vlakken werkbank

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Wie heeft een tip, ik heb een prachtige werkbank, het is een oudje.
Nu overweeg ik deze opnieuw te vlakken.
Weet iemand hoe je dat kan (laten) doen?
ik 2 foto's bijgevoegd
IMG_20130620_110902.jpgIMG_20130620_110849 (2).jpg
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Met een handschaaf. Dat is veruit de makkelijkste en snelste methode. Een wat langere schaaf is hier het prettigst om de boel recht te houden. Regelmatig met een rei en een paar "winding sticks" checken of je op de goede plek staat te schaven. Natuurlijk wel de beitel regelmatig scherp houden.

Als je nog nooit een handschaaf hebt gebruikt is dit een mooie gelegenheid om een essentiele houtbewerkingstechniek te gaan leren.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik zou er eerst met een schuurmachine overgaan dan heb je veel kans dat je eventuele spijkers en andere frees/schaaf onvriendelijke deeltjes ziet zitten. Ook die verfspatten maken je frees/schaaf heel snel bot die kun je best eerst zoveel mogelijk verwijderen met een grote bijtel of verfschraaper
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je een uitgebreide uitleg wilt: in Popular Woodworking heeft een artikel gestaan met uitgebreide uitleg. Voor de reilatten kun je mooi van die aluminium geëxtrudeerde hoekprofielen gebruiken. Die zijn perfect voor dit klusje.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik eerst maar eens de verf ga verwijderen (met beitel omgekeerd), dan schuren en dan bekijken of ik nog ga vlakken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, die WW-methode werkt ook wel. Alleen zou ik zelf die geleiderails niet instellen vanaf het werkblad, maar de drie punten die hij met een winkelhaak met een waterpas in een vlak zetten. Het is niet veel extra moeite en het scheelt je misschien net even wat irritatie met wegrollende boortjes en beitels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.