Houtkeuze voor nieuwe luiken.

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Heren,

Bij deze krijg ik graag wat advies voor het volgende. Een vriendin van me heeft een huis uit 1910 met aan de voorzijde twee grote ramen met zonneluiken. Het zijn niet meer de originele helaas. Wat er nu hangt is 20 jaar geleden gemaakt door een timmerman. Hij heeft destijds vuren of grenen gebruikt, iig zacht hout. Helaas heeft hij de moeren waarmee de hengen op het luik zitten te strak gedraaid waardoor de slotbouten diep in het hout getrokken zijn. Dit en andere beschadigingen hebben na 20 jaar hun tol geëist. Sommige stukken zijn gewoon rot en voorbij herstel.

Dit soort luiken moet je ongeveer aan denken. Enige verschil is dat er in het midden ook nog een verbinding tussen de stijlen zit.
raamluiken4.jpg



Het formaat van 1 luik is om en nabij 240 hoog en 50 breed. De stijlen zijn 9 cm breed en de dorpels onder en boven 20 cm hoog.
Het idee was om voor alles behalve de onderdorpels Oregon Pine te nemen. Voor de onderdorpels is gekozen voor kwartiers eiken. De stijlen zitten tussen de onder en biven dorpel in. Per luik zijn er ongeveer een 40 tal jalouzien die onder een hoek van 45 graden in de stijl worden geplaatst.

De dikte van het hout is op 28 mm gezet wat te maken heeft met de huidige hengen, vergrendelingen en blokken waar de scharnieren in zitten.


Nu heb ik een offerte voorbij zien komen voor het hout ter waarde van een 1500 euro ex btw. Het eikenhout zit hier nog niet bij maar dat tikt een 100 euro extra op de nota. Het hout is dan nog niet strak op maat geschaafd en haaks/recht etc. Het zou wel om vrijwel foutloos oregon Pine gaan.
De timmerman die me het hout kan leveren legt geen marge op het hout en geeft aan dat hij ongeveer een uurtje of 2-3 met het schaven etc bezig zal zin. De kosten die hij me daarvoor rekent zijn het probleem niet en dat gun ik hem ook. Hij gaf aan dat hij ook wel schrok van die prijs. Ook gaf hij aan dat hij van 55mm uitgaat om terug te schaven naar 28mm. Ivm de lengtes van de stijlen heeft hij dat wel nodig om het echt volledig recht te krijgen. Een kleinere handelsmaat geeft hem te weinig marge bij schaven.

Van die 1500 ex ben ik best nog wel geschrokken. Met de BTW erbij en het schaven en de eiken dorpels etc zou je dan op of net onder de 2k uit gaan komen...

Is dit een realistische prijs of zijn er betere adressen te vinden. ( ik meen dat dit de prijs opgave van fijnhout betreft.)
Op de eoa manier heb ik het idee dat alles van eiken maken zelfs goedkoper zal zijn, maar dan moet ik wel van 2 naar 3 hengen gaan per luik. ( wel weer wat zonde om eiken vervolgens dekkend te schilderen..

Hoe zien jullie dit ? Kan ik beter ander hout nemen ? een andere kwaliteits- klasse? Vuren of grenen is eigenlijk een beetje een nogo voor me... Ook zoek ik een houtsoort waarbij ik niet eerst alle porieënen dicht moet zetten dus merbau oid zie ik niet zo zitten..
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Om hoeveel luiken gaat het?
Voor twee luiken is het een te hoog bedrag.
Als je er 10 luiken van gaat maken van 240 x 50, 28 dik, dan zit je aan de 200 per luik.
Dat is ook nog best duur, maar als je van 55mm dik naar 28 mm dik gaat schaven, gooi je de helft van je hout weg.

Ik zou ook nog even verder zoeken naar een andere leverancier, of een andere houtsoort, of een andere handelsmaat waarbij je minder verlies hebt.

Groeten, Raymond
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
In totaal heb ik 4 luiken nodig voor 2 ramen.

Dat van 55 naar 28 lijkt mij persoonlijk ook een hoop hout wat in het gaatje verdwijnt.

Ik heb echter net even gebeld met FIjnhout Arnhem en die had wel zinvolle opmerkingen.

Ze gaven aan dat die 28mm dikte van mij wat ongunstig is. Hij had 2 opties. Of dikte van 65 nemen, doorzagen en dan schaven naar 28. Het zou kunnen hoewel het wellicht net even krap kan zijn. Andere opties was om naar iets meer dan 100 te gaan en daar 3 stijlen uit te zagen en dat dan schaven.

De maten die ik opgaf, daarmee kwam hij dan grofweg uit op een 450 euro. Daar komt dan nog wel wat hout bij aangezien ik de middendorpel en de lamellen er even buiten heb gelaten. Die laatste 2 trekken die 450 echter echt niet meer 3 keer over de kop.

Hij gaf me het advies om even contact op te nemen met een goede relatie van hun in Velp, meubelmakerij Kroon. Aan hun mijn boodschappen lijstje te geven en hun een prijsopgave te vragen. voor het geheel exact op maat geschaafd.
Het lijkt me dat ik dan in zijn geheel toch wel op de 1000 klaar zou moeten kunnen zijn.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het is wel wat meer werk, maar het scheelt je zo 1000 euro.

Ik zou wel voor de 100 gaan. Na het zagen is er een kans dat de stijlen iets krom trekken door spanningen in het hout.
Je hebt dan nog wat meer mm over om dit er uit te schaven.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik ga morgen idd even contact met die Kroon opnemen, mijn boodschappen lijstje maken en dan eens horen wat hij er van kan maken.

Wat wel jammer is is dat Fijnhout aangaf geen kwartiers oregon pine te hebben... Ook gaf hij aan dat ik een klein beetje rekening moet houden met mogelijke krimp (?) De eiken onderdorpels worden iig wel kwartiers.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik ga volgende week met deze klus beginnen, dan is het hout eindelijk binnen namelijk...

Voor de gaten en pennen wil ik een spiraal frees gebruiken. De gaten komen in massief kwartiers eiken en worden zo'n 6 cm diep.

Welke frees kan ik hiervoor het best gebruiken ? Er zijn namelijk 3 modellen geloof ik. Positief, Negatief en een combinatie hiervan. Het ding komt in een festool 1400 met een 12mm spantang. Ik zoek echt een goede frees en geloof dat een 100-200 wel voldoende zal zijn hiervoor (toch?)

Voorheen gebruikte ik altijd een gewone rechte sleuven frees hiervoor maar een spiraal geeft blijkbaar een mooier resultaat. Wie geeft me het goede advies?
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Neem een 12 mm frees van Cmt met verwisselbare messen. Nooit laten slijpen en de diameter
blijft dus altijd hetzelfde. Ik heb deze ook en gebruik deze voor 90% van al m'n freeswerken (groeven,
sponningen, uitsparingen, werkbladverbindingen uitsparingen met een mal....)

S.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Een frees met verwisselbare messen zou nog een optie zijn maar op zich heb ik prima groeffrezen. Ik wil het alleen eens met spiraal frezen gaan doen. Minder herrie, strakkere afwerking etc...

De vraag die ik heb is alleen welke moet ik daarvoor gebruiken... posi, nega of combi oid. Zijn er betere merken dan CMT ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Festool heeft ook spiraalfrezen. Ze hebben ze in hss en hm. Rvs argenturen heeft ze ook te verkrijgen bij de ijzerhandel en cmt via het www.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
RVS gebruik ik idd soms ook wel eens. Festool frezen laat ik meestal links liggen. Ik vind het niet erg ergens voor te moeten betalen maar freesjes van festool lijken me voornamelijk duurder om de naam. Momenteel neig ik naar CMT.

de honderduizend euro vraag is alleen ...

wat i snu het verschil tussen die 3 modellen en welke moet ik nu hebben...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.