Bepaling dikte hout veranda

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Ik ben dus van plan om mijn huidige veranda te vervangen naar een nieuwe, zou deze waarschijnlijk in padouk maken maar zit nu met de vraag, hoe dik moeten de balken zijn voor het dak/glas? Ik heb al zitten rondzoeken maar vind niet de gewenste informatie. Hierbij post ik nog een foto'tje:

veranda2.jpg
veranda1.jpg
Dit is dus wat ik beetje zou willen maken, wel minder balken in het dak indien mogelijk, had gedacht aan +-60hoh te nemen maar ik vind niet terug hoe ik moet bepalen hoe dik/breed deze stukken moeten zijn om zonnewerend gelaagd glas te dragen (blijkbaar 2.5kg/mm per m²) en de sneeuwlast, is denk ik voor belgie 0.6kn/m².
Mensen die hier meer mee kunnen?

Bij voorbaat dank,
Kevin
 

tuoh

Oud hout
Als er Padouk gaat gebruikt worden ga je voor het dak ruimschoots volstaan met balken van 45mm x 130 à 140mm, bij een h.o.h afstand van 600mm en een vrije overspanning van 3m.

Heb zelf jaren geleden verschillende veranda's gebouwd met een overspanning van 3,50m en meer, altijd een h.o.h afstand van 600mm, Materiaal Sipo Mahonie of Meranti, dakbedekking altijd Polycarbonaatplaat. Sectie van de dakbalken was steeds 45 x 120mm. Ondanks een soms aanzienlijke sneeuwlast geven de daken geen krimp, sterk zat dus, en proefondervindelijk bewezen:D

Mvg,

André
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Bedankt voor de response!

Heb even uitgetekend:
dakbalk veranda.jpg

Op de tekening: Rood is padouk, grijs is de vijs, wit glas, zwart is dan een rubber ofzo, moet nog juist uitzoeken hoe dit in elkaar zit. :)
Is dit dan meer dan voldoende? heb even berekend, hoh maat zou 60,8cm zijn, heb nu 28mm gebruikt voor glas, spouw 16 en 2x 6mm voor glas. Zou dan feitelijk nog 122mm onderaan hebben als balk.
Hier gebruik ik wel padouk maat 150x65 omdat dit balken zijn dat ik zo kan aankopen bij de houthandel, als ik die moet verzagen naar smallere delen is de rest puur verlies...daarmee. :)

Groetjes,
Kevin

edit: Ik zie net dat er een luchtlaagje ligt tussen de balk en de lat boven de balk, afstand ertussen is 4mm, als ik die luchtlaag verwijder kom ik feitelijk nog op 118mm onderaan.
 

tuoh

Oud hout
Je afgewerkte maat gaat dan ongeveer als rechthoekige sectie 58mm x 118mm zijn, dat is sterk zat, geen problemen te verwachten dus:D

Ik zou de onderzijde van de sponning wel voorzien van een uitgefreesd kwartrond gootje, frees dit juist naast de opstaande rand van de sponning, en telkens langs beide zijden. Eventueel ingesijpeld water word dan zo naar beneden getransporteerd. De opgeschroefde deklat zou ik ook voorzien van twee afgeschuinde kanten, gaat op deze manier minder last hebben van het hemelwater. Voor de rest ziet dat er goed uit.

Succes met de bouw,


André
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Als ik het goed voorheb is dit dan het resultaat? (heb de maten beetje aangepast, had geen rekening gehouden dat ze nog geschaafd moeten worden enzo)

veranda dak2.jpg

Nogmaals merci voor de hulp :)

Groetjes,
Kevin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.