ik er jaren mee vooruit kan. Is dit ook mogelijk met spaanplaat of gaat dit na verloop van tijd makkelijk kapot? En als spaanplaat geen goede optie is wat voor hout zou ik dan moeten zoeken? Alvast bedankt voor jullie professionele meningen!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Even kort door de bocht: ik denk dat je hier snel een goed contact kan vinden om jouw kast te maken tegen een eerlijke prijs.

Wat het materiaal betreft: spaanplaat kan, mdf is in dit geval misschien wat sterker?
 

Mennos

Nieuw lid
3 jul 2013
2
0
@SamPonette, dankjewel voor je reactie. Fijn te horen dat het een goede optie is. Wat betreft het mdf vs spaanplaat verhaal is het wel zo dat als ik een kast met spaanplaat heb dat deze dan ook nog na jaren er goed uit ziet? of kun je dat niet zo zeggen?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dat hangt van de constructie af. 18mm spaanplaat is vrij stevig, maar met schappen van 20cm diep en 150cm lang gaan ze toch doorbuigen, waar ze bij 40 diep en 40 breed tientallen jaren netjes recht gaan blijven.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Spaanplaat kan jaren mee gaan. Kapot gaat een zo'n kast alleen door ertegenaan te stoten en verhuizingen enzo. Doorhangen gaat bij spaanplaat en vooral MDF sneller dan multiplex of massief hout.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Daarnaast is er spaanplaat en spaanplaat, sommige kasten zijn van zo'n slechte kwaliteit spaanplaat gebouwd dat de scharnieren en bevestigingsmaterialen los gaan zitten. Loop maar eens een willekeurige Leen Bakker/Kwantum/Jisk binnen en bekijk een paar showroom modellen (de kasten, niet de medewerksters). Een groot gedeelte valt bijna uit elkaar.
 

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Waarom spuit je de boel niet. Dit is vaak mooier, zonder naadjes en strakke kopse kanten. En meubel lak is over het algemeen wel makkelijk in gebruik maar wat arbeidsintensiever om dit hoogglans te krijgen. Of je gebruikt auto lak. Dit is wel wat duurder en moet je wat meer op letten maar is wel vaak strakker. Als je meer info wilt kun je altijd een PM sturen. Ik werk zelf bij een auto spuiterij en heb nog wel wat tips voor je als je dit wilt doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.