Zelfgemaakte freestafel met Bosch bovenfrees

wimreusken

Nieuw lid
12 jun 2013
11
0
Wat vinden jullie van deze freestafel? Graag opmerkingen en/of tips.
 

Bijlagen

  • DSCF2401.jpg
    DSCF2401.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 1.334
  • DSCF2400.jpg
    DSCF2400.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 1.373
  • DSCF2382.jpg
    DSCF2382.jpg
    68,2 KB · Weergaven: 1.322
  • DSCF2380.jpg
    DSCF2380.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 1.310
  • DSCF2383.jpg
    DSCF2383.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 1.307

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Wim,
ziet er praktisch uit, ga je plezier van beleven! Ik spreek een beetje uit ervaring, ik heb er ook een gemaakt. Het gaatje in de geleider zal niet voor alle frezen groot genoeg zijn?
waar haal jij die afzuigslang? Ik heb mer er scheel naar gezocht
groeten Albert
 

wimreusken

Nieuw lid
12 jun 2013
11
0
Slang via werk. Gaatje in geleider bewust iets kleiner gehouden, omdat ik nog weinig ervaring heb met een bovenfrees.
Zonodig pas ik hem later aan.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Het gebruik van zo'n keukenkast stelpootje.

Het is heel logisch en simpel, alleen had ik er niet aan gedacht.
Als ik zo'n tafel zou maken zou ik daar waarschijnlijk iets heel ingewikkelds voor verzinnen.

grts, Raymond
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er handig en handzaam uit. Komt er nog een versteviging aan de voor- of achterkant aan? Het lijkt nu op een doos zonder bodem of deksel en dat is een beetje wiebelig in de richting van de freesbeweging. Een paar knietjes in de hoeken geven al een flinke verbetering.
 

wimreusken

Nieuw lid
12 jun 2013
11
0
De verticale zijkanten zijn in een gefreesde groef geklemt en daarbij ook nog via boven- en onderkant geschroefd.
Hopelijk is deze info genoeg voor antwoord op uw vraag.
 

WR1944

Oud hout
Denk maar aan de huls van een luciferdoosje. Dat is zo plat te krijgen door de bovenkant zijdelings te bewegen. Probeer bij jou het bovenvlak maar heen en weer te bewegen in de richting van de freesbeweging. Dan voel je vanzelf hoe stevig die verbinding is. Door die beweging veroorzaak je momenten in de aansluitingen tussen de vlakken en de groef met wat schroeven brengt weinig sterkte voor die momenten. Door bijvoorbeeld tussen het onderblad en opstaande vlakken in de hoeken 4 schuine knieen te lijmen met zijden van zeg maar 50 mm ben je al een flink stuk steviger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat ziet er zeer bruikbaar uit !! Wat wr1944 al aangaf is het misschien een goed idee om het geheel wat te verstevigen door bv een simpele achterplaat. Dit zal de constructie nog een stuk stijver maken.

Heb je nog een andere "fence"/ geleider voor freesjes met een grotere diameter ? De uitsparing in je huidige geleider lijkt wat beperkt qua maat.

Heb je ook foto's van enkele projecten die je verder nog gemaakt hebt ? Ik vind het altijd leuk om werk van andere houtbewerkers te zien.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Netjes gemaakt. Eenvoudig maar doeltreffend.

Is het bereik van die hoogteverstelling voldoende? Lijkt een handige en eenvoudige methode.

Hoe wissel je de frees? Heeft het houten schuifblokje daarmee te maken?

De pootjes die eronder staan lijken ook erg dun en staan ver naar binnen. Maar dat is vast een krukje alleen voor de foto :)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat is een mooi freestafeltje. Wat voor profielen heb je gebruikt voor de T-tracks?
Wel zou ik voor de stofafzuiging geen 90 graden bochten/T-stukken gebruiken, maar een Y-koppeling en 2 45 graden bochten.

Groet, Karel
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

wimreusken

Nieuw lid
12 jun 2013
11
0
Voor de T-racks heb ik een aluminium profiel 20x20 gebruikt. Deze over de lange zijde doormidden gezaagd, zodat ik niet teveel freeshoogte kwijt zou raken.
Deze zijn te koop bij o.a Boikon.nl (www.boikon.nl)
Aan de 45 graden bochten en een Y-stuk heb ik wel gedacht, maar dit kwam beter uit.

Groet, Wim
 

wimreusken

Nieuw lid
12 jun 2013
11
0
Het bereik is zeker voldoende, en het houten schuifblokje schuif ik weg als een frees moet wisselen. Hierdoor kan de frees maximaaal naar beneden.
Daarna frees in hoogste positie en blokje weer onder de bovenfrees. Hierdoor zit je weer in de buurt van de oude verstellingshoogte.

Groet, Wim
 

wimreusken

Nieuw lid
12 jun 2013
11
0
Ik snap wat je bedoelt maar doordat ik de groeven in bovenplaat én onderplaat nauw passend heb gefreesd, zit er totaal geen beweging in het raamwerk.

Groet, Wim
 

wimreusken

Nieuw lid
12 jun 2013
11
0
Een andere geleider heb ik niet, maar ik heb deze bewust aan de kleine kant gehouden omdat ik nog niet veel ervaring heb met bovenfrezen.
Mocht de uitsparing groter moeten, dan maak ik deze later wel groter.
Heb geen foto, maar heb nog een raamwerk gemaakt voor de bovenfrees om te gebruiken als freessjabloon. Dit raamwerk bestaat uit aluminium profielen van 20x20x ...... lengte wat voor jezelf het meest geschikt is. (4x profiel + 4x schuifmoer + 4x hoekverbinding + 4x boutje)

Deze profielen zijn o.a. te verkrijgen bij www.boikon.nl
Als bijlage heb ik het vvoorbeeld van een Festo freessjabloon. Maar deze is mij véél te duur. Als bijlage niet te zien is zal ik nog wel een keer een foto maken.


Groet, Wim
 

Bijlagen

  • Freessjabloon van Festo.doc
    34,5 KB · Weergaven: 187

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Heb geen foto, maar heb nog een raamwerk gemaakt voor de bovenfrees om te gebruiken als freessjabloon. Dit raamwerk bestaat uit aluminium profielen van 20x20x ...... lengte wat voor jezelf het meest geschikt is. (4x profiel + 4x schuifmoer + 4x hoekverbinding + 4x boutje)

Ik heb ook eens geprobeerd zo'n kloon te maken (van betonplex en T-tracks). Die werkt niet omdat de hoeken niet haaks blijven. Ik maak dus gewoon van hout telkens een mal, want het moet wel nauwkeurig zijn. Werkt die van jou wel goed? Ben benieuwd naar een foto ervan. Zal die van mij later ook even kieken.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Schakel je de bovenfrees uit met de schakelaar op de verdeeldoos? Die schakelaars zijn over het algemeen niet geschikt om regelmatig een inductieve last uit te schakelen (motor is een deels inductieve belasting) en lassen na verloop van tijd een keer vast. Ik zou in plaats daarvan een noodknop installeren, dat werkt ook veel beter voor als er een keer wat mis gaat (hopelijk nooit natuurlijk).
Creatieve oplossing met die stelpoot!
 

wimreusken

Nieuw lid
12 jun 2013
11
0
Hier heb je een foto van mijn "freessjabloon". Het enigste nadeel eraan is dat je 20 mm van je freeshoogte kwijt bent, als je tenminste werkt met een kopieerring.
Het werkt prima, en als de kopse kanten van de profielen netjes haaks zijn gezaagd, dan zijn de hoeken ook goed.
Ook gebruik ik i.p.v. de kopieerring, de twee ronde kanten van de bodemplaat van de bovenfrees als aanslag tegen de binnenkant van het freessjabloon. Deze moeten dan wel even ver van het center van het freesje zitten.
Hopelijk helpt dit jou verder op weg!?


Groet, Wim
 

Bijlagen

  • DSCF2402.jpg
    DSCF2402.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 576
  • DSCF2403.jpg
    DSCF2403.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 587

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.