Iemand een antieke Ulmia verstekzaag?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb lang getwijfeld, maar ik ga hem toch niet kopen. Ik heb al een prima Ulmia 352 en dit zijn geen dingen die je makkelijk in een hoekje wegzet. Maar hij is echt geniaal mooi, en volgens de verkoper zaagt hij nog prima. Waarschijnlijk moet je het blad wel slijpen en misschien hier of daar wat richten. Een bod van 50 euro heeft hij afgewezen.

Zelf ben ik eigenlijk alleen maar heel nieuwschierig naar dit ding, dus als je hem koopt ben je wel moreel verplicht heel veel foto's te maken en hier op het forum te posten.

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-gereedschap-en-instrumenten/m684645237-zaag-antieke-afkort-verstekzaag.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie, wat een mooie zaag. Ik heb een Ulmia van wat jongere datum. Zelfs ik ben daardoor in staat heel zuiver verstek te zagen. Ik denk dat 50 € wat laag is, ofschoon... Is de zaag wel origineel? Maar daar staat tegenover dat het gietijzeren bed prachtig is.

Mijn vrouw heeft een tijdelijk (neem ik aan) verbod uitgevaardigd op de aankoop van nog meer spullen. Dus...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja volgens mij is hij helemaal origineel. Een van de eerste types van Ulmia.
 

Gerj33

Nieuw lid
29 nov 2011
11
0
Ja klopt een prachtig Excemplaar,maar kan het Ulmia teken nergens vinden.het oudste is de Ott's geherungs sage,Ott woonde in Ulm,vadaar de latere toevoeging Ulmia deze zaag is gepatenteerd in 1876,knap er op dit moment eentje op,Er staat nog een halve als museum stuk marktplaats.
Ik denk dat deze de derde generatie is van ott Ulmia.
De prijs is een beetje te hoog want je weet niet of ze wel geheel compleet is enof de zaagbalk de goeie is met de stempels of het noodzakelijk stickerwerk en niet vergeven van houtworm.
Het zaagblad moet een Peugot ferres zijn met als teken horizontale pijl met de leeuw,erin geslagen.
Het is altijd een risico dit ongezien te kopen op marktplaats.
De foto"s in de vergroting zijn gewoon slecht,niks is duidelijk te omderscheiden.

Geroeten Ger.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ott, je hebt helemaal gelijk. Later werd die firma pas Ulmia genoemd. En ik zie dat jij er veel meer van weet. Als je klaar beny met jouw Verstekzaag, post je er dan over op hert forum? Ik vind het bijzonder leuke dingen, alleen een beetje onhandig formaat om te gaan verzamelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.