MDF in lagen verlijmen

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou voor mijn hond een nieuwe bench willen maken, volgens bijgevoegde tekening, gelieve mijn grafisch talent buiten beschouwing te laten. :cool: De afmetingen zijn: 70 cm hoog, 60 cm breed (diep) en 90 cm lang.
Ik zou hiervoor werken met MDF van 4 mm die de buiging van deze hoeken aankan, dit heb ik al getest. Ik zou de MDF laag per laag lijmen, een vijf- a zestal lagen.
Mijn vraag is, hoe ga ik hiervoor te werk?
Ik kan een mannelijke en een vrouwelijke mal maken voor de horizontale of verticale helft en dan vervolgens de 2 helften aan elkaar zetten met koekjes. Of ik kan ook enkel een binnenmal maken en daar rond met enkel lijmklemmen de platen bevestigen, of een volledige binnenmal en een volledige buitenmal maar dit lijkt mij nog moeilijker.
Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar een mal maken voor de helft en hiermee twee helften maken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er andere, betere of goedkopere manieren of materialen?

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ervaring niet, maar als ik het zelf zou doen zou ik een binnenmal maken. Eerste laag MDF wordt onderste en bovenste helft, tweede laag linker- en rechterhelft, derde laag weer onder en boven etc. Voordeel is dat je maar 1 mal nodig hebt (van een buitenmal zou je steeds de maten moeten aanpassen). En dat je lijmnaden niet overlappen, zodat je geen helften aan elkaar hoeft te verbinden. Nadeel is dat je 4 of 5 keer moet lijmen. Wat aan de andere kant dan weer het voordeel heeft dat je niet bang hoeft te zijn dat de lijm tussen je eerste twee lagen droog is voor je de vijfde erop gelegd hebt ;-)

Arthur
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
he bram-

ga je het mdf nog afwerken met iets wat het afsluit of laat je het blank?
ik vraag me af of dat zo gezond voor je hond is gezien er nog steed aardig wat formaldehyde in gewone mdf zit wat over een lange tijd langzaam uitlekt.
bij http://www.eco-logisch.eu hebben zij verschillende plaatmaterialen -misschien heb je er iets aan.

groet
annette
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Bram,
dat is nog al wat werk.

Hier heb ik een oplossing voor je.

er zijn tegenwoordig multiplex hoek profiellen te krijgen. dus een kwart cirkel met een binnen radius van 70 mm, 19mm dik en in mijn boekje staat 2560mm lang.(Zeg € 55,- ex btw per strip) met een strip kan je dus de vier hoeken maken. dan moet je er nog vier rechte planken tussen zetten met lamello's. snel klaar maar weinig uitdaging...
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
@annette: mijn plan is om het af te werken met hoogglans lak, maar daar ben ik nog lang niet...
@sanny: die profielen zijn duurder dan wat ik voor het hele project aan constructiemateriaal voorzien had. Misschien wel een optie om die profielen zelf te maken en dan van daar verder je plan te volgen. Als ik geen uitdaging zou willen, ging ik wel in mijn zetel liggen. :D
@Artharg: Ik ging het sowieso al in meerder keren doen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Nog iemand ideeën?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je kan PVC buizen inkopen met de juiste radius. Zaag ze iets langer af dan de boogte lengte en zet er eindoppen op zodat je het geraamte van het binnenwerk kan maken middels het vastschroeven van latten/balkjes op de kopsekanten. Nu kan je over die buizen je platen vouwen, verlijmen en klemmen. Als de buizen niet stijf genoeg zijn voor het vouwwerk kan je nog overwegen om ze af te vullen met lichtgewicht beton.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo Bram

Met twee gelijke schenkels (mallen) van de binnenmaat heb je genoeg om het geheel in vorm te verkrijgen.Je kunt zowel buig MDF als buig Triplex (http://www.houtinfo.nl) in diverse diktes ,gebruiken om een mooi resultaat te verkrijgen.

Geurt.


------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer------
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Lijkt mij het makkelijkst een volledige binnenmal te maken en daar met spanbanden de platen mdf omheen te buigen. inderdaad het mooist als je de verbinding van de plaat steeds op een andere kant hebt.
Zelf heb ik laatst nog buig mdf gemaakt door één kant in te zagen, voor als je bochten met een kleinere radius wilt maken. Verder buigt mdf beter als je het en beetje vochtig maakt.

succes
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En wat ik me later nog bedacht: denk eraan dat je binnenste laag MDF een kleinere omtrek heeft dan je buitenste. Elke laag moet dus van telkens iets langere platen gemaakt zijn. Scheelt 12mm per helft per laag.

Arthur
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat mdf wil wel buigen, en het speciale buig-mdf en triplex gaat nog beter. Maar je moet het wel ergen omheen buigen. Ik had hetzelfde probleem in mijn bootje met de bank achterin. Het voor de rondigen pvc pijp gebruikt van rond 100 en de tussenliggende stukken gespalkt met latten en lijmtangen. Ik gebruikte buigtriplex van de gamma, het ziet er niet al te best uit, maar het buigt prima. De foto's op de link verhelderen e.e.a. vast wel.
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=7&t=102&st=0&sk=t&sd=a&start=30

jaap
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb er voor gekozen om enkel een binnenmal te maken uit 2 stukken mdf van 18mm, deze worden ook de definitieve voor- en achterkant. Uit de voorkant ga ik nog een stuk zagen om een deuropening te maken. De balkjes om de twee delen uiteen te houden ga ik dan ook via dat gat verwijderen. Ik heb mdf van 3 mm in 4 lagen er rond verlijmd met 5 grote spanbanden en een hele hoop sergeanten. Ik ben momenteel al zeer tevreden met het resultaat, maar heb nog enkele vragen. Wel product raden julie aan om nog eventuele spleten om te vullen (zie foto), ik zou hierna willen hoogglans lakken?
De onderzijde is plaatselijk een beetje hol. Is het mogelijk om dit met hetzelfde product uit te vlakken, of werkt dit enkel voor kleine spleten en niet voor grotere oppervlaktes?
Alvast bedankt!

Ps: de foto's staan in omgekeerde volgorde....

Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Alle oneffenheden en spleten uitplamuren met een twee-componenten plamuur.
Alles netjes opschuren en daarna een laag spuitplamuur opzetten.
De spuitplamuur gladschuren en daarna kan je afwerken met je eindlaag.
Let wel op dat je de juiste produkten combineert. Niet alle solventgedragen produkten kan je op waterbasis zetten of andersom.

Ik zou nog wel eens nadenken over je hoogglanslak. Echte hoogglans is veel werk, veel verschillende lagen en een lange droogtijd alvorens je kan polieren. Daar moet je al professioneel afwerker voor zijn om dat naar behoren te kunnen.
En was het niet bedoeld voor je hond? Ik vrees dat het niet lang hoogglans zal blijven...
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
De buitenkant gaat mijn hond niet beschadigen, de binnenkant maakt niet zoveel uit. Ik heb geen ervaring met hoogglanslakken, maar wil het op dit project wel uittesten. Ik weet niet wat het precies inhoudt... Tijd is bijzaak. Die twee componenten plamuur en spuitplamuur, is dat kostelijk en waar vind ik dat in België? Die spuitplamuur, hoe breng je dat aan? Kan je dat in spuitbus kopen?
Bedankt!
Bram
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Twee-component plamuur vindt je in de betere doe-het-zelf. Ik weet niet van waar je bent maar ik haal zoiets bij plafomat in willebroek (België).
Voor de spuitplamuur moet je je licht eens opsteken bij http://www.ecocolors.be
Een fabrikant van afwerkingsprodukten voor de meubelsector.
Op hun site vindt je een technische fiche van elk produkt en ook een heel duidelijke schoolcursus over afwerkingstechnieken. Ze leveren ook aan particulieren en geven veel uitleg.
Hun produkten zijn wel aan te brengen met een spuitpistool.
 

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
Op m'n vorig werk maakten wij ook kasten in hoogglans.
Zal de stappen eens beschrijven die zij toen toepasten.
Ik weet wel de namen of merken van de producten niet omdat
ik in de montage afdeling zat.

Eerst werd de mdf op de zijkanten en freeswerk in het mdf enzo
opgeschuurd met een P120
Daarna werd een soort van poriënvuller erop gespoten om de zuigkracht
(die vooral op de zijkanten zich bevind) te stoppen. Nacht laten drogen.
Terug schuren met een P180
Daarna werd er een soort van grondlak gespoten op basis van polyester.
Terug een nacht laten drogen.
Terug schuren met een P240 en daarna een P320 of¨P400 tot je een glad
oppervlak krijgt.
Daarna de kleurlak erop spuiten, een paar lagen kruislings over elkaar
(gebeurde bij ons de vrijdag). Laten drogen in een verwarmde droogkamer.
De lak mag nog niet geheel uitgehard zijn als de vernislagen erop moeten.
In de namiddag werden dan de hoogglans vernis lagen gespoten. 6 lagen
vernis werden er gespoten in 3 stappen, tussen de stappen werd het stuk
weggelegd en eerst de andere stukken gespoten.
Daarna terug laten drogen in een verwarmde droogkamer.
Gans het weekend laten uitharden.
De maandag werden de stukken dan uit de droogkamer gehaald en
werd de vernis terug mat geschuurd. Wij gebruikten een P2000 op een
waterschuurmachine, de dag van vandaag kun je ook droog schuren met
een P3000 of hoger.
Zorg er wel voor dat alles mat staat, de randen zijn het lastigs omdat de
vernis daar een beetje omhoog ligt, en je ook niet door je vernis schuurt of
je mag terug beginnen met opnieuw kleur te spuiten, en daarna de rest.
Daarna werd alles terug tot blinken gebracht met een polierpasta en een
poliermachine (was een oude bandschuurmachine met een schaapvelband erop,
als ik met niet vergis)
Als je te hard op het stuk met je band wreef kon deze warm worden en de lak
als het ware doen verbranden, dan kreeg je de vezels van de mdf te zien en
mocht je ook opnieuw beginnen.
Daarna werd alles met een handpoliermachine (handslijpmachine met polierpad erop)
en fijne polierpasta nog een laatste keer opgeblonken.
Wij gebruikten voor de polierpasta iets wat normaal gezien voor auto's gebruikt
werd.
En alle lakken en grondlakken waren 2 componentenproducten. Dus lak met verhader.

Hoop dat je hier iets mee bent? Wat je ook kan doen is je meubeltje bij een
bevriend carrossier binnen brengen en deze voor jou laten spuiten.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
De hoeken die jij wilt maken zijn eenvoudig te lamineren op een positieve (= bolle) mal. Als je de mal wat langer maakt dan de hoek die je werkeleijk nodig hebt kun je na uitharding van de lijm de hoeken exact in model zagen.
Het opspannen gaat uitstekend met een aantal spanbanden met ratel. Iedere 10 cm. een band voldoet. Zeker als je over de te verlijmen lagen 3 tot 5 extra lagen meeklemt om de druk te verdelen.
Gebruik wel een thermohardende lijm anders kruipt je laminaat na dat de banden er af zijn vrolijk terug in een stand die je niet wilt.
Relatief goedkoop en makkelijk verkrijgbaar is constructielijm. Let wel op dat de open tijd lang genoeg is om de hele exercitie in rond te krijgen. Ervaring leert dat je moet rekenen op een krap kwartiertje om alles aan te smeren en op te spannen.
succes

grtz,

Tjalling
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.