Festool 40

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Festool no. 40

Met de Stanley 40 gaat het wel heel lang duren, 19 ruwe plankjes essenhout, 60 cm lang, 27 dik, op dikte brengen naar 20mm. Het hout is ook zo verschrikkelijk hard!

stanley 40.jpg














Na wat zoeken kwam ik op deze simpele oplossing voor wanneer je geen vandiktebank hebt, maar wel een bovenfrees.

Zo gezien zo gedaan :) De Festool no. 40 vandiktebank is geboren :) Met een paar balkjes en plankjes zo gemaakt!


festool 40 2.jpg














festool 40 1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
super gaaf!! goed idee zag het wel vaker op het net, maar deze ziet er echt degelijk uit!
Wander
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Hoe? :confused: Blood and gores beschrijft de Stanley 40 (was mij onbekend) als zooo overtuigend bruikbaar.
Even the most die-hard power tool junkie can successfully use this plane, but be careful if you fall into that gene pool - it might just be your baptism into the spiritual world of handtool fundamentalism.

Een één hand bovenfrees lijkt wel handig in zo'n geval.
 
Laatst bewerkt:

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Stanley 40 werkt echt prima, echt een geweldige schaaf. Als je er nog niet eentje hebt: kopen. Vooral even snel veel hout ergens afraggen gaat goed. Ook hout zachter dan essen: een genot om met die schaaf te werken! Snel en leuk!

http://www.ebay.com/sch/13874/i.html/?_nkw=Stanley 40&redirect=mobile

Voor harder hout en voor grotere hoeveelheden vind ik de Festool 40 toch net iets minder uitputtend. Het kost best veel energie en kracht om die Stanley 40 beitel met een beetje afname door dat essen geragd te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dus volgende keer kijk je eerst of je niet ook met iets dikkere planken uit de voeten kunt? ;-) Ik ken het probleem, heb de afgelopen weken 14x 2m20 grenen lopen dunnen omdat m'n tongschaaf anders in de problemen kwam. Is even flink werken.

Maarreh... Als je van die 40 af wilt nu je je Festool 40 hebt...
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Dus volgende keer kijk je eerst of je niet ook met iets dikkere planken uit de voeten kunt? ;-) Ik ken het probleem, heb de afgelopen weken 14x 2m20 grenen lopen dunnen omdat m'n tongschaaf anders in de problemen kwam. Is even flink werken.

Maarreh... Als je van die 40 af wilt nu je je Festool 40 hebt...

Ik geloof dat 26/27mm een handelsmaat is voor ruwe planken. Veel dunner ruw ben ik nog niet vaak tegengekomen. Maar ik kan het mis hebben. Daar moet je het dan maar mee doen ;) ik geloof dat als je 3,4m duims door de vandikte gooit dat er dan ook zon 20mm van overblijft op zo'n lengte. Daar komt die standaard maat 18mm geschaafd dan denk ik weer vandaan. Dan zit je altijd safe na vandikten welke plank dan ook.
 
Laatst bewerkt:

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Mooi hulpstuk !!! Weet dat je ook dergelijke systemen hebt voor het vlakken van je beukenhouten werkbank ? :eek:

Dank! Maar hoop dat ik volgende keer wel weer bij jou terecht kan. Zal dan een andere houtsoort uitzoeken ;). Ik had je post een keer gezien over het vlakken van de werkbank. Ging toch niet helemaal goed toch?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik geloof dat 26/27mm een handelsmaat is voor ruwe planken. Veel dunner ruw ben ik nog niet vaak tegengekomen.
Klopt. Wat ik bedoel is dat je altijd kunt kijken of je met 24 of 25mm ook uit de voeten kan als je dan vlak en recht bent. Als je toch met handgereedschap werkt ben je niet gebonden aan getalletjes op een instelmechaniek. Je hoeft dus niet per se naar 20mm alleen omdat dat op je tekening staat.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Stanley 40 werkt echt prima, echt een geweldige schaaf. Als je er nog niet eentje hebt: kopen.

Ja ... nog een schaaf. Al denk ik dat ik beter af ben met een duitse Schrupphobel die zijn voor geen geld te koop (op ebay) en veel verschil is er waarschijnlijk niet. Nu ja :) lichter, betere handvaten, warmer in de winter, mag vallen ...
140.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wat je zelfs kan doen is zo'n houten schaaf nemen als je vaak op Marktplaats ziet en zelf een flinke ronding in de beitel slijpen. Voor 't comfort is het wel prettig om zo'n vulstukje achter de beitel te maken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Had afgelopen weekend zo'n bovenfreesvlaktafel ook wel kunnen gebruiken, om een vensterbank van gerecyclde eiken vloerdelen te vlakken. Met schaafmachine en bandschuurmachine was dit een enorm karwij :( Maar misschien is het nou net het charme dat het nu niet helemaal vlak is, om te laten zien dat het geen nieuw hout is...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Beitel ken je de metabo lakfrees. Werkt prima om traptreden ed te vlakken. Ook zeer geschikt om verf van vlakke deuren te verwijderen. Ook fineer kan je ermee verwijderen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik ken het bestaan van het ding. Volgens mij is die niet zo multifunctioneel. Met een schaafmachine kan je bijna hetzelfde denk ik.

Als de vensterbank klaar is, plaats ik wel wat foto's.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.