Lamello Clamex

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik gebruik al een paar jaar een lamello frees, o.a. voor het verbinden van panelen etc. Maar ik maak alleen gebruik van de houten biscuitjes en dan verlijmen.

Vond ik bij toeval ook deze oplossing die ik niet kende, maar het lijkt me reuze handig als het werkstuk af en toe demonteerd moet worden of zou het daar niet geschikt voor zijn?

Link: http://www.lamello.com/en/downloads...wood/clamex-the-biscuit-shaped-connector.html

Mijn werkplaats is wel eens te vochtig en dan zijn de houten lamello's ook wat te dik. Meestal gooi ik een uur van te voren een handvol op een etensbord en zet ze 2 minuten in de magnetron. De waterdamp slaat dan neer op het bord! Het bord zet ik dan in de kamer en een uur later voelen de lamello's een stuk droger aan.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dat is inderdaad een handig hulpmiddel. Nadeel is volgens mij dat het toch nog vrij arbeidsintensief is: frezen, boren, schroeven, aandraaien van elementen.

Maar toch iets om in gedachten te houden.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
jaap zei:
Mijn werkplaats is wel eens te vochtig en dan zijn de houten lamello's ook wat te dik. Meestal gooi ik een uur van te voren een handvol op een etensbord en zet ze 2 minuten in de magnetron. De waterdamp slaat dan neer op het bord! Het bord zet ik dan in de kamer en een uur later voelen de lamello's een stuk droger aan.


een lamello is een geperst beukenhouten plaatje waarvan de draad diagonaal door de lamello loopt
het principe van de lamello is om een groter lijmoppervlak te krijgen en een goede positionering van de te verbinden delen tevens zet de lamello door de inwerking van de lijm enigszins uit waardoor de verbinding ook druk krijgt (die heb je nodig om een goede lijmverbinding te krijgen)

dit uitzetten/zwellen is onomkeerbaar door vocht in de lucht kan een lamello zwellen maar haal je het vocht uit de lamello dan is hij wel droog maar nog net zo dik

tipje bewaar je lamellos in een oude koelkast of in ieder geval een afgesloten kast zet hier een vochtvreter in of zorg dat het in de kast altijd warmer is dan buiten de kast (een lampje van 25watt is al voldoende, geen spaarlamp ;) )
dan zal dat niet meer gebeuren


grts, Houtmannetje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.