Pu lak verdunnen

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
Hallo,

Eerste laklaag is verstandig te verdunnen zodat het diep in het hout trekt en dus goed hecht.
Maar nu heb ik ergens nog gehoord dat het maar max 3 lagen verdunt opgebracht mag worden.

Met wat heeft dit te maken?

Groeten.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Volgens mij heeft het te maken dat als je de verf te veel verdunt deze wel heel schraal opbrengt.

Mijn overburen hebben 2 jaar geleden de buiten boel laten schilderen door een klusbedrijf ( neen niet uit het oosten deze keer) die voor het hele huis incl dakkapel 2,5 liter verf hadden gebruikt die hij zelf had gekocht.
Om het mooi te laten vloeien en om te besparen op de verf had de "schilder" ook veel peut gebruikt. Het gevolg is dat na 2 jaar de verf "dood" is en als je buurvouw de ramen lapt ze het houtwerk niet meer af kan nemen omdat het groen afgeeft.

Volgens mijn schilder, die voor het hele huis zo'n 4 liter nodig had om het af te lakken, moet je de laatste laag zo min mogelijk verdunnen zodat de verf het best blijftzitten
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Tip van de de winkel waar ik altijd mijn verf haal, maximaal verdunnen met een dopje (van de fles) verdunner als de pot al een paar keer is open geweest, maar beter onverdund.

Cas
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De groen verf is dus gaan krijten?

Er zijn ook verffabrikanten die een paar procent verdunnen met lijnolie aanraden.
Nelf Lakken bv.

Moei prutswerk dan, goede merk lakken moeten makkelijk 4 -5 jaar meegaan zonder te verkrijten.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dit vindt ik wel interessant topic omdat ik met enige regelmaat spuitwerk heb. Dit doe ik met een hvlp spuit en dan ontkom je er niet aan om te verdunnen. Ik verdun het meestal tot ongeveer de zelde viscositeit als net iets dikker als van die pakken optimel. Om dat te bereiken doe ik er altijd rond de 100 ml terpentine bij op 375 ml lak. het spuit resultaat is goed, maar mijn vraag is is dit erg? ook omdat bijna alles wat ik spuit binnen komt te staan dus niet van het weer heeft te leiden ?
 

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
Dit vindt ik wel interessant topic omdat ik met enige regelmaat spuitwerk heb. Dit doe ik met een hvlp spuit en dan ontkom je er niet aan om te verdunnen. Ik verdun het meestal tot ongeveer de zelde viscositeit als net iets dikker als van die pakken optimel. Om dat te bereiken doe ik er altijd rond de 100 ml terpentine bij op 375 ml lak. het spuit resultaat is goed, maar mijn vraag is is dit erg? ook omdat bijna alles wat ik spuit binnen komt te staan dus niet van het weer heeft te leiden ?

Als je verdunt spuit moet je gewoon aantal procent dat je verdunt compenseren met je spuitlagen. Dus inplaats van 6 lagen neem je er 8:) thats my opinion
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.