Krassen door schuurmachine

wolfje0806

Nieuw lid
10 jun 2013
2
0
Hallo iedereen,

Ik wou dit weekend onze houten tafel (die laagje vernis had) lichtjes schuren zodat ik een nieuw laagje vernis kon zetten, maar nu merk ik dat mijn schuurmachine allemaal krassen heeft achtergelaten (zie foto) die ik met de vernis niet weg krijg. Ik las ondertussen dat ik denkelijk een te grove korrel gebruikt heb om te schuren, maar ja, dat is nu te laat natuurlijk..

De schuurmachine is een vlakschuurmachine, Bosch PSM 160A (http://www.bosch-do-it.com/be/nl/doe-het-zelver/gereedschappen/psm-160-a-3165140327831-199909.jsp)

Heeft iemand tips over hoe ik dit alsnog zou kunnen wegkrijgen? :confused: Ik las ergens van meerdere keren te schuren, steeds fijner. Maar weet iemand of dit ook effectief zal helpen?
 

Bijlagen

  • 20130610_062310.jpg
    20130610_062310.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 207

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hallo Wolfje,
Bij het schuren om te vernissen moet je ongeveer eindigen met schuurpapier P180-220, mag altijd nog fijner als je wil.
Maar papier 220 neemt amper materiaal af, dus moet je grover beginnen en geleidelijk aan fijner gaan.
Stel dat je geschuurd hebt met P80, dan ga je er over met P120 en dan P180 enz, en telkens goed opletten dat het fijnere papier alle krassen van het vorig grovere papier wegneemt. Houd er een lamp schuin tegen als je het goed wil zien, want de vernis doet alle krassen 10X harder uitkomen.
Wat ook helpt is bij het P180 papier het hout lichtjes nat te maken, en zodra het droog is opnieuw met P180 schuren. Want grof papier drukt de vezels soms samen, en als je er vernis op doet springen die vezels weer uit en krijg je een ruw oppervlakte.

Op de fotos zie ik dat één punt van het papier telkens een varkensstaartje maakt, dit kan aangeven dat er iets vast zit op het papier. Werken met een stofzuiger op de schuurmachine helpt dit te voorkomen. Ook ben je verplicht met een vlakschuurmachine zoals de PSM 160 om altijd in de richting van de houtnerf te bewegen, nooit haaks of in draaiende beweging want dan krijg je gegarandeerd zichtbare krassen. Een excentrische schuurmachine is handiger omdat je geen rekening hoeft te houden met de houtnerf.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Tussenlagen van lakken schuur ik altijd licht met de hand met p320 of zelfs oplopend tot p600. Maar met een excenter schuurmachine kan ook. Maar zeker geen vlakschuurmachine zoals jij gebruikt.

Jouw oplossing? Alle vernis eraf schuren en opnieuw beginnen.
 

wolfje0806

Nieuw lid
10 jun 2013
2
0
Merci voor de tips!! Het lijkt te lukken door alles supergrondig opnieuw te doen en dan steeds fijner te gaan, maar nu natuurlijk 10 keer zoveel werk dan eigenlijk had gehoeven! :mad: Enfin, dat zal ik alleszins geen 2de keer meer voorhebben. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.