Grand design Oak-Framed House Argyll

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Voor de liefhebbers van Eiken constructie in huizen een aflevering uit Grand Desing Serie 07 Episode 09. Hele film duurt 50 minuten maar is werkelijk een prachtig stukje werk. Op het betondrama van de begane grond vloer na.

Moffet%2520House%2520cruck%2520oak%2520frame%2520Argyll%2520%252814%2529.jpg


Het mooiste is rond 12 minuten als de eiken geveld worden en de stammen gezaagd worden. Prachtige kromme stammen die verder op maat worden gezaagd met een motorzaag op 13.30 minuten. Is dat een standaard oplossing of een zelfbouw maaksel.

Op 24 minuten worden de frames geplaatst. Ergens in dat stukje film zie je in detail dat de pennen in de verbinding er schuin in zitten.

Op de site van carpenter oak and woodland staan nog meer informatie. En nog een fotoserie van 12 foto's.
 
Laatst bewerkt:

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Ik ben ook een grote fan van dit programma.
Regelmatig komen hier projecten voorbij waarin veel hout verwerkt wordt.
Het lijkt me wel dat de bouwvoorschriften in GB veel soepeler zijn dan in Belgie,
hier moeten we er niet aan denken om op die mannier te bouwen.

Ook zijn de locaties dikwijls geweldig, op plaatsen midden in de natuur, langs een meer of op een heuvel.

S.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik ga dat filmpje thuis eens op het gemak bekijken.

Hier in de buurt hebben we drie woningen in ver/aanbouw met een flinke houten constructie erin, altijd leuk om er weer naar toe te gaan.

1. Woning met eiken houten spanten, die grotendeels in het zicht blijven. Verbindingen zijn geschroefd, dus niet traditioneel.

IMG_1929k.jpg

IMG_1935k.jpg

2. Aanbouw aan woning met hergebruikte eikenhouten balken met tradionele verbindingen.

IMG_2016k.jpg

IMG_2017k.jpg

3. Derde is nog niet zo ver. Hier wordt binnenkort de volledige schuur aan een woning opnieuw opgebouwd met douglas hout, traditioneel.

IMG_1671k.jpg

IMG_1676k.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.