Tips voor aanschaf vlak vandiktebank gevraagd

CDDRon

Nieuw lid
5 jan 2012
17
0
Ik sta voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte vlak-vandiktebank.
Mijn budget is ongeveer 600 euro max.
We gaan zelf onze meubels maken van allerlei soorten hout, waaronder pallethout, oude planken, etc.

Ik heb nog geen idee van welke merken/types voor dit budget een goede koop zouden kunnen zijn.
Ook wil ik graag weten wat aandachtspunten zijn.bij de aankoop van een nieuwe of gebrukte vlak vandiktebank.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik sta voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte vlak-vandiktebank.
Mijn budget is ongeveer 600 euro max.
We gaan zelf onze meubels maken van allerlei soorten hout, waaronder pallethout, oude planken, etc.

Ik heb nog geen idee van welke merken/types voor dit budget een goede koop zouden kunnen zijn.
Ook wil ik graag weten wat aandachtspunten zijn.bij de aankoop van een nieuwe of gebrukte vlak vandiktebank.

Nieuw word lastig. Je krijgt geen kwaliteit voor deze prijs. Ik zou eens kijken naar gebruikt. Op mp of veilingsites. Zie je wat post dan het linkje en je vragen. Er zijn genoeg leden die met dit soort machines gewerkt hebben.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een Inca vlak en van dikte bank, die zijn er alleen nog tig-de hands te koop.
Maar ze zijn degellijk en je houd nog dik geld aan over.
Ik heb voor een Inca vlak en van dikte bank en een Inca zaagtafel ongeveer 300 euro betaald.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Er is al redelijk veel geschreven over de aanschaf van dergelijke machines.

Wat belangrijk is om te weten is hoeveel de machines zullen draaien, ik bedoel is het een hobby of ga je er echt werk van maken.

Hoeveel ruimte heb je in de werkplaats ? vaak kan je grote machines voor weinig geld kopen.

Heb je krachtstroom in je werkplaats?
 

CDDRon

Nieuw lid
5 jan 2012
17
0
De machine moet in ieder geval op 220 volt werken.
We gaan hem gebruiken voor eigen meubels en voor ons opstartende meubelbedrijfje.
Wat ruimte betreft, die is niet zo groot en het zou fijn zijn als ik de machine naar buiten kan rijden/verplaatsen.
In ieder geval zal ik stoppen met kijken naar een nieuwe machine en naast marktplaats een vraag advertentie plaatsen.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Ik heb een tijdje geleden van een meubelmaker een robland xsd31 gekocht. En heb hier voor uitgegeven rond jouw budget. Degelijke machine weegt rond de 200 kg. Groet
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Gebruik de zoekfuncie eens, dan weet je al snel waar je op moet letten.

Punten van aandacht:
Zijn de tafels vlak, en lopen ze ook na verstelling exact parallel tov elkaar??, dit kun je controleren met een rei, of als je die niet hebt, een mooie vlakke plank.
Wat het vandiktebank deel betrefdt is het belangrijk dat het gevervandiktegedingeste hout aan beide kanten even dik is, er is geen MAKKELIJKE manier om dit te verstellen namelijk, hier kom je achter door een stuk hout door de machine te jagen en beide zijdes op te meten.
Zijn de messen scherp en goed afgesteld?
Ook hier geld: meten is weten, e.e.a. is af te stellen , zoek maar eens op google.
Let ook op de aandruk rollen, voert de machine bij het vandikten het hout met mooie gelijkmatige snelheid door de machine of moet je het hout een handje helpen?
Is de haakse geleider makkelijk en exact op 90 graden in te stellen?? Controleer dit over de hele lengte van de geleider met een winkelhaak.
Als de doorvoer niet soepel verloopt, kan de aandrukrol vervuild zijn, of versleten, reken dan op extra kosten.
Verder moet je de machine, als hij aan bovenstaande eisen voldoet laten demonstreren, neem een stuk hout mee van een soort welke je vaak denkt te gebruiken, dan zie je direct of het vermogen voldoende voor je is.

Heb zelf ooit naar het nieuwere broertje gekeken, en ik was teleurgesteld in die machine.
Hou in je achterhoofd dat het een HOBBY machine is.

Succes!!!!
 

tuoh

Oud hout
Als ik het goed begrijp dan start je een eigen zaak? Als zelfstandige beginnen met een twijfelachtig hobbyding als eerste machine is geen goed idee.
Hou er ook rekening mee dat recuperatiemateriaal verwerken een flinke aanslag pleegt op de levensduur van de gebruikte machine. Gebruikt hout verwerken (paletten, oude planken) kost nogal wat aan herslijpen van messen, het nodige stelwerk, etc..
Die oude zooi zit meestal vol afgebroken spijkers, schroeven, zand, steentjes, etc. geen van alle gezond voor een machine, en voor een hobbyding al helemaal niet. Die hobbymachines hebben meestal Alu. werktafels, zacht materiaal dus, dat slijt zo in, binnen de kortste keren zit je met uitgeholde, of gegroefde werkbladen.

Wat jij nodig hebt is een oud zwaar gietijzeren ding. Die hebben een veel hogere weerstand tegen versnelde slijtage. Het blijft evenwel een crime voor elke machine om oude materialen te bewerken. Eénmalig lukt één en ander wel op gelijk welk machientje, maar beroepshalve die spullen verwerken vraagt toch een andere aanpak.

Mvg,

André
 

CDDRon

Nieuw lid
5 jan 2012
17
0
Hallo Andre,
Als ik jou goed begrijp is deze vlakbank geen goede koop.
Wat het bedrijfje betreft, we hebben weinig kapitaal en willen ons niet direct in de schulden steken.
Een zware gietijzeren bank past niet in ons werkplaatsje van 3,5 x 2,5.
We hebben geen idee of we voldoende opdrachten gaan krijgen om de kosten eruit te krijgen, dus houden we de eerste investeringskosten binnen de perken.
Via via hebben we mooi hout kunnen bemachtigen, met weinig vervuiling.
Mocht je een alternatieve machine kunnen adviseren, dan hoor ik het graag.
 

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
Hoi Ron,

ik heb ongeveer een jaar geleden zo'n zelfde HC260 op de kop getikt voor ca €300,=. Het is dus een oude degelijk uit de vorige eeuw! Daar heb ik tot op heden een heleboel vuren balken mee geschaafd voor twee tafels en een bed, maar ook Eikenhout waar ik nu een commode van aan het maken ben. Dat doet hij prima. Hij is goed in te stellen Let wel op wat voor beitels er in zitten. Standaard zijn het wegwerpbeitels. Bij mij zaten er gelukkig slijpbare in. Daar is een apart hulpstuk voor te koop, dat zat er bij mij al in dus. Ik kan niet beoordelen hoeveel je gaat schaven maar om te beginnen zeker de moeite waard. Zoals je ziet bij de advertentie kun je hem altijd weer makkelijk doorverkopen. :D
 
Laatst bewerkt:

CDDRon

Nieuw lid
5 jan 2012
17
0
Hallo Andre,
Als ik jou goed begrijp is de Electra Bekkum geen goede koop.
Wat betreft onze eigen zaak, die starten we op met zo min mogelijk kosten, daar we nog niet kunnen inschatten of het gaat lopen.
In ieder geval willen we een aantal showmeubelen maken die we in ons eigen huis gaan zetten.
Het hout dat we hebben kunnen bemachtigen is mooi schoon hout, met heel weinig spijkers.
Als je een tip hebt voor een meer geschikte machine die binnen ons budget valt, dan hoor ik het graag.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad EB is een hobbymerk, weinig vermogen, licht van bouw, rare technische oplossingen onder de motorkap, etc. Geschikte machines voor hobbywerk waar tijd geen belang heeft en de aankoopprijs meestal doorslaggevend is.

Een beter alternatief is een merk als Robland, deze hebben wel gietijzeren tafels, zijn tweedehands redelijk goedkoop te vinden, zeker de oudere types. Je kan deze machines ook vinden voor 240V. Het merk kan je zonder overdrijven semi-professioneel noemen. Hier krijg je al een heel wat robuustere machine te zien.

Voor minder zou ik echt niet gaan. Ik mag toch veronderstellen dat de machine bijna dagelijks gaat draaien? Dit vraagt namelijk een machine met wat meer body en een technisch meer verfijnde afwerking.

Succes met de zoektocht,

André
 

CDDRon

Nieuw lid
5 jan 2012
17
0
Hallo Andre,
De EB heb ik laten 'varen'. Ik zal op zoek gaan naar een Robland. Ze zijn wel prijzig, maar wie weet..
Hoe zit het eigenlijk met het merk Scheppach?
Daarvan staan er een aantal op marktplaats, bv de HM2 kombi?
 
Laatst bewerkt:

CDDRon

Nieuw lid
5 jan 2012
17
0
Wat betreft merken en types, heb ik geen ervaring en geen idee. Ik moet het dus hebben van advies van ervaringsdeskundigen.
De voorwaarden die ik heb is dat de machine redelijk verplaatsbaar moet zijn, 220 volt, en binnen mijn budget van max 500 euro moet passen.
Op marktplaats zie ik wel regelmatig Scheppach HM2 kombi en EB voorbij komen.
De EB is mij al door een aantal forumleden afgeraden. Ik lees wel hier en daar dat de HM2kombi een gewilde machine is.
Deze past ook binnen mijn budget, ziet er redelijk verplaatsbaar uit en is op 220 volt.
Graag zou ik dan ook advies horen over deze machine.
Een gebruikte machine van Rojek heb ik nog niet gezien, maar nieuw zijn ze ver boven mijn budget. Ook weet ik niet wat de voordelen zijn t.o.v. een HM2 Kombi.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
We gaan hem gebruiken voor eigen meubels en voor ons opstartende meubelbedrijfje.

Ik ga weer even advocaat van de duivel zijn, als je een eigen bedrijfje gaat beginnen in deze business en je hebt geen idee van wat voor soort vlak- vandiktebank je moet aanschaffen moet je je plannen nog eens tegen het licht houden denk ik. Wil je neit ontmoeidgen maar wel nog eens na laten denken over of je plan verstandig is....

Een HM2 is een prima machine om mee te schaven voor hobbygebruik.... professioneel ook nog wel een heel klein beetje maar het is geen topmachine voor topwerk natuurlijk...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.