Afkortzaag : eenvoudig beginnersvraagje

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hallo

Ik ben er nog even met een vraagje :

Ik ben bezig met de afkortzaag voor het verzagen van vuren planken. Echter, ik merk dat ik bijzonder veel "tear-out" heb.
De zaagsnede is echt lelijk met 101 stukjes die opspringen langs de rand.

Nu, op zich is dat niet zo erg, want het is makkelijk weg te krijgen met wat schuurwerk en het behoeft niet helemaal perfect te zijn.
Toch wil ik weten wat de meest voor de hand liggende oorzaak kan zijn?

- Is dit omdat het standaard zaagblad gewoon niet kwalitatief genoeg is ?
- Zou een zaagblad met meer tanden een beter resultaat geven ?
- Ligt het aan mijn handeling, dat ik te snel of te traag erdoor zaag ?

Alvast bedankt voor de nuttige tips

(PS ik hoop in de toekomst ook iets meer te kunnen "geven" aan het Forum dan te "nemen" :cool: )
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Hallo,

Als je erg veel tear out hebt, kan dat aan een aantal zaken liggen.

Het zaagblad is erg belangrijk. Veel tanden wil zeggen een snelle snede maar geen mooie snede. Veel tanden wil zeggen langzaam zagen en een mooi resultaat. Nu moet je met dat aantal tanden ook niet gaan overdrijven. De tandvorm wil ook wel wat zeggen. Een wisseltand is goed voor de meeste dingen, maar laminaten laten zich beter zagen met een trapezium vlaktand.

Is het zaagblad nog mooi recht? En heeft het nog al z'n tanden of missen er een paar?

Als je lompweg de zaag naar beneden stampt zal je nooit een echt mooie snede hebben. Je moet de machine het werk laten doen, daar dient ze voor.

De mooiste zaagsnede is meestal waar de tand naar de binnenkant van de plank zaagt. Daar worden de vezels naar binnen gedrukt ipv los gerukt. Dus als het niet wil beteren draai je werkstuk dan om.
 

WR1944

Oud hout
Het is lastig om met jouw verhaal de vinger op de zere plek te leggen. Je zou wat kunnen gaan experimenteren. Probeer wat langzamer door het hout te gaan. Probeer de zaagsnede met bijvoorbeeld schilderstape af te plakken. Werkt dit niet dan moet je aan de hardware gaan denken. Ten eerste moet het blad scherp zijn en moeten alle tanden er ook nog inzitten. Met meer tanden krijg je in het algemeen een fijner zaagbeeld met minder tear-out maar gaat het zagen ook iets langzamer. Voor afkorten gebruik je in de regel meer tanden dan voor schulpen. Je kan proberen een betere kwaliteit blad kopen met meer tanden.
Ik gebruik een Festool TS55 in een CMS-tafel. Met het originele blad van 48 tanden krijg ik een glas-achtig oppervlak met nauwelijks tear-out. Voor het schulpen heb ik een Pantherblad met 14 tanden. Dat geeft een iets ruwer beeld maar het gaat door balken als door de boter.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
PT cruiser heeft waarschijnlijk een typefout gemaakt, hij bedoeld met weinig tanden zaag je sneller maar ruwer.
Daar zal het probleem waarschijnlijk liggen. Voor afkortzagen zit je goed vanaf 48 tanden. Als ze scherp zijn zonder gebroken hoeken help dat natuurlijk ook!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Hallo

Ik ben er nog even met een vraagje :

Ik ben bezig met de afkortzaag voor het verzagen van vuren planken. Echter, ik merk dat ik bijzonder veel "tear-out" heb.
De zaagsnede is echt lelijk met 101 stukjes die opspringen langs de rand.

Nu, op zich is dat niet zo erg, want het is makkelijk weg te krijgen met wat schuurwerk en het behoeft niet helemaal perfect te zijn.
Toch wil ik weten wat de meest voor de hand liggende oorzaak kan zijn?

- Is dit omdat het standaard zaagblad gewoon niet kwalitatief genoeg is ?
- Zou een zaagblad met meer tanden een beter resultaat geven ?
- Ligt het aan mijn handeling, dat ik te snel of te traag erdoor zaag ?

Alvast bedankt voor de nuttige tips

(PS ik hoop in de toekomst ook iets meer te kunnen "geven" aan het Forum dan te "nemen" :cool: )
Je kunt het iets te verminderen door eerst een ondiepe zaagsnede te maken en daarna doorzagen. Kost meer moeite en gevoel maar moet het aantal tearouts kunnen verminderen of kleiner kunnen maken.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Aan iedereen hartelijk dank voor de respons !
Het is een splinternieuw toestel en zaagblad (wel ECHTE low-cost aankoop) , en het blad heeft 16 tanden ... overduidelijk dus :)

Nogmaal dank !
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Jah, standaard steken ze er de slechtste zaagbladen op.

Bij mij zit er 1 op met 24 tanden, maar ook dat is te weinig. Mijn volgende wordt ook 48 tanden, maar eerst maar de oude verslijten vooraleer aan een nieuw te beginnen :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.