Retro zaag

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Voor een goede vriend zocht ik een geschikt verjaardagscadeau met een persoonlijke noot.
Als lid van Woodworking.nl ga je dan zelf aan de slag.

Het uitgangsmateriaal: een Irwin / Jack Xpert. Dit is technisch best een mooie zaag maar het handvat is wel ontzettend "IKEA".

Zaag 1.jpg

Daar komt nog bij dat voor iemand met grote handen de uitsparing voor de wijsvinger eigenlijk te kort is. Zoiets lijkt misschien niet echt een probleem maar de vertanding suggereert geschiktheid voor schulpen, dus het langduriger zaagwerk. Dan wordt een ongemakkelijk liggende vingertop echt oncomfortabel.

De oplossing: het blad van de Xpert, gecombineerd met een zelfgemaakt handvat. Aan het blad wenste ik niet te veel aan te passen, en het handvat moest wat stijlvoller ("passend bij de leeftijd") en vooral ergonomisch beter worden dan het origineel.

Het resultaat:

Zaag 2.jpg

Als uitgangspunt heb ik een mooi klassiek handvat van Wheeler, Madden & Clemson gekozen.
Dat ontwerp (courtesy to TGIAG, thanks guys!) heb ik aangepast op de geometrie van het Xpert zaagblad; de handgreep moest t.o.v. de aanhechting een flink stuk worden verhoogd om "boven het maaiveld" te blijven.
Voor de voorste schroef moest in het blad 1 extra gat worden geboord. Heb stapsgewijs naar 8 mm toegewerkt...
Verd....! wat is zo'n zaagblad hard :mad: Gelukkig had ik nog wat 5% Co boortjes liggen.

Voor de bevestiging heb ik verchroomde kastverbinders gebruikt. Beide delen moesten flink worden ingekort, waren bestemd voor ca. 40 mm. Messing zaagschroeven waren misschien nog mooier geweest. Ach, de moderne techniek in het blad maakt de zaag toch al niet authentiek, om van de schreeuwerige print nog maar te zwijgen. Chroom past ook eigenlijk wel mooi bij het staal. Al met al vond ik het toch wel geslaagd.

Het handvat is uit 38 mm Iroko gezaagd en teruggebracht tot 28 mm. Het is daarmee iets dikker dan gebruikelijk bij hout, voor grote handen wel zo prettig. De grote uitsparing in de bovenrand biedt plaats voor de duim van de linkerhand, hierdoor kan met twee handen worden geschulpt.
Afwerking: Behandla, de variant met was. Jawel, dus toch nog IKEA :eek:

Zaag 3.jpg

Zaag 4.jpg


Zojuist overhandigd, hij leek er erg blij mee :)
 
Laatst bewerkt:

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
erg mooi,
een portie aceton zou die letters er waarschijnlijk wel afkrijgen,

maar ah afslijten van de verf kan je zien of de zaag gebruikt wordt, ook handig
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Dank voor de complimenten :eek:

Ik heb inderdaad met een fles aceton in de hand gestaan maar besloot de zaag toch maar eerst zo te laten. Het blad is "af fabriek" voorzien van een blanke laklaag en mijn vriend heeft nog wat vochtproblemen in zijn nieuwe schuur (wie niet, deze zomer?).

De zaagsnede heb ik gemaakt met een kapzaag, Bahco PC-12-TEN. Dat leverde zo'n nauwe passing op dat het blad er op zich net in ging maar bleef hangen op de (lichte) braam van het verse boorgat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Netjes gedaan. Het handvat iets dikker maken voor grotere handen is een aanrader. Hard staal ik had voor elk gat een boor nodig. Ik heb dit opgelost door met de botte boor een deuk te boren. Blad omdraaien en dan deukje eraf vijlen en gat geruimd met een priem. Er zijn site met tekeningen van verschillend handvatten van dagen. Advies eerst passen met blad want de modelen van de nieuwe bladen passen vaak niet op de oude modellen van de handvatten.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Tip voor hard staal boren, een steenboortje scherp slijpen en daarmee boren! dan heb je een hardmetalen boor voor weinig!

Cas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi werk, en het ziet er nu tenminste mooi uit. Niet dat schreeuwerige plastic. En wie ooit bedacht heeft dat plastic met een beetje rubber "ergonomisch" is, die hadden ze moeten laten zakken voor zijn eindexamen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Zojuist kreeg ik antwoord van Dominic van http://www.tgiag.com/ (Two Guys In A Garage ;)). Ik heb een van hun sjablonen gebruikt en had daarom als dank wat foto's van het eindresultaat + een link naar deze site toegestuurd.
Dominic vindt (uiteraard, het is zijn stokpaardje...) dat de zaag er met het nieuwe houten handvat MUCH better uitziet, en gaf nog een tip voor het polijsten van een zaagblad. Na het gebruikelijke schuurwerk vanaf korrel 400 tot ???, als laatste stap polijsten tot hoogglans met een metaalpoetsmiddel en aluminiumfolie. Zou dat echt beter werken dan staalwol? Ik ga dit zeker eens proberen en zal t.z.t. laten weten wat mijn bevindingen zijn.

@ Seek: eerlijk gezegd was ik tot dusver best tevreden over de ergonomie van de kunststof handvatten van mijn Bahco ProfCut kapzaak en dito "japanse" zaag. Dat geldt overigens bepaald niet voor het hard-plastic handvat van de Bahco PrizeCut. Die naam bevat minstens 2 spelfouten ;) en het handvat moet door een idioot zijn ontworpen.

Nu ik echter in een aantal uren dit houten handvat vorm heb zien krijgen en het feitelijk naar mijn hand heb voelen voegen, begin ik toch ernstig te twijfelen. Ik denk dat er een paar houten handvatten aankomen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo KOR
"Voor een goede vriend zocht ik een geschikt verjaardagscadeau met een persoonlijke noot" Ik ben net jarig geweest maar leuk dat je aan mij denkt :D Maar alle gekheid op een stokkie, mooie zaag en bedankt voor je linkje.

HG Hugo
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Hallo Hugo, vriend,
Sorry, deze zaag heeft al een andere bestemming gevonden.
Ik denk ook niet dat jij er echt blij mee zou zijn, vanwege de leeftijdsaanduiding. Of dacht je dat LXX op z'n grote handen slaat? ;)
Als het volgend jaar weer zo'n k**zomer is zal ik aan je denken, maar ik beloof niets!
Groet, Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.