Weer een krukje

WR1944

Oud hout
Nu m'n echte werkbank klaar is moet er natuurlijk wel geproduceerd worden. De investering in bloed, zweet en tranen (en dollars) moet uiteraard wel terugverdiend worden.
Ik heb tijdelijk m'n nieuwe computer opgesteld in onze tweede kelder waar m'n verhuisdozen nog steeds staan. Dat was het kortste stukje tussen de router en de PC. Van een halve deur en twee schragen heb ik een tafel gemaakt en daar past een primitief zitmeubel bij. Dus m'n eerste project wordt een krukje zoals ik al eerder maakte.
Van de werkbank had ik nog vrij veel restjes 2x4 (40x90) over en dat is ideaal voor een simpel krukje. De maten werden iets ruimer dan de vorige: zitting diameter 350 en hoogte ongeveer 500.
Met de Veritas jointer kon ik de zijkanten perfect recht en haaks maken. Nooit eerder was ik in staat de schaaf zodanig te sturen dat ik recht bleef en met een paar halen van niet haaks naar pefect haaks ging. Met zo'n mooie en scherpe schaaf gaat het beduidend beter terwijl ik ook wat meer ervaring heb opgedaan. Het geeft je wel meer aanzet om je meer op handwerk te richten.
P6251509q.jpg

De geschaafde balkjes paste netjes tegen elkaar.
P6251510q.jpg

Alleen was door het geschaaf de breedte wat krap geworden. Dus een smal strookje er tussen gemaakt.
De balkjes werden samengelijmd nadat ik eerst wat domino's had geplaatst. Beide kanten vlak geschaafd en in stappen een ronde groef tot 20 mm diep gefreesd. Hiervoor gebruikte ik de stangen met geleiders en voor het middlepunt een strookje hout met een metalen puntje.
P6251511q.jpg

De resten werden weggezaagd en met het gefreesde randje als geleiding werd de rest van de rand met de kopieerfrees bijgewerkt. De boven- en onderkant werden van een afronding voorzien.
De poten komen onder 10 graden te staan en daartoe bracht ik 3 klossen aan waar de poten in de zitting komen. Op de tafelboormachine boorde ik gaten van 1 1/4" (ca 31mm) tot net onder het zitvlak.
P6261512q.jpg

Op de zaagtafel zaagde ik meer restjes 2x4's in vierkante stroken nadat ik eerst één kant mooi vlak en haaks gschaafd had. Op dezelfde manier als bij m'n vorige krukje freesde ik ronde tappen aan de poten. Nadat ik de poten aan de onderkant onder 10 graden had afgeschuind kon er gelijmd worden.
P6261513q.jpg

Nadat de lijm gedroogd was werd de kruk gelijk in gebruik genomen. Omdat de poten onder een iets grotere hoek staan (10 graden) is het wat stabieler geworden. Het kleine krukje had hoeken van 7,5 graad.
P6271514q.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Mooi gedaan weer WR1944.
Maar nu de poten wat langer zijn, kan het nog zonder verbinding tussen de poten?
(ja, ik weet het zo zwaar ben je nu ook weer niet maar toch:D)
 

WR1944

Oud hout
Maar nu de poten wat langer zijn, kan het nog zonder verbinding tussen de poten?

Ik heb gaten door het schuine blokje tot in de zitting geboord, zo'n 45mm diep in totaal. De tappen van ruim 31mm in diameter gingen iets minder diep het gat in maar met een vrij strakke passing. Dat zit naar mijn mening voldoende stevig vast. En m'n gematigde gewicht en het feit dat de ondergrond redelijk stroef is werken ook in m'n voordeel.
 

WR1944

Oud hout
Je hebt de poten eerst onder de hoek gezaagd. Hoe krijg je die hoek precies goed (met/na lijmen)?

Ik heb op de tafel van de boormachine een plankje gelegd dat met een blokje eronder op de 10 graden stond voor de poten. Daarna heb ik de gaten geboord. Vervolgens heb ik de poten voorzien van de tappen. Als laatste heb ik de onderkant van elke poot onder 10 graden afgeschuind. Daarna werd alles samengelijmd. Het eerste krukje is wat ruimhartiger van foto's voorzien, ik wilde niet teveel nagenoeg identieke plaatjes op het forum plaatsen (ook al zijn sommigen aan foto's verslaafd;-)).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.