wieltjes eronder

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb een zaagmachine/vlakbankcombinatie van Inca. Het geheel is nogal zwaar en lastig te verplaatsen in mijn te krappe garage.
nu wil ik er zwenkwieltjes onder zetten, maar kan geen geschikte vinden. De poten zijn 48x48 mm terwijl de bovenplaat van zwenkwielen voor zover ik ze kan achterhalen een stuk groter is.
Wie heeft een idee hoe dit aan te pakken?
Pieter
Bekijk bijlage 6775
Bekijk bijlage 6776
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Misschien een klosje op de poten schroeven en de wielen daar onder schroeven. Als dit wel stevig word want dat weet ik niet:p
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Pieter,

Je zou ook een plaat multiplex met de omtrek als die van de 4 poten onder het geheel kunnen schroeven. Onder die plaat kan je dan weer wielen schroeven.
Je ziet ook wel eens een hefboom scharnierend aan de poten gezet, en dan kan je door de hefboom naar beneden te drukken de wielen 'activeren'. Om te werken met de machine worden de wielen weer ingetrokken. Voordeel is dat je basisstevigheid behouden blijft. Als je er een plaat onderschroeft en daar de wielen aanschroeft, dan zitten de wielen altijd verder naar binnen dan de poten nu. Dan is de basis waarop je apparaat tijdens gebruik staat kleiner dan nu, en daardoor mogelijk iets minder stabiel.

Ik kan zo gauw geen voorbeeld van die intrekbare wielenoplossing vinden, ik ga nog even zoeken.

Groet, Karel
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De hefboom manier is een hele goede. Je schroeft dan de wielen aan 1 kant tegen de zijkant, met het wiel maar net boven de grond. Als je dan de andere kant van de tafel optilt, komen de wielen op de grond en kan je het geheel gemakkelijk verplaatsen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Pieter, dat is een veel mooiere variant!

Volgens mij werkt het 'pedaal' net zoals de hendel in het youtube filmpje dat ik vond. Alleen zit het excentrische draaipunt zodanig dat het werkt bij een neergaande ipv een opgaande beweging. doordat er aan beide kanten van het pedaal een excenter zit komt de lat met de wielen niet onder een torsie-spanning te staan, zoals in 'mijn' voorbeeld.

Over de smalle kant zit een balk/lat waaronder de wielen zitten. De wielen scharnieren niet, maar de wielstellen zijn over de lange kant met een stuk montageprofiel aan elkaar verbonden. Rondom het wielstel is het opgesloten in de verbindingslatten tussen de poten. Zo bevindt het zich vrij zwevend onder de werkbank.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mooi he, wat zo'n simpele vraag teweeg brengt.
Volgens mij zijn er vast nog wel meer oplossingen te vinden.
Who's next?
Pieter
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hi Ernie,
Bedankt voor je mooie tip.
Ik zie zo gauw niet een Europese leverancier. Wel in de USA.
Heb jij een EU adres voor me?
Pieter
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb even gezocht bij Rockler. Zij leveren inderdaad naar NL,maar de verzendkosten zijn extreem hoog, bijna net zo hoog als de prijs van de set. Daarna nog het risico van van BTW en invoerrechten. Gaat hem dus niet worden.
Zij hebben blijkbaar geen Europese importeur.
Jammer, maar was een leuke oplossing.
Pieter
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo Pieter,
Even gemaild naar Rockler, zij leveren aan Rutlands in Engeland en Zamags-be in Belgie!
Verder vind je op amazon nog 2 andere leveranciers van casterkits: Woodtek 163703 $59.99 500lbs samen en Woodriver 14550 $ 49.99 600lbs samen.
Succes ermee, ernie
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Einhell heeft een lowtech oplossing gemaakt voor de RT-TS 2031 U tafelzaag.

Tekst uit de handleiding:
7.3 Gebruik van het onderstel (fig. 19)
Voor het uitklappen van het onderstel de zaag
aan de achterkant optillen (a) en de wielen (15)
naar achteren schuiven. (b)

Bijbehorende plaatjes:

wiel3.jpg wiel.jpg wiel2.jpg

Hier zijn natuurlijk allerlei varianten op te bedenken, ook oplossing uit hout.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.