snijplank trekt krom

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hey,
Heb een twee tal weken geleden mijn eerste snijplank gemaakt, kopshout van beuk en amerikaanse noten.
de plank is 2.7cm dik, 40cm lang en 22cm breed. Gelijmd met D3 en twee keer afgewerkt met olie van Ikea voor snijplanken.
Vond het resultaat zeer geslaagd tot ik ze gisteren voor de eerste keer gebruikte en ook afspoelde, waarna ze promt volledig bol is komen te staan.

Iemand die mij kan helpen met de oorzaak en vooral hoe ik het in de toekomst kan voorkomen?
Dikkere snijplank maken, meer/betere olie, andere lijm?


2013-06-23 09.04.12 (Medium).jpg
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
had het even rap onder de koude kraan gestoken, en dan afgedroogd...
Mss omdat ik de plank niet langs beide kanten heb natgemaakt?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik kan me niet voorstellen dat de lijm de veroorzaker is van het kromtrekken. Het 'vermoeden van schuld' ligt toch wel sterk bij de gebruikte olie i.c.m. het kops hout.

Kijk het even aan. Blijft de snijplank na verloop van enige dagen nog steeds krom, dan zou je nog eens kunnen proberen de andere kant op dezelfde wijze vochtig te maken...

Succes !!!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Beuk staat wel bekend als een wilde houtsoort, dwz: het werkt als de ziekte.
Heb zelf ooit verlijmde beuken panelen verzaagd van de ikea, en daar kwam ook wel wat spanning vrij :(
Persoonlijk verzadig ik mn planken met olie, dwz: net zo lang opbrengen en inwijven tot de plank olie begint te zweten, dan veeg ik hem af, nog een laatste keer opbrengen, dag laten rusten, en oppoetsen tot de glans die je wilt hebben.
Maar goed, daar heb jij nu niets aan, kan mij ook niet voorstellen dat het kromtrekken door de olie is ontstaan.
Even voor de beeldvorming: is de kant die je hebt afgespoeld nu hol of bol??
Laat de plank rusten, komt volgens mij wel weer goed, anders een beetje vocht en warmte er op, trekt ie ook wel weer bij, heb ik hier op het forum ooit eens een topic over gelezen, dus gebruik de zoekfunctie eens, succes!!!!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Nog even een tip voor het reinigen van je snijplank:
Niet onder de warme of koude kraan afspoelen, maar afnemen met een doekje.
Je kunt je snijplank bv wekelijks reinigen door hem de wikkellen in een doek waarop rijkelijk keukenzout is aangebracht.
Nachtje laten staan, en de volgende dag het zout wegwrijven.
Wel een olie behandeling doen na deze reiniging.
Verder zou je de plank ook kunnen reinigen met citroenzuur, ook hier weer olieen na het reinigen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Misschien was een van de houtsoorten niet volledig droog ? ene misschien winddroog en de andere kunstmatig gedroogd?
Beuken kan een lastige houtsoort zijn....

Ik probeer mijn snijplanken altijd 35-50mm dik te maken....misschien dat die 27mm iets te dun is ?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
27mm is relatief dun voor kops hout denk ik, hoe dunner hoe heviger het kan werken. Maar hier komt het volgens mij gewoon dat het water te diep in het hout is kunnen dringen, al drogend zal het weer plat moeten komen. Je kan van geluk spreken dat het niet is gaan barsten, je hebt het blijkbaar goed verlijmd!

Ik denk dat je beter zo fijn mogelijk schuurt om de vezels dicht te maken en dan zo veel/vaak mogelijk olie op doen, 2 lagen is zeker te weinig.
Ik had eens gelezen dat sommigen hiervoor één week lang één laag per dag, dan 1 maand lang 1 laag per week en één jaar lang één laag per maand. Maar dat is waarschijnlijk wat extreem.

De plank mag je ook niet nat maken, met een vochtige doek afvegen is beter. Een houten plank is veiliger dan plastiek voor bacteriën, bacteriën gaan dood als ze niet een bepaald percentage vocht hebben. En in hout word het vocht snel verdeeld en gaan ze dood, als je het nat maakt dan kunnen ze langer overleven.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Qua dikte hou ik persoonlijk minimaal 4 cm aan, gelukkig zijn al mijn planken nog recht.
De mensen die mn planken gebruiken krijgen er een reinigings instruktie bij, je zult ze de kost geven die in het heetst van de strijd de plank toch onder de warme kraan, of in de vaatwasser stoppen :)
Het gaat ook om een stukje bewustwording als je met een houten snijplank gaat werken, informeer de toekomstige gebruiker goed, en jezelf ook natuurlijk :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Mijn beuken snijplank is ong. 5 cm dik en er ging zeker driekwart liter olie in. Hij wordt gewoon met heet water afgewassen. Ja af en toe trekt de plank een heel klein beetje krom. Mijn oplossing de bollekant vochtig op het aanrechtblad laten liggen en na een tijdje is de plank weer vlak.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
De plank is blijkbaar nu toch terug droog want ook terug recht. Maar nu is het opervlakte ook terug ruw. Wat doe ik nu het beste, terug opschuren tot 320 en dan een tig aantal keren in de olie?
of gewoon terug olie erop en hopen op het beste
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Glad schuren, 320 is mooi genoeg. Dan olie aanbrengen en daarmee doorgaan tot het hout verzadigd is, zoals anderen al aangaven.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.115
241
Goeree-Overflakkee
Afnemen met een doekje? Krijg je daarmee een snijplank schoon waar je groente en vlees op snijdt? Lijkt met erg onhygienisch. Als ik vlees heb gesneden gaat ie onder de warm waterkraan. Zo heet mogelijk. Ik moet maar geen blokjes snijplank gaan gebruiken geloof ik :)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Bijtel,
Gewoon beide zijden even nat/schoonmaken, heb zelf diverse blok verlijmde(kops houte) snijplanken oplopend van 25mm dik naar 55mm dik, dit euvel? Ontstaat bij mij ook vooral bij de dunne snijplanken.
Als je ze goed verlijmd hebt kan het werken geen kwaad wel dus bij schoonmaak beide zijde even nat maken, wanneer volledig droog kun je er weer een olie opsmeren(bv olijf) uit eindelijk trekken de plankjes altijd weer recht is mijn ervaring
De 55 MM dikke plank heeft van dit euvel nauwelijks last dus hoe dikker hoe stabieler

Roeland
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb gewoon een kops houten snijplank van 20mm dik rubberhout. Ik hou van dun en niet te zwaar. Geeft geen mm, de vaatwasser heb ik nog niet uitgeprobeerd, al heeft de vorige al jaren een barst ten gevolge van 'iemands' vaatwasser kuiswoede
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Houten snijplanken schoonmaken: men neme VEEL zout en een citroen. Strooi een laag zout op de plank, halveer de citroen en wrijf met de halve citroen het zout over de plank. Flink duwen op citroen, dan komt het sap er uit en krijg je een geweldig, fris ruikend, schuurpapje. Paar minuten doorwrijven, paar minuten wachten, afnemen met doekje of keukenpapier. Laten drogen, dan nog even voor gebuik afvegen met een vochtige doek.

Af en toe je plank even opnieuw voorzien van een nieuwe laag parafine olie. Je plank blijft helemaal schoon en fris. Het zout droogt het hout snel uit zodat bacterien geen kans krijgen, de citroen zorgt voor een fris luchtje. Ik doe dit één of twee keer per week maar wel altijd als ik vlees, kip of vis heb gesneden op een houten plank. Na groenten en dergelijke vind ik een vochtig lapje genoeg. Uien snij ik vanwege de geur op een kunststof plankje van 2 mm dik (Ikea), wat ik over de houten plank leg.

Geleerd van een slager, werkt als een zonnetje. 't Is wel voor gebruiksplanken, niet voor showplanken :rolleyes: Je mooie geoliede laagje blijft niet lang zitten....
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De plank die ik gemaakt hebt is voor gebruik eerst tig keer in de olie gezet. De plank is 4 cm dik van noten en essen. Er is net zolang een dun laagje op gezet tot het niet meer werd opgenomen. De gedachte gang is ook een beetje; waar olie zit kan geen water zitten...
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodwurm

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.