Paneeldeur maken

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Een vraagje.

ik heb een huis uit de jaren dertig met paneeldeuren. Op de eerste verdieping mist een deur en het kozijn is een afwijkende maat.
Dus dan maar zelf een deur maken. ik wil de deur alsvolgt maken;
Deur_mdf.jpg
Een plaat MDF met aan weerszijden stroken mdf gelijmd om het paneel idee te krijgen.
Ivm met stoten en het strak kunnen afwerken wil ik de kopse kanten voorzien van hardhouten latten.
Gaat dit problemen geven met krimpen/uitzetten als ik dit zo verlijm?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
De verf zal waarschijnlijk gaan barsten op de naden waar de verschillende materialen naast elkaar liggen, in het zichtvlak dus.
Strakker wordt het er dus niet van, denk ik. Wel stootbestendiger.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik zou dit niet doen.Massief MDF is niet erg geschikt om een deur van te maken omdat het vrij zwaar is, en constructief niet heel sterk om bijvoorbeeld scharnieren te bevestigen.

Ik snap wel waar je vandaan komt, het is makkelijk te bewerken, goed te verkrijgen en mooi af te werken.

Mischien kun je bij de "sloop" een oude deur vinden. Of vergelijkbare deur zoeken bij de bouwmarkt, zoiets als: http://www.deurengigant.nl/2368/BINNENDEUREN/Maestro-Rockefeller/details
 

WR1944

Oud hout
Tot op heden heb ik drie deuren gemaakt met panelen. De eerste was een door kannibalen ingekorte deur. Die heb ik gedemonteerd, het deurkozijn vernieuwd en daarmee iets kleiner gemaakt, een nieuwe onderligger gemaakt, de stijlen en liggers opnieuw van een profiel voorzien en de zaak weer gemonteerd. De twee overige deuren heb ik geheel nieuw gemaakt, de stijlen en liggers gefreesd en de panelen van MDF gemaakt. Door een plaat van 1/4" aan beide zijden van het paneel van 1/2" te lijmen kreeg je het paneeleffect.
Als je een sloopdeur kan vinden met de juiste panelen kan je die altijd pas maken als je die tenminste met een beetje overmaat koopt.
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik ben zelf nu ook een paneel deur aan maken .
en ik weet niet wat voor gereedschappen je alle maal tot je beschikking heb .
maar ik ben nu een paneel deur aan het maken van vuren hout gewoon de standaard 44x69 balkjes tegen elkaar lijmen en op dikte schaven en vervolgens alles met domino's aan elkaar maken dus dan heb je een kaal frame die je verder zelf in kan vullen met panelen of glas.
latjes erin en het ziet er super uit en stevig.
ik heb ook nog bij een bedrijf gewerkt die het ook op jou manier deed gewoon 3 lagen mdf op elkaar 2x 15 mm 1x 10mm en je hebt ook een deur .
en kromtrekken valt dan wel mee .
je kan dus naar harte lust vareren
mvg Leroy
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Als kastdeuren maak ik ze vaak uit MDF. Een gewone deur of een schuifdeur maak ik ook uit vuren delen.

Cas
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.