schroefkop kapot van bovenplaat scheppach ts 2000 + vraagje over smeermiddel

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Hallo,

Hier ben ik weer met een vraag :-/

De schroefkop van de 'dekplaat' ( om zaagblad te veranderen ) van mijn tafelzaag is kapotgedraaid...
Enige tips hoe ik deze alsnog kan verwijderen? Heb al geprobeerd om stukje rubber tussen kop en schroevendraaier te steken maar dat hielp niet :( .

enige wat ik nog kon bedenken wat en nieuwe insnede zagen met een supercut/multitool in de schroefkop, maar daar deze uiteraard wat verzonken is is dit wel een risico.

schroef.jpg


Ik had ook nog nog een vraagje over smeermiddel,
Het omhoog-omlaag bewegen van het zaag blad loopt heel erg stoef.
het stof binnenin (wat best meeviel) heb ik verwijderd, maar een erg piepend geluid komt van die 'elleboog-vormige ' overdracht rechts op de foto denk ik.
Ik vrees dat dit de boosdoener is.
Nu zag ik dat er heel veel soorten droog smeermiddel bestaan.
Is er een bepaalde soort/merk voor deze klusjes aan te raden of maakt dit niet echt uit?

elbow2.jpg

IK hoop in de toekomst wat meer te kunnen bijdragen hier dan enkel vragen!
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Schroef kun je uithalen met een linkse tap, gaatje boren van4 5of 6 en met de linkse tap van4 5of 6 eruit draaien.

Grtz,
Rudy
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
nog nooit zelf nodig gehad, maar stap een action winkel (ja, die goedkope winkel) binnen en zij hebben een speciale bit hiervoor voor bijna geen geld.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
heb ook zo'n setje van de action en geprobeerd op een spaanplaat schroef van 60 lang in een balk.je bent best een tijdje aan het boren met die bits en als je dan de hoop op wilt geven draait hij hem er zo uit,werkt dus wel
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Het smeren zou ik doen met DRYLUBE

Dit laat een dun laagje achter dat niet plakt. Wel zo prettig met al dat stof.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Schroef kun je uithalen met een linkse tap, gaatje boren van4 5of 6 en met de linkse tap van4 5of 6 eruit
draaien.

Grtz,
Rudy
Rudy de benaming linkse tap is niet juist. De juiste benaming is tapeinduithaler. Een linkse tap is een tap die linkse schroefdraad tapt. Tot zover de theorie. Dit stuk gereedschap wordt in de volksmond inderdaad zo genoemd. Maar als je ook metaaldraaiers als klant hebt zijn benamingen wel belangrijk. Zo is er ook vaak verwarring over de koevoet/breekijzer.
Boa Grabit heeft ook een soort van tapeinduithalers. Kijk eens op de site van lintner.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Schroef kun je uithalen met een linkse tap, gaatje boren van4 5of 6 en met de linkse tap van4 5of 6 eruit
draaien.

Grtz,
Rudy
Rudy de benaming linkse tap is niet juist. De juiste benaming is tapeinduithaler. Een linkse tap is een tap die linkse schroefdraad tapt. Tot zover de theorie. Vroeger werd dit stuk gereedschap in de volksmond inderdaad zo genoemd. Maar als je ook metaaldraaiers als klant hebt zijn benamingen wel belangrijk. Zo is er ook vaak verwarring over de koevoet/breekijzer.
Grabbit heeft ook een soort van tapeinduithalers. Kijk eens op de site van lintner.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
heb ook zo'n setje van de action en geprobeerd op een spaanplaat schroef van 60 lang in een balk.je bent best een tijdje aan het boren met die bits en als je dan de hoop op wilt geven draait hij hem er zo uit,werkt dus wel

Inderdaad Dunhans!
UIteindelijk de schroef los gekregen met een vergelijkbaar setje.
na laaaaaaaaaaang boren ging ik bijna de hoop opgeven dat dit zou werken, maar toen moest ik aan je post denken, bedankt daarvoor! :cool:

Dry lube (voor smeren van de overbrenging in de zaag) was niet te vinden in de winkel, ze hebben me silicone spray (hr 260) aangeraden. eenmaal thuis en na het product eens te proberen heb ik toch wat mijn twijfels ivm zaagstof die zou blijven plakken. Terecht ?
 

WR1944

Oud hout
Alles met siliconen moet je zover mogelijk van het hout vandaan houden. Ik zelf heb door de bijdragen op dit forum er nog nooit problemen mee gehad. Maar bij het noemen van het woord gaan meestal de alarmbellen en rode lichten aan op dit forum. Zoek zelf maar even op het woord op dit forum.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@TiMmEr-JaN, was/is bij de Aldi voor 2,95 te koop.

@resign,
Ik heb begrepen dat er nu ook WD zonder silicone te koop is maar of dit goed is weet ik niet.
Ik zelf gebruik een spuitbus Bison houtglijmiddel voor de tafels en om het ketting en as gedeelte te smeren, gekocht bij Baptist
Maar er zijn meer werken met dit soort spul te koop alleen is dat moeilijk in kleine verpakkingen te verkrijgen.

Mvg.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb speciaal voor dit soort ellende LINKSE boren gekocht. Omdat ze zich in het metaal vastbijten heb je veel kans dat ze net DAT tikje geven om los te komen. Met een dremel net een mini schijfje kan je een nieuw gleufje slijpen. Er bestaan slagschroevendraaiers. Er zit een soort veer in die je met de hand opspand. Een klap met de hamer moet de schroef doe schrikken en loskomen.
suc6
Hugo
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
bedankt voor de hulp en tips allemaal!
Maar ondertussen is de schroef losgeraakt met behulp van dit goedkoop setje: ("quickly and easy" zoals op de verpakking staat wel met korreltje zout nemen ;-)

Bekijk bijlage 7095



Schijfje en dremel had ik ook in gedachten, maar daar de schroef zo verzonken is leek me dit niet mogelijk.
Die klap met de hamer op het zaagtafelblad zou ik toch niet over mijn hart krijgen Hugo ;)

Nu nog naar de handel om dat ene domme schroefje, waarvan ik er toevallig geen enkel liggen heb die past :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.