essen boom vellen?

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hallo Allemaal,
ik heb net "ontdekt" dat de gigantische boom die achter mijn werkplaats staat een es was. Ik had er nooit bij stil gestaan want die boom is ongeveer 10m hoog en breed met een stam van 1m80 omtrek. ik dacht niet dat es zo dik was, de boom is maximaal 35-40 jaar oud.
Helaas vormt de stam een drievoudige splitsing op ongeveer 1m80 hoog, maar de 3 uitlopende stammen zijn toch mooi recht met 1m10 tot 80cm omtrek elk op een paar meter lang. De boom is gezond met geen sporen van rot of dode takken.

Is het de moeite om daar iets uit te halen? Wat is essen hout ongeveer waard, na wat onderzoek zou het dicht bij beuk zijn kwa prijs? Het zou wel zijn voor persoonlijk gebruik, die had mijn grootvader geplant dus ik wil er iets van maken voor mijzelf natuurlijk!
Zit er veel spint op es, en kan die nog verder groeien of is het beter hem te vellen nu hij nog gezond is?
Ik vroeg mij of in die 3-voudige splitsing geen "burl" kon zitten?

Ik weet dat het bomen zijn die super snel groeien en in 10 jaar 10m groeien, en 10m is ongeveer de maximale hoogte en ik heb hem heel mijn leven zo gekend.
Hij heeft zichzelf al uitgeplant want er komen steeds essen op in de buurt, in de tuin zijn er twee die een 4-tal meter hoog zijn. Zou ik de grote vellen dan zet ik die twee er in de plaats terug.
Ik heb ook nog een notelaar die aan zijn einde toe is, kwestie van niet met één stam naar een zagerij te gaan. Misschien kan ik nog wat vinden elders.
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
het hout van de es is zeer bruikbaar erg mooi ook
als hij toch weg moet zou ik hem zeker tot planken laten zagen
op branden is ook zo zonde vind ik
mvg Leroy
 
waarom zou je in godsnaam???
als de boom toch gezond is en niet in de weg staat laat hem dan staan?
het hout(en dus de boom) is nog steeds het mooiste als hij kan blijven staan
daarnaast,als je al niet zeker weet of je er bruikbare stukken uit kan halen dan zou ik er al helemaal niet aan beginnen
het kost trouwens ook veel tijd(en geld) om er bruikbaar hout van de maken
denk aan kapvergunning,het laten omzagen,het zagen bij de zagerij,het drogen,enz
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Als een boom niet echt in de weg staat dan zou ik die gewoon laten staan inderdaad. Natuurlijk is het mooi om echt eens je "eigen" planken te kunnen gebruiken maar een mooie boom bij de werkplaats is natuurlijk ook erg leuk!! Wij hebben hier de berke-bomen weggehaald aangezien ze nogal wat licht weg namen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
De boom kan zonder problemen meer dan 100 jaar worden en meer dan 20meter hoog worden.
Je wilt dus een baby boom omzagen.
Als je er geen last van hebt zou ik hem laten staan, zeker omdat je er een herinnering aan hebt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het zit zo dat we in de afgelopen jaren meer dan een tiental bomen hebben "verloren" door ze te laten staan in onze weides, opeens vallen ze om of sterven ze en merk je dat ze binnen compleet rot zijn en dat er nauwelijks brandhout uit te halen is.
Vorige winter nog 3 bomen vanzelf omgevallen die niet dood waren maar vanbinnen hol gevreten, uit één ervan heb ik gelukkig een paar planken kunnen zagen (notelaar)
Dan denk ik dat je ze beter velt wanneer ze nog gezond zijn indien ze volgroeid zijn, anders krijgen ze geen nobel einde en eindigen ze op een hoop.
Doet mij terug denken aan de galgenboom in Boirs, die stond op ons veld. Maar door politiek gekibbel hebben ze hem laten sterven. Als het ging om te beweren op welk grondgebied hij stond dan waren er 4 dorpen en 2 gewesten die hem opeisten, maar als het ging om hem te onderhouden was het wijzen met de vinger gewezen. één van de bekendste bomen van het land. De stam van 4m omtrek was compleet veranderd in pap. Niet dat hij volgens mij gekapt moest worden toen hij gezond was, maar toch wat een pathetisch einde.

Ik ben niet voor het "kappen om te kappen" we hebben dit voorjaar een 150-tal bomen bij geplant in onze velden, de es waarover het gaat heb ik heel mijn leven zo gekend (28jaar) ik denk niet dat hij nog zal groeien, hij staat niet in de weg, maar misschien is het tijd om aan nieuwe bomen de kans te geven en deze een nobel einde te geven. Al is het binnen een jaar of twee.
 

tuoh

Oud hout
Een dergelijk gevormde boom (driesprong met kort stamstuk) is enkel geschikt voor brandhout of draaihout, door de onregelmatige groeiwijze zit het hout vol spanningen, reaktiehout dus, of meer specifiek bij loofbomen, trekhout genoemd.
Daar valt niet deftig mee te werken, scheluw trekken, krom trekken tijdens het bewerken, etc.. Het sop is de kool gewoon niet waard.
Bij Essen begint het hout maar te verkernen vanaf de leeftijd 50 à 60jaar, jonger hout heeft meer spint dan bruikbaar hout.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.