Nieuw lid in Salland

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Hallo houtbewerkers,

Ik lees al een paar weken vrijwel dagelijks mee om van jullie te leren. Ik moet zeggen het is een gezellig forum met veel kennis. Ik heb nu de ruimte om een werkplaats in te richten en lekker aan de slag te gaan. In eerste instantie ben ik wat handgereedschap aan het aanschaffen, bijvoorbeeld een tweedehands Stanley Baley 4c om het schaven te leren (en het slijpen natuurlijk). Mijn werkbank bestond tot voor kort uit een mdf-plaat van minder dan een cm dik met een bankschroef erop. Je kunt je voorstellen dat dat niet voldoende stabiel is. Ik heb een oude eiken tafel op de kop getikt met een 5 cm dik blad. Dat moet met een paar eenvoudige ingrepen een tijdelijke verrijdbare werkbank worden. Ik wil er later een ander onderstel voor maken maar daarvoor is natuurlijk al een werkbank nodig. Dus eerst maar een tijdelijke oplossing.

De komende tijd ga ik een pergola maken van dikke balken. Die moet met pen/gat verbindingen gemaakt gaan worden. Ik zal binnenkort de tekeningen met jullie delen. Ik zit vooral nog te piekeren over de verbinding met de poertjes. Ik ga binnenkort wat sketchup tekeningen posten. Hopelijk hebben jullie dan ideeën.

Om te besluiten twee fotootjes van mijn nieuwe gereedschapsbord en de tijdelijke werkbank in wording.

Tot ziens! Arjan

IMG_0879.jpgIMG_0878.jpg
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
hey Arjan.... welkom op dit mooie forum... ik zag dat ook balkjes knipte, ik zelf knip geregeld balkjes op de groene.... ben er zeer tevreden over,,, ben jij tevreden over je gele balkenknipper ?


knipper.jpg

:p
 

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Ha Jan, de gele knipper knipt prima. Ik knip er vooral waaltjes mee. Binnenkort ook tegels. Het is een zwaar gebruikte van een stratenmaker die bij mij van zijn pensioen geniet. Wat sta jij daar nu te knippen? Zijn balkjes in Groningen van steen? Hier zijn ze van hout. Ik heb nog geen houten balken geprobeerd ;-)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Arjan
Ik vond de knipper een prima grapje, moet hier kunnen. Mijn oog viel op jouw werktafel. zo te zien een kloostertafel. Een prima dik blad om er een mooie werkbank van te maken. Veel beginners maken zo'n blad om er een stabiele constructie mee te hebben. Ik zelf heb maanden lopen zoeken maar ben zo ook aan mijn werkbank begonnen.

Welkom op het forum. Hugo
 

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Ik vond de knipper een prima grapje, moet hier kunnen.

Ik ook :)

Mijn oog viel op jouw werktafel. zo te zien een kloostertafel. Een prima dik blad om er een mooie werkbank van te maken. Veel beginners maken zo'n blad om er een stabiele constructie mee te hebben. Ik zelf heb maanden lopen zoeken maar ben zo ook aan mijn werkbank begonnen.

Inderdaad een kloostertafel, maar eerder Oisterwijk dan antiek. Dus ik ga er lekker met een 19 mm boor gaten in boren om zaken erop te klemmen. Dan kan ik voorlopig vooruit. Tzt kan ik dan eens een paar rechte poten eronder zetten gelijk met de rand van het blad, om zaken te klemmen.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
Het gaat hier niet om het gereedschap. .. maar om de mensen hier.... iedereen heeft iets byzonders. . De 1 maakt houten pennen.... de ander meubels. ..je hebt figuurzagers... etc...iedereen maakt op zijn/haar manier iets moois... en wij kunnen elkaar helpen...advies geven... een soort hout familie. ...
 

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Ja de goede sfeer op het forum was me opgevallen inderdaad. Anders had ik me ook niet gemeld. In het kader van het voorstellen heb ik ook maar even een fotootje gezocht. Een foto met hout kon ik niet vinden, nu ja, alleen een onscherpe foto van mij tijdens het hout verbranden (dat durfde ik niet aan).
Dus maar één tijdens een boswandeling op IJsland. (Staat nu ook in het smoelenboek)

IMG_1039.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.