Schulpen met de handzaag. Hoe erg is dat?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zojuist heb ik een randje van 1cm breed afgezaagd van een van de planken voor mijn tafel. Met een handzaag. En terwijl je daar zo mee bezig bent heb je alle tijd om over van alles na te denken. Ik vroeg me af hoe de gemiddelde houtbewerker daar nou tegen aan kijkt. En daarom hier een kleine peiling. Ik stel de vraag niet in het handgereedschaps deel van het forum, omdat ik benieuwd ben naar de ideeen van iedereen.

De plank is 210 cm lang en 3,8 cm dik notenhout. De zaag is een oude Engelse schulpzaag met 5 ppi vertanding. Hoe lang denk je dat je daarmee bezig zou zijn? En zou je daar dan tegen op zien? Is dit een eitje? Of verwacht je een totale uitputtingsslag? En natuurlijk ook, hoelang denk je dat dit zou duren met een circelzaag?
 

kodama

Actieve deelnemer
De zaag die je noemt is mij onbekend en daarom kan ik onmogelijk zeggen hoe lang het zou duren om met deze zaag de desbetreffende plank te schulpen. 5ppi zegt ook erg weinig over de prestatie van de zaag die niet enkel van de vertanding maar heel erg van de scherpte afhankelijk is en hoe de tanden gevormd zijn en de manier waarop ze de vezels snijden en het daaraan verbonden resultaat.

Maar om op je vraag te proberen antwoorden schat ik dat het tussen de x en y minuten kan duren. Dan hebben we het wel over een goed uitgevoerde echt rechte snede zonder compromis. Ongetwijfeld kan het sneller maar als je tijd wil meten moet je ook een bepaalde kwaliteit standaard hanteren. De densiteit van het hout speelt ook een rol. Hoe ver staan de groeiringen uit elkaar? Er zijn zoveel variabele dat het moeilijk is dit in te schatten.

Uitputtingslag nee zeker niet en ik zou er zeker niet tegenop kijken, integendeel. Tenzij dat ik een lintzaag tot mijn beschikking heb waarvan ik weet dat ze perfect is afgesteld en een scherp blad heeft, wat dezer dagen niet het geval is, zou ik onmiddellijk naar de (Japanse) handzaag grijpen.

photo copy 2.jpg

Net een handvat aan gezet, klaar voor gebruik...

"Schulpen met de handzaag. Hoe fijn is dat?"
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hij is scherp! Zelf geslepen met schulptand en ongeveer 4 graden achterover hellend, dus niet super agressief.

Maar kan je tussen x en y nog nader precisieren? :cool:

Dit is geen wedstrijd, ik ben gewoon benieuwd hoe men over zoiets denkt.

Mooie zaag trouwens, die Japanners kunnen mooi spul fabriceren! Heb je hem nog een beetje opgepoetst?
 

kodama

Actieve deelnemer
Ok Seek omdat je het zo vriendelijk vraagt houd ik het op 15min.

De zaag zelf heb ik van de zaagdokter en is nieuw. Het is een oude zaag van hoge kwaliteit uit zijn stock en hij heeft de tanden vers geslepen. Het handvat heb ik er net aangezet en een bescherming in Western Red Cedar gemaakt om ze op te bergen. Gisteren voor het eerst gebruikt en amai, super snel en accuraat. Zaagplezier ten top...
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tja...hoewel ik bijna alleen nog maar met handgereedschap werk is het schulpen van zo'n lange plank niet iets waar ik naar uitkijk. Als ik moet schatten denk ik dat ruim over de 20 minuten zal klokken.
Of machinaal voor mij sneller is? Ik weet het niet. Om zo'n plank te verzagen op mijn tafelzaag moet ik mijn half hok leegmaken zodat ik de zaag zo kan positioneren zodat ik de ruimte achter het blad heb en de plank via de deur naar buiten zaag en daarna alles weer terug zetten...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Uit ervaring weet ik dat het een pittig klusje is, maar dat het best wel snel gaat.
Het voelt misschien als aan als 20 minuten, maar met de juiste scherpe zaag gaat het toch best snel.

image.jpg

Ik vind het moeilijk schatten, want als ik bezig ben vergeet ik vaak de tijd.
Ik gok 10 minuten.

Groeten, Raymond
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 403

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Donders, zo snel?

Een leuke vraag Seek. Het is moeilijk een unbiased antwoord te geven. En... ik ben vergeleken met de meeste aciteve leden op dit forum een onervaren beginnertje. Heb een gruwelijke pesthekel aan een cirkelzaag. Dacht dat met de hand zagen van zo'n plank veel meer dan een half uur gemoeid zou zijn. Deze antwoorden geven mij het geloof dat er ook zonder cirkelzaag een gelukkig houtleven mogelijk is. Ik was al lang van plan een set ECHT goede zagen te kopen, maar vreesde de veronderstelde zeer langdurige eentonige bewerkingen.

Ps.: heb geen hekel aan electr machines. Integendeel. Maar haat cirkelzagen.


Leuk.

mvg
klaas0639
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
5ppi is 5 punten per 2,5 cm
Zaag van 40 cm heeft dan 80 punten.
Zeg dat je er 70 effectief gebruikt.
0,1 mm per twee punten hout afname is 3,5 mm per slag.

Met een stevig tempo haal je twee slagen per seconde, is 7 mm per seconde.
42 cm per minuut.
210 cm is dan 5 minuten

Met een rustpauze tussendoor zeg ik: ergens tussen de 5 en 10 minuten.

Grts, Raymond
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat is een goede vraag Seek.

Wanneer ik kijk naar mijn persoonlijke situatie dan zal ik vaak gaan voor de zaagtafel in dit geval. Dan ben je met 1 minuutje wel klaar. Niet dat het echt perse snel hoeft maar ik kan die tijd dan weer gebruiken voor andere zaken. Het meditatieve van het handzagen mis je dan inderdaad. Ik merk dat het grote plezier in het houtbewerken bij mij komt van het bedenken van een idee tot de uiteindelijke uitvoering daarvan. Of ik dat nu met handgereedschap (bv zwaluwstaarten zagen) of elektrisch gereedschap (bv vlakken van ruw hout) gebeurd maakt voor mij eigenlijk weinig uit. Dan kies ik vaak de meest "snelle" methode zodat ik meer effectieve tijd kan besteden aan het werkstuk.

Voor het meerendeel van ons is houtbewerken een hobby. Voor mij natuurlijk ook. Zaken zoals productiesnelheid tellen natuurlijk niet mee. Wanneer ik kijk hoe mijn werkplaats-kameraad(Tamar www.tonnema.nl ) in no-time een tafel maakt dan vind ik dat indrukwekkend. Voor mij zelf mag dit tempo wel omlaag omdat ik dan kan "genieten" van elke stap in het proces. Voor Tamar is het een kwestie van zo snel mogelijk een uitstekend werkstuk of te leveren. Ik kan zelf soms wel eens een extra kopje koffie drinken terwijl ik naar dat ene noestje kijk in die plank....."Donders wat mooi is hout toch "......

Kortom : Doe mij maar een "gestekkerde" zaag in dit specifieke geval
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een hele leuke vraag van Kees, 3,5 cm is een serieuze dikte, de berekening van zonnestraal lijkt me aan de optimistische kant, maar is wel een interessante benadering. We moeten meer bewegen, dan is dit wel een optie . Ben benieuwd naar het vervolg.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nog meer electrische houtbewerkers die een inschatting durven te maken? Rick en Jaap wat is jullie schatting? Vanavond post ik de gemeten tijd.

Trouwens de plank kan niet goed op een zaagtafel want hij heeft geen rechte zijkanten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou...Dan beginnen met het uitzetten van een rechte lijn met bv een lange strook mdf oid ->plank optillen->naar zaagtafel lopen-> machine aan->zagen en klaar....Zet mij maar neer voor een tijd van 57 seconden......incl uitzetten 94 seconden....
 
A

Athanor

Guest
Ik had eerst zo'n 25 minuten in gedachten, maar aangezien goed gereedschap het halve werk is wordt dat dus 12,5 minuut en omdat het hobby is en je er plezier aan wilt beleven komen daar nog twee minuten bij, dus kom ik uit op 14,5 minuten!


Fons
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ha Seek,

Ongeveer 20 cm p/min. Dus 210 : 20 = 10,5 minuut plus wat rust is 13 minuten.

Trouwens de plank kan niet goed op een zaagtafel want hij heeft geen rechte zijkanten.

Kan heel goed gewoon vizier zagen ( Rick gaf het al aan gewoon een lijn trekken en zagen maar)

Groet, Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik zal jullie niet langer in spanning laten. Vanavond heb ik ook weinig tijd.

foto (9).jpg

Roeland zat er het dichtste bij. Ik heb 12 minuten gemeten. Halverwege nog even mijn vest uitgetrokken, want het is wel warm werk. Raymond's 5 minuten is wel heel optimistisch, dan moet je als een gek aan de slag, en ik zaag juist vrij rustig. Regelmatige slag, de zaag het werk laten doen en niet teveel duwen. Af en toe van houding wisselen. Het lijntje volgen is geen probleem, maar het wordt niet helemaal zuiver haaks. Dus hierna nog even met de schaaf erlangs, trouwens dat moet na het zagen met een circelzaag met schulpblad ook.

Het idee leeft wel eens dat je een schuur vol machines nodig hebt om een beetje serieus te kunnen werken. Voor een profesional is dat ook logisch om een beetje tempo te kunnen maken. Maar voor de doorsnee burger in een rijtjeshuis met een fietsenschuurtje achter in de tuin kan dat idee erg belemmerend werken. Ik zal nooit beweren dat handgereedschap sneller is dan elektrisch. Vooral met het schaven van deze planken heb ik af en toe flink lopen kreunen. Maar handgereedschap heeft wel andere voordelen. Minder ruimte nodig, minder herrie, minder stof. Allemaal hele nuttige voordelen op een Vinex locatie, of op een balkonnetje driehoog achter. Op de foto zie je mijn handgereedschap werkplaatsje van 3x2,5 meter. Daar maak ik nu een eetkamer tafel van 2,10 meter lang. Je zou natuurlijk met een invalzaag al veel kunnen doen in zo'n hokje, maar een Robland combinatiemachine wordt lastig.

Kortom, 12 minuten is te doen voor zo'n zaagsnede. Het blijft hard werken, maar net niet hopeloos. :eek:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Daarstraks een balk Rood Noors grenen van 80 x 122 afgekort met een Ryoba. Op 70 seconden was hij doorgezaagd. Op die tijd kan ik de handcirkelzaag niet uit zijn kist halen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Met een handzaag schulpen heb en krijg je meer respect voor het hout!
Hierdoor ontstaat er mijn inziens minder hout afval je selecteert op voorhand al veel nauwkeuriger.
Nette tijd Seek ! Hoeveel delen moet je nog schulpen zaag je van alle delen handmatig 1 wang af om vervolgens met de cirkelzaag deze op breedte te zagen. of ga je alles met de handzaag schulpen.
Ben benieuwd naar de vorderingen.

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De tweede zijde blijft een waankant. Die heb ik gefatsoeneerd met het haalmes. Er zijn twee van deze planken en een smallere in het midden met twee rechte kanten, maar die was al aardig op maat, hoefde alleen maar recht geschaafd te worden.

Ik heb trouwens wel vals gespeeld. Ik had een hele boomstam gekocht in planken. Dat zag ik niet zitten om allemaal met de hand klein te krijgen. Dus heb ik de Makita cirkelzaag gepakt en die 9 dikke planken grofweg in hapklare brokken gezaagd. Verder wordt de hele tafel uitsluitend met handgereedschap gemaakt. Ik heb dus flink gezaagd, schulpen, afkorten en zelfs een paar lengtes herzagen. En heel veel schaafwerk natuurlijk. Het project is nu in de eindfase, nog een paar weekendjes.
 

tuoh

Oud hout
Nou...Dan beginnen met het uitzetten van een rechte lijn met bv een lange strook mdf oid ->plank optillen->naar zaagtafel lopen-> machine aan->zagen en klaar....Zet mij maar neer voor een tijd van 57 seconden......incl uitzetten 94 seconden....

Op een Felder met rolwagen heb je geen lijn nodig:p Zaagtijd word hier 42sec. inclusief aanlooptijd van de machine:D


Ps: @Kees, je moet eens proberen schulpen met de zaag quasi loodrecht op het werkstuk, terwijl je zelf achter de zaag staat. De tanden wijzen dan van je weg, twee handen op het handvat en gaan ermee. Zaagt sneller dan op de klassieke manier, (grote halen, snel thuis) en met minder moeite, je staat zelf mooi rechtop, dus geen pijnlijke rug na wat tijd.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.