Handzagen slijpen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hier is een complete hand zaag slijp cursus op youtube. Hij duurt ruim twee uur, dus neem er de tijd voor. Deze man is naar eigen zeggen zeker geen expert maar legt alles gewoon netjes uit. Er bestaan veel variaties op het zagen slijpen, maar als je deze methode volgt dan eindig je wel met scherpe zagen. Alhoewel ik sommige dingen anders doe, vind ik niet dat hij onzin verkoopt. Zet een koptelefoon op, want je huisgenoten gaan het heel raar vinden dat je twee uur naar iemand zit te kijken die tandjes vijlt, en worden snel gek van het geknerp van de vijl.

 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zitten ene paar kleine foutjes in, sommige tanden vijlt hij vaker dan andere.

Dat "handige" hulpstuk zit af een toe ook in de weg van de enorme houten zaagklem, door de uit stekende schroef onderaan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Er zitten vast wel meer foutjes in. Ik heb er ook niet eens zo op gelet wat hij nou precies doet, maar meer hoe hij het uitlegt. Wat mij betreft staat hij daar vierkante tanden te vijlen, je kan het toch niet goed zien. Wat ik minder vond is hoe hij uitlegt hoe je bij een afkortzaag bepaald wanneer je stopt met vijlen van een tand. Daar had van mij nog wel een verklarend tekeningetje bij gemogen. Maar misschien komt dat wel omdat ik het zelf anders doe, waardoor ik zijn methode niet begrijp.

Wat betreft die zaagklem geef ik je helemaal gelijk. Op zich is een houten klem prima, ik vind het zelfs veel prettig werken dan die kleine metalen dingen, maar dan wel met een schuine fase bovenop de bekken, zodat je met de vijl een stuk dichter bij het zaagblad komt. Dan kan je de plaat ook dieper in klemmen waardoor je weer minder vibraties in het blad krijgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.