Spanklemmen

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
(hopelijk staat dit onder de juiste rubriek)

Ik heb even een algemene eerste vraagje voor het forum. Ik moet mij nog een aantal klemmen aanschaffen en ik vroeg mij af naar wat jullie eigen
voorkeur uitgaat, of er bepaalde zaken zijn waarom je wel of niet een bepaald type klem zou aanschaffen.

Gaat jullie voorkeur uit naar snelspanklemmen zoals deze :
snelspantang-ts01.gif


Of eerder naar een type manuele klem zoals deze :

lijmtang-ts02.gif


Alvast bedankt voor de respons !
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Bij die snelspanklemmen moet je goed opletten dat je geen troep koopt.
Ik heb ooit een set van 8 gekocht voor 29 euro en je kan er absoluut geen kracht mee zetten.

Bij het standaard type met schroefdraad kan er niet zo veel mis gaan, die werken altijd :)
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik heb vooral besey klemmen welke redelijk goed zijn maar onlangs ontdekte ik het merk Piher. Deze zijn echt geweldig vooral die waarvan je het handvat 90gr kan draaien. Ook de snelspanklemmen, de volledig metalen, zijn minstens even goed als bessey om niet te zeggen beter en goedkoper.
Als je ze hier ergens kan vinden laat het me zeker weten want ik zou er graag enkele hebben.
http://www.piher.es/?lang=en

Deze week nog een bessey scheef getrokken door hem eens goed met de hand aan te draaien. Dat had ik van een dergelijke kwaliteit toch niet verwacht.

photo copy 3.jpg
 
Laatst bewerkt:

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Dank je voor je antwoord Sang. Die snelspanners die ik op het oog heb zijn die van Memenco en hebben per klem volgende prijzen (dus ik vermoed toch redelijke kwaliteit ?)

150 mm : 15,60 EUR
300 mm : 19,00 EUR
450 mm : 20,80 EUR
600 mm : 22,60 EUR
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Snelspanklemmen zijn goed om iets vast te klemmen, zonder veel kracht. Om bv gewoon een werkstuk op zijn plaats te houden zodat je kan schuren, schaven, etc op de werkbank.
Voordeel: gemakkelijk te klemmen, licht in gebruik
Nadeel: kan geen grote kracht zetten (niet ideaal om grote stukken te lijmen bv)

de gewone schroefklemmen zijn perfect om gelijmde stukken te klemmen, maar zijn dan weer vrij lomp en ongemakkelijker in gebruik in vergelijking met snelspanklemmen
Voordeel: je kan er grote krachten op gebruiken
Nadeel: vrij zwaar, zeker de groter klemmen (> 80cm)

Het hangt dus af waarvoor je ze wil gebruiken.

Ik gebruik grote snelspanklemmen vooral om bv een plaat op zijn plaats te houden zodat ik mijn 2 handen vrij heb om te schroeven of nagelen.
Deze laten ook geen sporen na op het werkstuk. De gewone zware schroefklemmen durven weleens een afdruk achter te laten op het werkstuk. Je kan er dus best een blokje of latje tussensteken. Dit is al snel wat meer gesukkel ivm snelspanklemmen.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
@Kodama : ik weet dat Bargaintools ze heeft (die Piher klemmen) , ik heb eens navraag gedaan ivm levering in Belgie/Nederland ... ik hou je zeker op de hoogte !

@Rhynix : Dankje , klaar en duidelijk 2 verschillende doeleinden. Ik heb reeds een 2 tal schroefklemmen van 1 meter en 2 van 2 meter voor extra grote stukken.
Nog een aantal kleinere erbij en een paar quick klemmen voor werkstukken. Super !
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Nog een kleine tip misschien: bestel klemmen altijd per 4 (per lengte). Meestal heb je er 4 nodig om een werkstuk te klemmen en haaks te zetten.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Deze week nog een bessey scheef getrokken door hem eens goed met de hand aan te draaien. Dat had ik van een dergelijke kwaliteit toch niet verwacht.

Gebeurde dit tijdens het normaal aandraaien, of na het aandraaien door met een flinke ruk het hout te verplaatsen door aan de spindel te trekken?
Ik wel eens een Bessey gezien die op een dikkebalk zat en daar mee werd verplaatst en toen verboog.
Wel eens zon Bessey gezien die zo krom was, maar die viel met hout en al van de werkbank.

Bessey lijmtangen worden verkocht per gewicht in aandraaimoment in Newton meters, als je met een hobby of lichte uitvoering zwaar wilt klemmen kan dat dan fout gaan, het je misschien een te lichte klem gebruikt?
Welk type nummer heeft deze klem?
Bijna niemand let hier op, vaak word meer naar de prijs gekeken.


Het zou best kunnen dat er een materiaal of uithardings fout in zit.
Bessey is echter wel het bedrijf dat heel uitvoerig hun producten test.
Volgens mij geeft Bessey hier levenslange garantie op (materiaal fouten), dus terug brengen naar waar je hem hebt gekocht, of contact op nemen met Bessey.
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Het gebeurde tijdens het aandraaien met de hand om een nauw passende verbinding tussen een eiken stijl en ankerbalk te laten sluiten. Hij is niet gevallen of er is niet op geslagen. Vermits ik zelf niet ongelooflijk sterk ben (enkel bij volle maan maar dan laat ik mezelf vastketenen) zal het waarschijnlijk één van mijn beresterke collega's geweest zijn.

Terugsturen kost me teveel moeite ik heb ze trouwens onlangs tweede hands gekocht, misschien vind ik nog wel een specifiek doel voor deze klem bijvoorbeeld twee stukken in een bepaalde richting naar elkaar toe trekken. Ik had al overwogen om ze te proberen terug te buigen maar ik vrees dat de arm dan misschien breekt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je kunt ook losse klemarmen kopen voor veel types, ook de spindels zijn losverkrijgbaar.

Zoals ik hem hem zie, lijkt het een lichte uitvoering.
Voor zwaar klem of dwingwerk kun je beter andere types gebruiken.

Ik zou deze foto eens naar Bessey mailen en kijken wat ze zeggen. Dat kost bijna niets, een paar minutentijd :p .
http://bessey.de/en/contactus.php

Toevoeging:
Ik zie geen losse klemarmen meer bij Bessey, wel spindels ed, maar daar heb je niets aan.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.