Advies omtrent hout soort

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hallo allen

Ik ben een persoon die graag "lange tijd" met een idee speelt alvorens eraan te beginnen. Gezien ik totale beginner ben in houtbewerking durft mijn bovenkamer wel eens
een loopje te nemen en sproeien de ideeën er overvloedig uit, ook al zijn ze met mijn kennis nog niet haalbaar. (ambitie kon nooit kwaad toch ? :cool:)
Voor een project in de toekomst (salontafeltje) ben ik op zoek naar jullie advies, met name zou ik willen weten welke houtsoort jullie zouden verkiezen voor het bovenblad zoals
op de foto hieronder. (Foto is via Puur Landelijk - copyrighted , maar als voorbeeld).

Criteria waarom ik vraag welke houtsoort de voorkeur krijgt :

1. Inleggen in visgraat motief zal (naar ik toch gelezen heb hier op het forum) behoorlijk onderhevig zijn aan "werking".
2. De afwerking zoals op deze foto zou ik graag benaderen. Derhalve komen soorten hout waarmee dit afwerkingstype niet mogelijk is niet in aanmerking.

Alvast bedankt voor jullie tijd en advies !

full27468478_a.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die werking valt waarschijnlijk wel mee, ik zie genoeg spleten.

Je kunt natuurlijk steigerdelen kopen en die nu alvast in weer en wind leggen, dan zien ze er over een paar jaar wel zo uit.

Wagondelen zijn planken die als vloer in spoorwegwagons gebruikt zijn, en die zien er ook ongeveer zo uit. Die staan op marktplaats.
In grenen en eiken.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Grof bezaagde steigerdelen. Op maat zagen, licht schuren met korrel 80, kleuren met waterbeits, schuren met korrel 120, dan 3 laagjes matte lak er over bij gebruik buiten (na de eerste laag met korrel 240 er over), kopse kanten niet vergeten! Dan monteren.

Voordeel van steigerhoutjes hier: kost niet de wereld, dus als je het als beginner verpest blijven de kosten binnen de perken. Verder lijkt het redelijk op het hout op je foto, mits je het kleurt natuurlijk, en kan je de grofheid van het hout op je foto aardig benaderen.

Wagondelen, zoals Jurriaan zegt, zijn beter en vaak mooier, zeker als je eiken neemt. Helaas zijn die delen zo populair geworden dat ze niet meer voor een leuke prijs te krijgen zijn (of het is nep, dan is het meestal bewerkt naaldhout).

Succes!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.