Keuze tussen combinatiemachine / losse machines

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Dag allemaal,

Even kort voorstellen:

Ik sta op het punt om mijn eigen houtbewerkingsmachines aan te kopen.
Momenteel werk ik nog met de machines van mijn pa en schoonpa nl. radiaalzaag (dewalt), cirkelzaag (dewalt / makita), afkortzaag (bosch), tafelzaag (bosch), …
Nu ik sinds kort, samen met mijn vriedin, een eigen woning heb gekocht met een mooie dubbele garage / werkkot / stockage / zolder heb ik de plaats en de mogelijkheid om zelf machines deftig te plaatsen, ten volle te benutten.

Met de koop van de woning zijn er tal van projecten die ik nu en in een later tijdspanne zou willen uitvoeren.
Om jullie een idee te geven:


  1. aanpassen bestaand dakgebinte woning
  2. vernieuwen van de oversteken
  3. dakkapellen plaatsen en afwerken
  4. nieuw dakgebinte op garage
  5. inrichten zolder op garage
  6. poorten voor buiten en eventueel voor garage
  7. buitenschrijnwerk vernieuwen (indien dit haalbaar is)
  8. parket plaatsen
  9. vrijstaande en ingebouwde kasten maken
  10. tuinmeubilair

Om deze werken uit te voeren sta ik voor het dilemma :combinatiemachine of losse machines

Hierbij had ik volgende in gedacht:

combinatiemachine

  • robland nlx 310
  • hammer c3 30

Voordeel volgens mij is dat je veel machines krijgt, ideaal om later grote panelen te verzagen.
Heb wel meermaals gelezen op dit forum dat dit soort machine niet aan geraden is voor mensen met weinig ervaring.

losse machines

  • tafelzaag erika 85
  • invalcirkelzaag merk nog niet gekend
  • bovenfrees merk nog niet gekend
  • vlak-vandikte

Voordeel volgens mij is dat ik ze overal kan meenemen.


De vraag is, wat is er gebruiksvriendelijk en (deels) naar budget de juiste beslissing / keuze.
Zie ik iets over het hoofd dat volgens jullie een beter oplossing is?

Ik weet dat het een prijskaartje met zich meebrengt.
Mijn mening hiervan is dat ik graag degelijk materiaal koop die ‘levenslang’ meegaat, waarvan ik zeker ben dat ik met tijd een groot deel terugwin in manuren (indien ik het zou laten uitvoeren) en natuurlijk in fun en genot om mijn hobbie uit te breiden en zoveel mogelijk met hout bezig te zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen / overtuigen in een bepaalde keuze

Groetjes Jeroen
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Welkom,

Als ik de todo lijst zie denk ik eerder aan mobiel gereedschap, een cirkelzaag met rail kan al veel aanpakken.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Dag allemaal,


Hierbij had ik volgende in gedacht:

combinatiemachine

  • robland nlx 310
  • hammer c3 30

Mijn mening hiervan is dat ik graag degelijk materiaal koop die ‘levenslang’ meegaat, waarvan ik zeker ben dat ik met tijd een groot deel terugwin in manuren (indien ik het zou laten uitvoeren) en natuurlijk in fun en genot om mijn hobbie uit te breiden en zoveel mogelijk met hout bezig te zijn.

Jeroen,
Als je richting meubels gaat, dus het ganse verwerkingsproces van start tot einde in hetzelfde lokaal, zou ik voor een combinatiemachine gaan. Voor je keuze, robland nlx 310/hammer c3 30 en degelijk/levenslang, zou ik naar hammer gaan. en beter nog in twee delen, Vlak/vandikte A3 en zaag/frees B30. hou regelamtig de speciale aanbiedingen van Hammer in het oog, nu bevb korting op de C3 met straterkit (frezen, zagen)
Jou lijst van opdrachten (zie Damien) wijst meer in derichting van goede draagbare handmachines.
Je hebt tenslotte je vroegere werkplaats nog waar je eventueel kan op terugvallen.
Alles is afhankelijk van je budget en van je ongeduld (om je al dan niet volledig uit te rusten)
 
A

Athanor

Guest
In de zomeraanbieding zijn de twee losse Hammer machines nog goedkoper dan de combi A31 en B3 comfort samen rond €6250,- alleen geen toolkit, kun je wel voor ruim € 400,- zelf nog wat kopen. Ex BTW. Als ik nu voor de keuze stond ging ik voor de losse machines, ik heb nu de combi, was twee jaar geleden de voordeligste optie.

Fons
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Hoi Fons,

Heb je toevallig geen link naar de zomeracties ik kan hem niet vinden.

Dank je
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Alvast bedankt voor de reacties!

Waarom de machines opsplitsen? (buiten momenteel dan de actie die nu loopt?)

@ dif
Het is inderdaad zo dat ik altijd kan terugvallen op hetgeen ik nu kan gebruiken.
Zonet nog je topic gelezen 'Hammer moment?'
Wat was je ervaring met Robland, en kan je dit al vergelijken met je Hammer ervaring?

Pfff... zal denk ik een moeilijke keuze blijven tot het punt dat de bestelling is doorgevoerd.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De machines van Robland heb ik laatst gezien op de beurs in Hardenberg. Ik vond ze qua afwerking en stevigheid echt een stuk minder dan de machines van Hammer.

Losse machines werken natuurlijk een heel stuk sneller (dus fijner??), je hoeft veel minder om te bouwen. Aan de andere kant denk ik dat met goed planwerk dit voorkomen kan worden. Dus goed kijken wat je allemaal moeten bewerken en niet zo maar beginnen met een project.

Wat te doen ? Erg lastig. Als ik jou was zou ik gewoon eens bij andere forumleden gaan kijken die in de buurt wonen en een vergelijkbare werkplaatsruimte hebben...
 

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een paar weken de Hammer A3 31 vlak van dikte en de B3 cirkelzaag frees. Bevallen super!
Heb ook naar Robland gekeken, inderdaad wat minder qua nauwkeurigheid, afwerking etc. voelde niet goed.
Ook combinatie overwogen maar dan moet je toch nog wel flink wat ruimte hebben, je moet er om heen kunnen, of kunnen verrijden. En je bent iets langer bezig met ombouwen etc.
Maar zoals Fons zegt is de combinatie van hammer ook een prima machine.
groeten
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik zelf heb de hammer C3 31, maar de vorige versie (groen). Heel tevreden van vooral omdat ik die op een kleine ruimte kan gebruiken en gemakkelijk te verplaatsen is met de wielinrichting. Als ik echter plaats zou hebben en ruimte zou ik toch overwegen om afzonderlijke toestellen te nemen omdat het ten eerste rapper werkt en ten tweede je bij een foutje een stap terug kan zonder de instellingen kwijt te zijn. Maar dan bedoel ik ook echt aparte toestellen, dus aparte vlak bank en aparte van dikte bank. De aparte vlakbank heeft meestal een langere tafel, wat toelaat langere stukken te verwerken en als je dan toch eens niet haaks bezig bent, wat snel opvalt tijdens het vandikken, kan je snel even terug, zonder alles te moeten ombouwen. Verder heb ik ook gezien dat aparte zaagtafels vaak wel tot 2m50 gaan, waar de C3 31 slechts 2 m aankan, en laat een plaat mdf nu net 2m44 zijn.
Dus voor mij is het meer een issue van plaats. Niet veel plaats, een combine, anders zoveel mogelijk apart.
Voor de rest, echt wel een leuk toestel de hammer, enkel de zijgeleider van de zaagtafel kon beter...
 
A

Athanor

Guest
OJa, zo betrekkelijk is het vaak wel. Ik denk dat een afzonderlijke vlakbank en vandiktebank inderdaad meer plezier geeft. Nu is het vaak een heel geslinger aan het wiel om de vandiktebank weer in de goede positie te krijgen, om enerzijds snel wat op dikte te schaven en anderzijds de vlakbank weer te installeren.... Overigens heb ik het wiel met de instelklok, waarmee ik repeteerbaarheid de vandiktebank op een tiende mm. kan instellen.

Hieonder de links naar twee topics over mij Hammer combi, als opvolger van een Robland

http://www.woodworking.nl/showthread.php?3845-Hammer-C3-31-comfort&highlight=Hammer

http://www.woodworking.nl/showthread.php?5642-Werken-met-de-Hammer-C31&highlight=Hammer


Fons
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als ik kijk naar prijs/kwaliteit dan krijg je bij Robland veel meer voor je geld, ik werk professioneel met een Robland NXTZ zaag/frees met voorritser en 2500mm loopwagen, en aparte vlak vandikte bank 310 die samen €3000 goedkoper waren dan de Hammer equivalent.
Ik werk daar dagelijks mee en dat gaat goed. Het probleem bij robland zijn de plastic hendels, die gaan één na één stuk maar de machines zelf zijn stevig gebouwd en goed ontworpen.

Ik heb ook een Hammer lintzaag en aparte freesmachine, daar ben ik ook tevreden mee. De hendels zijn steviger gebouwd, maar voor de rest zie ik geen opvallend verschil in bouwkwaliteit die het prijsverschil goedmaken.
Op de zwakke hendels bij Robland na, kan ik weinig andere details vinden waar ik problemen mee heb. Bij de Hammers daarentegen zijn er een aantal details waar ik problemen mee heb. De boven geleiding op de lintzaag staat lichtjes schuin en is niet te regelen, de ondergeleiding is wel vrij te regelen. Op alle regelingen staat een plastic knop, enkel op de achtergeleider onderaan moet je dat met een bout doen die niet makkelijk te bereiken is, de afzuiging staat onderaan in de kast zodat het zaagsel tussen het lint en de band kan komen en bij vettig hout krijg je snel een dikke laag hars/zaagsel op het lint en banden. Stond de afzuiging hoger dan had je dat niet.
Bij de freestafel zijn de geleiders niet evenwijdig, staan ong 1mm bol. Op mijn Robland staan die perfect parallel. De plastic afdichting die de uiteindes van de geleiders afdekken waren krom en staken vooraan uit. Ik heb die moet trimmen. en de bedienings-hendels bovenaan zijn moeilijk bereikbaar en zelfs pijnlijk omdat je met je knokkels overal tegenaan slaat als je eraan wil draaien. En er is slechts één van de geleiders in de diepte af te stellen, op de Robland kan je beide afstellen wat veeeeel praktischer werkt. Ook kan je bij Robland de frees as elektrisch blokkeren om de frezen te wisselen, niet mogelijk bij Hammer waar je in een krappe ruimte met twee sleutels moet spelen.

Dit gezegd ben ik tevreden met mijn machines, je kan niet beter hebben zonder 3x meer uit te geven. En je kan vooral ook slechter hebben als je 3x minder uitgeeft.
 

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Ik zelf heb de hammer C3 31, maar de vorige versie (groen). Heel tevreden van vooral omdat ik die op een kleine ruimte kan gebruiken en gemakkelijk te verplaatsen is met de wielinrichting. Als ik echter plaats zou hebben en ruimte zou ik toch overwegen om afzonderlijke toestellen te nemen omdat het ten eerste rapper werkt en ten tweede je bij een foutje een stap terug kan zonder de instellingen kwijt te zijn. Maar dan bedoel ik ook echt aparte toestellen, dus aparte vlak bank en aparte van dikte bank. De aparte vlakbank heeft meestal een langere tafel, wat toelaat langere stukken te verwerken en als je dan toch eens niet haaks bezig bent, wat snel opvalt tijdens het vandikken, kan je snel even terug, zonder alles te moeten ombouwen. Verder heb ik ook gezien dat aparte zaagtafels vaak wel tot 2m50 gaan, waar de C3 31 slechts 2 m aankan, en laat een plaat mdf nu net 2m44 zijn.
Dus voor mij is het meer een issue van plaats. Niet veel plaats, een combine, anders zoveel mogelijk apart.
Voor de rest, echt wel een leuk toestel de hammer, enkel de zijgeleider van de zaagtafel kon beter...

Hallo mcarma,
De zijgeleider van de zaagtafel is bij mijn B3 gewoon goed, beweegt niets en is perfect in te stellen. Heb wel de massief stalen geleider en profi instelling of hoe dat ook heet. Dus dat is wel beter geworden in de loop van de tijd.
Groeten
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@ dif
Het is inderdaad zo dat ik altijd kan terugvallen op hetgeen ik nu kan gebruiken.
Zonet nog je topic gelezen 'Hammer moment?'
Wat was je ervaring met Robland, en kan je dit al vergelijken met je Hammer ervaring?

Pfff... zal denk ik een moeilijke keuze blijven tot het punt dat de bestelling is doorgevoerd.

Wat was je ervaring met Robland:
Met de Robland (K26) heb ik de beginselen van machinaal houtberwerking proberen onder de knie te krijgen. De K26 kan je niet vergelijken met de nieuwe Roblandmodellen of de Hammer reeks. de topie en vlak-vandikte is ok; de zaagtafel is veel te beperkt (te klein).
Vergelijken met je Hammer ervaring:
Ik ben nog aan het wachten op de levering; maar de aankoop van Hammer is grotendeels gekomen voor de vervanging van de zaagtafel, de aparte vlak-vandikte 40cm met langere vlaktafel.
Indien je wenst mag je atijd langskomen (eind deze maand verwacht ik de HammerB3 en de K26 heb ik voorlopig nog, zo kan je beiden testen)
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Het probleem denk ik komt doordat de zijgeleider ook gebruikt wordt voor vlakbank, door deze te kantelen. Daardoor is die ook redelijk lang, en wanneer je dan de zaaggeleider terug trekt, en niet voorbij het zaagblad laat komen voor af te korten, hangt er veel gewicht over de tafel. Daardoor komt de geleider ook wat omhoog aan de zaag en is er toch wat speling. Ik heb al gezien dat ze ook aparte zaaggeleiders hebben, mss moet ik maar eens overwegen om er zo eentje aan te schaffen ipv een gedeelde.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb na twee keer gebruik van de de schaafgeleider op de zaagtafel de afzonderlijk zaaggeleider met fijnafstelling besteld. Daar werk ik nu altijd mee en het bevalt me goed.

Fons
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Ik heb eens in de folder van felder/hammer gekeken. De eerste 10 pagina's qua prijs maar overgeslagen :)) wel mooi spul...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.